شبکه توزیع برق در مقابل ریزگردها ایمن شد

  • آرشیو
  • جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ ۱۱:۳۶
    کد خبر :155916

ریزگردهایی که بهمن سال گذشته موجب قطع برق ۱۱ شهر استان خوزستان شده بودند، امسال نیز در این استان و به خصوص شهر اهواز تکرار شدند اما این بار شبکه توزیع برق در مقابل این ریزگردها و اثراتش، مقاوم بود.

میانه بهمن ماه سال گذشته به دنبال رسیدن سطح ریزگردها در استان خوزستان به 66 برابر حد مجاز و همچنین افزایش رطوبت هوا به بیش از 97 درصد، ریزگردهای معلق در هوا به صورت گِل بر روی تجهیزات برقی شهرهای مختلف این استان رسوب کردند.

این ریزگردها که تبدیل به گِل شده بودند، با پیدا کردن خاصیت هادی، موجب بروز اتصال در تجهیزات برقی شدند و برق 11 کلانشهر این استان جنوبی کشور قطع شد.

پس از آن بود که به دستور وزیر وقت نیرو، اتخاذ تمهیداتی به منظور عدم تکرار این وضعیت با تجهیز کردن صنعت توزیع برق در دستور کار قرار گرفت. در همان زمان «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این خصوص به تسنیم گفت: “با توجه به اینکه به نظر می‌رسد قصه ریزگردها در استان خوزستان ممکن است قصه‌ای ادامه‌دار باشد، از روز یکشنبه انجام مطالعاتی در دستور کار قرار گرفته تا بررسی شود و ببینیم هر پست برق که امکان قرار دادن آن در فضای پوشیده یک سوله وجود دارد، این کار انجام گیرد تا بیش از پیش بتوانیم تأثیر عوامل محیطی را بر تجهیزات برق کاهش دهیم و تجهیزات برق استان کمتر در معرض ریزگردها قرار گیرند.”

این مقام مسئول با اشاره به تخصیص 100 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز شبکه برق استان به‌منظور جلوگیری از بروز حوادث مشابه در شبکه برق، ادامه داد: “تزریق این نقدینگی از روز یکشنبه (24 بهمن 95) آغاز شده و پروژه‌هایی را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم با تغییر مقره‌های سرامیکی به مقره‌های سیلیکونی، واردات تجهیزات خاص پوششی برای آبگریز کردن تجهیزات و جلوگیری از چسبندگی ریزگردها به آنها و برخی دیگر از اقدامات تخصصی، از تکرار حوادث مشابه تا حد امکان بکاهیم.”

اکنون که حدود 10 ماه از این تاریخ می گذرد، 3 روز پیش (سی‌ام آبان 96) گرد و خاک و افزایش ذرات ریز معلق در هوای اهواز به 66 برابر حدمجاز ( استاندارد 9 هزار و 991 میکروگرم بر متر مکعب است) رسید که این میزان برابر با میزان ذرات ریز معلق هوا در بهمن سال گذشته بود.

اما اینبار صنعت برق غافلگیر نشد و برق شهرهای مختلف استان خوزستان و به خصوص اهواز در زمان افزایش گرد و خاک قطع نشد.

سعید آقایی معاون دیسپاچینگ و بهره برداری توزیع برق اهواز در این خصوص گفت: با وجود این رخداد که شباهت به وقوع ریزگردهای سال گذشته داشت، شبکه های برق اهواز پایداری خود را حفظ کرد .

وی ادامه داد: بررسی آمارهای دیسپاچینگ نشانگر آن است که باوجود وزش باد شدید و وقوع گرد و غبار و پیش از بارش باران، تنها چند مورد فالت گذرا (خاموشی کوتاه مدت) در شبکه رخ داد که این خاموشی ها به دلیل برخورد شاخ و برگ درختان نزدیک به شبکه توزیع بود.

آقایی تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته گروه های عملیاتی در مناطق مذکور بلافاصله اقدام به شاخه زنی نمودند که منجر به وصل برق در همان دقایق اول شد.

به گفته این مقام مسئول، در زمان بارش باران نیز با وجود آنکه بیم آن می رفت وضعیت سال گذشته رخ دهد، به دلایل اقداماتی پیشگیرانه ای که انجام شده بود، از بروز دوباره آن جلوگیری شد.

معاون دیسپاچینگ و بهره برداری توزیع برق اهواز تصریح کرد: تنها در دو نقطه به دلیل آن که خطوط برق در مناطق بیابانی قرار داشت و رسیدن گروه های عملیاتی به مناطق مذکور و تشخیص محل دقیق در شبکه زمانبر بود، خاموشی ها اندکی به طول انجامید.

وی با بیان این که پس از بروز پدیده ریزگردها و خاموشی های برق اهواز در بهمن ماه سال گذشته، این شرکت اقداماتی را به منظور پیشگیری از وقوع دوباره رخدادهای سال گذشته در دست انجام قرار داد، اضافه کرد: درهمین خصوص تاکنون 165 دستگاه کلید گازی، 198 ست کلید جداساز و یکهزار و 986 اسپیسرنصب شده است.

معاون دیسپاچینگ و بهره برداری توزیع برق اهواز خاطرنشان ساخت: همچنین تاکنون بیش از 7 هزار اصله درخت متداخل در شبکه فشار ضعیف و بیش از 22هزار اصله درخت متداخل در شبکه فشار متوسط هرس(شاخه زنی) شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از 5 هزار و 600 مقره معیوب و قدیمی که متناسب با شرایط اقلیمی پیشین خوزستان و اهواز نصب شده بود، تعویض و مقره های جدید با طول خزشی بیشتر(بیشتر بودن فاصله بین پره های مقره به منظور جلوگیری از بروز اتصال کوتاه ) تعویض شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون یک هزار و 659 کیلومتر شبکه توزیع اهواز و مناطق تحت پوشش این شرکت با خودوها و دستگاه های مقره شویی مورد شست و شو قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید