نوسازی ناوگان ریلی با اعتبارات روسیه/خط اعتباری 500 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای راه‌آهن

    کد خبر :15583

معاون امور ناوگان راه‌آهن با بیان اینکه قرارداد تولید 6 هزار دستگاه واگن باری با تامین مالی روس‌ها به زودی به امضا می‌رسد گفت: موافقت ریاست جمهوری با خط اعتباری 500 میلیون دلاری برای راه‌اندازی لیزینگ ریلی اخذ شده است.

بابک احمدی درنشست خبری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با اشاره به امضای قرارداد ساخت واگن با شرکت‌های داخلی در حاشیه این نمایشگاه اظهار داشت: براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید، قراردادهایی از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت برای حمایت از بخش خصوصی منعقد شده که یک نمونه آن در این نمایشگاه با واگن‌سازی‌های داخلی به امضا می‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به صرفه‌جویی در مصرف سوخت در بخش ریلی نسبت به جاده‌ای مابه‌التفاوت این صرفه‌جویی درقالب یارانه به شرکت‌های بخش خصوصی داده می‌شود تا مشوقی باشد برای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی.

معاون امورناوگان راه‌آهن افزود: در این قرارداد ساخت 4هزار و 900 دستگاه واگن باری در داخل و با تامین مالی صددرصد خارجی‌ها مطرح است. البته این قراردادشامل ساخت شش هزار واگن می‌شود اما هزار و 100 واگن دیگر در خارج از کشور ساخته خواهد شد و به ایران وارد می‌شود.

احمدی درپاسخ به سوال خبرنگارایلنا مبنی بر اینکه قرارداد تامین مالی این واگن ها با چه کشوری منعقد می‌شود اظهار داشت: قرار است روسی‌ها به صورت صددرصدی برای تولید شش هزار دستگاه واگن باری تامین مالی انجام دهند.

وی تاکید کرد: البته شرط ما این است که 4هزار و 900 دستگاه واگن در ایران ساخته شود و پس از  آن هزار و 100 واگن به کشور واردات شود.

معاون امور ناوگان راه‌آهن گفت: حجم این قرارداد چیزی حدود 250 میلیون یورو است.

احمدی با اشاره به نیاز بخش ریلی به ناوگان مسافری اظهار داشت: نیاز ما به واگن‌های مسافری تا سال 1402، 26 هزار دستگاه واگن مسافری است و تا آن زمان به 4هزار دستگاه واگن باری نیاز داریم.

وی با اشاره به از رد خارج کردن واگن های مسافری فرسوده اظهار داشت: در سال 94 و 95 واگن هایی با عمر 55 سال و 45 سال از ناوگان خارج شدند و از دی ماه امسال واگن های بالای 30 سال اگر نوسازی نشوند از رده خارج شوند.

احمدی با بیان اینکه تعداد واگن‌های بالای 30 سال چیزی حدود 600 دستگاه است گفت: برای نوسازی ناوگان مسافری به اعتبارات 55 هزار میلیارد تومانی نیاز داریم که 20 میلیارد تومان آن سهم بخش دولتی است.

وی از راه‌اندازی شرکت لیزینگ ملی برای توسعه ناوگان ریلی خبر داد و گفت: پیرو دستورریاست جمهوری خط اعتباری صندوق توسعه مالی برای راه‌اندازی شرکت لیزینگ ملی اختصاص یافته است.

احمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزش این خط اعتباری چقدر است اظهار داشت: قرار بر این است که در سال اول 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای شرکت لیزینگ ملی اختصاص یابد.

وی همچنین درباره برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: در این نمایشگاه که از تاریخ 25 اردیبهشت ماه شروع و تا 28 اردیبهشت ماه ادامه دارد حدود 300 شرکت داخلی خارجی شامل 130 شرکت خارجی و 160 شرکت داخلی حضور دارند و کشورهای خارجی حاضر در این نمایشگاه از کشورهای سوئد، سوئیس، بلژیک، فرانسه، هند، اکراین، ترکیه، نیوزلند، ایتالیا، لتونی، اسپانیا، روسیه، چمهوری چک، چین، آلمان و صربستان هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید