تالاب صالحیه منشأ 20 درصد گرد و غبار پایتخت

    کد خبر :155790

مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به خشک شدن جنوب تالاب که باعث ایجاد کانون گرد و غبار شده است، افزود: زهکشی تالاب صالحیه باعث خشک شدن این تالاب از جنوب نظرآباد شده است که به کانون گرد و غبار تبدیل و به شهر تهران نفوذ کرده است.

به گزارش افکارنیوز، مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت کنونی تالاب صالحیه نظرآباد اظهار داشت:متاسفانه تالاب صالحیه وضعیت خوبی ندارد و علت آن زهکشی تالاب به دست یکی از موسسات جهادکشاورزی برای تحقیقات در این تالاب است.

وی افزود: زهکشی تالاب صالحیه باعث شده است که قسمت اعظم این تالاب خشک شود.

باقرزاده کریمی بابیان اینکه منبع اصلی حقابه تالاب صالحیه رود ابهر است گفت:تالاب از دو منبع آبگیری می شود که 80 درصد آن از رود ابهر و 20 درصد دیگر از رودخانه کردان است.

وی با اشاره به خشک شدن جنوب تالاب که باعث ایجاد کانون گرد و غبار شده است، افزود: زهکشی تالاب صالحیه باعث خشک شدن این تالاب از جنوب نظرآباد شده است که به کانون گرد و غبار تبدیل و به شهر تهران نفوذ کرده است.

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه انتقال آب تالاب صالحیه به دریاچه نمک یک امر طبیعی است، گفت: آب رودهای دامنه جنوبی البرز به دریاچه نمک و آب رودهایی مانند لتیان،لار ،جاجرود و کرج به دریاچه نمک قم می ریزد.

وی ادامه داد: محیط زیست طبق برنامه ششم توسعه امسال برای احیای این تالاب اقداماتی انجام می دهد.

باقرزاده کریمی با اشاره به اقدامات محیط زیست یرای احیای تالاب صالحیه نظر آباد گفت:یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای تالاب، بستن زهکشی در تالاب است و دیگری گرفتن حقابه این تالاب از کردان و ابهررود است.

وی افزود: مکاتباتی با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای گرفتن حقابه و بستن زهکشی انجام داده ایم که امیدوارم این مکاتبات نتیجه بخش باشد.

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مدعیان احیای تالاب ها اظهار کرد: در کشور مدعیانی برای احیای تالاب ها وجود دارند که مهمترین آنها مردم هستند و خواستار احیای تالاب های کشور هستند.

باقرزاده کریمی با اشاره به تلف شدن پرندگان مهاجر بر اثر خشک شدن تالاب صالحیه افزود:زمانی که این تالاب پر آب بود پرندگان مهاجر زیادی و با تنوع زیستی فراوانی وجود داشت که یک صحنه و جاذبه گردشگری زیبایی ایجاد کرده بود .

وی با بیان اینکه وسعت تالاب صالحیه 8 هزار هکتار است، افزود: اگر این تالاب احیا شود به کنوانسیون رامسر هم معرفی خواهیم کرد.

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که 20 درصد گردو غبار تهران از خشک شدن این تالاب است، گفت: بخش هایی از جنوب قزوین و نظرآباد به طور کامل خشک شده اند و 20 تا 30 درصد گردوغبار شهر تهران به دلیل خشک شدن تالاب صالحیه است که اگر این تالاب احیا و زهکشی آن بسته شود به طور حتم از 20 درصد گردوغبار تهران نیز کاسته می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید