آشفته‌ترین منطقه شهر تهران معرفی شد

    کد خبر :155617

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در حل مشکلات شهر تهران بویژه در حوزه شهرسازی، گفت: متاسفانه منطقه ۲۲ به یکی از آشفته‌ترین مناطق شهر تهران تبدیل شده به شکلی که می‌توان از آن به مثالی برای منطقه‌ای که ضوابط طرح جامع و تفصیلی در آن رعایت نشده، یاد کرد.

محمد سالاری در نشست تخصصی بلندمرتبه سازی و طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تهران با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف بلندمرتبه سازی و طرح تفصیلی منطقه ۲۲ در ابتدای کار مجموعه مدیریت شهری جدید، گفت: ماموریت‌های شهرسازی و معماری باید به گونه‌ای تبیین شود که از نخبگانی که وقت آنها برای توسعه شهرها و کشور ما ارزشمند است بهره گرفته شود و نقش شهرسازی در توسعه شهرها بیش از پیش با حضور این افراد در جلسات هم‌اندیشی بیش از پیش نشان داده شود.

وی افزود: به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش باید این بستر را فراهم کنیم که مجموعه‌ای از همکاران ما که در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند و مجموعه‌ای از مدیران شهری که در حوزه اجرا فعالیت می‌کنند با بهره گیری از نظر نخبگان بتوانند بهترین تصمیم گیری را داشته باشند.

وی تاکید کرد: متاسفانه منطقه ۲۲ یکی از آشفته‌ترین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران محسوب می‌شود و امروز به الگویی برای محدوده‌ای که ضوابط طرح جامع و تفصیلی در آن رعایت نشده، بدل شده است. در این موضوع بنده به عنوان فردی که چهار سال در شورا حضور دارم، مقصرم. مجموعه مدیران شهری و شورای عالی شهرسازی و معماری و حتی نخبگان شهرسازی نیز در این موضوع مقصر هستند. چرا که باید این مشکلات را به دغدغه تبدیل می‌کردیم و از وقوع آنها جلوگیری می‌کردیم. بی‌تردید کار بسیار مشکل شده، در حقیقت اداره شهر تهران که افکار عمومی نیز متوجه سختی آن شده‌اند و مسئولین نیز آن را مطرح کرده‌اند، امروز به وضوح مشاهده می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ تصمیم گیری شد که کلانشهرها خوکفا اداره شوند، افزود: مقرر بود که همزمان با خودکفایی کلانشهرها لایحه درآمدهای پایدار نیز به تصویب برسد، اما این لایحه کنار گذاشته شد و خودکفایی اداره کلانشهرها انجام شد. لذا کلانشهرها به ویژه تهران رو به تراکم فروشی آوردند و همین شیوه به الگویی برای سایر کلانشهرها بدل شد.

وی ادامه داد: امروز بودجه شهرداری تهران به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است و این در شرایطی است که هیچ گاه دغدغه‌ای به عنوان کسب درآمد وجود نداشته، چرا که در تحقق بودجه تعیین شده و حتی متمم‌های آن مشکلی نداشته‌ایم. به این ترتیب مدیران شهرداری به مدیران هزینه تبدیل شده‌اند.

سالاری تاکید کرد: در سال‌های گذشته به صورت افسانه‌ای بودجه شهرداری افزایش پیدا کرده است و در عین حال امروز ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی و همچنین ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در شهر تهران وجود دارد که در کنار این ۶۸ هزار پرسنل نیز در شهرداری تهران مشغول کار هستند. علاوه بر این مسائل تمامی کارها برون سپاری شده، اما متاسفانه نیروها به حدود چهار برابر افزایش پیدا کرده، در چنین شرایطی چه باید کرد؟

وی با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال جاری تاکید کرد: رایی که مردم به مجموعه اصلاح طلبان دادند، مسئولیت ما را چند برابر کرده؛ چرا که دیگر نمی‌توانیم عنوان کنیم که مجموعه شورا اکثریتش با اصولگرایان و شهردار منتخب آنهاست. امروز مجموعه مدیریت شهری شامل شورا و شهردار از یک طیف هستند و دولت نیز با مدیریت شهری همراه است. خوشحالیم که افرادی همچون آقای نوذرپور به عنوان شهردار منطقه ۲۲ در کنار آقای نجفی به عنوان چهره‌ای که در همه مسئولیت‌های خود موفق بوده‌اند، قرار گرفته‌اند. بی‌تردید آقای نوذرپور از منابع مدیریتی کشور محسوب می‌شوند.

سالاری تاکید کرد: باید چالش‌ها و مشکلات بیان شود تا بر مبنای آنها تصمیم سازی درست صورت گیرد، اما تهران علی رغم همه این چالش‌ها، ظرفیت‌های عظیمی نیز دارد و در این میان رسالت ما اعتمادسازی میان مردم و مدیریت شهری است که باید محقق شود. باید از مجموعه فساد و رانتی که در حوزه شهرسازی شکل گرفته، جلوگیری کنیم و از این مسیر، اعتمادسازی میان مردم و مدیریت شهری را محقق کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بازدید از منطقه ۲۲ اشاره کرد و افزود: امروز از دو پروژه در منطقه ۲۲ بازدید کردیم که در هر دوی آنها شاهد تخلفات گسترده بودیم. ابتدا پروژه تعاونی مسکن کارکنان شورای شهر تهران بود که به دلیل عدم توان کارکنان شورا برای احداث این ساختمان این پروژه واگذار شد و امروز شاهد تخلف ۲۰ هزار متری و همچنین تخلف در طبقات هستیم. مسئله‌ای که نه در اختیار منطقه بوده و نه حتی کمیسیون ماده پنج می‌توانسته برای این پروژه بزرگ مقیاس تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: پروژه‌ای دیگر در ۱۴ طبقه و به صورت بزرگ مقیاس ساخته می‌شود و بعد پروانه برای آن صادر می‌شود. این تخلفات در منطقه‌ای که می‌خواست الگوی توسعه پایدار کشور باشد، روی داده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش به بخشنامه‌های صادر شده از سوی شهردار تهران اشاره کرد و افزود: این بخشنامه‌ها هر چند که باعث شد شاکیان مراجعه کننده به ما افزایش پیدا کند، اما با توضیح مسائل به این افراد روشنگری در این خصوص انجام شد و از همه مهم‌تر جلوی رانت و فساد گرفته شد. رانت و فسادی که برای کمتر از یک درصد مردم شکل گرفته بود. همچنین در حوزه هولوگرام‌ها فضا منحرف شده بود، اما با بخشنامه صادر شده فرصت رسیدگی به این تخلفات ایجاد شده است.

وی به برگزاری سلسله نشست‌های گفتمان شهر که به همت ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: تصمیم گرفته‌ایم چنین جلساتی را در سایر مناطق نیز ادامه دهیم تا بتوانیم مشکلات و دغدغه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و از ظرفیت نخبگان در این حوزه بهره بگیریم. امروز کاهش میزان سرانه‌های هفت گانه موجب کاهش کیفیت زندگی در شهر تهران شده است.

علی نوذرپور – شهردار منطقه ۲۲ نیز در نشست تخصصی بلندمرتبه سازی و طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تهران در خلال برگزاری سلسله نشست‌های گفتمان شهر که به همت رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: آنچه که به عنوان دغدغه من به عنوان شهردار منطقه وجود دارد، این است که در طرحی که برای منطقه ۲۲ در حال تهیه است، بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان مورد توجه قرار گیرد. باید مشخص شود که می‌خواهیم جمعیت پذیری در منطقه بر اساس آنچه که در طرح تفصیلی آمده، باشد یا می‌خواهیم سیاست‌های محدود کننده تولید مسکن را در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: بی‌تردید طرح جامع و تفصیلی تهران نیازمند بازنگری است. لذا باید مشخص کنیم که چه رویکردهایی را باید مد نظر قرار دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید