جدیدترین اخبار
۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۱ اجتماعی کد خبر :155601

همه چیز درباره تمرینات بی‌هوازی

تا چه حد درباره تمرینات بی‌هوازی و هوازی می‌دانید؟ گرچه تمام تمرینات ورزشی خوب و موثر هستند، اما برای دستیابی به سلامتی و تناسب اندام، تمرینات هوازی و بی‌هوازی باید با هم انجام شوند؛ اما تمرینات بی‌هوازی دقیقا چیست و چگونه می‌توان از آن نتیجه گرفت؟

به گزارش افکارنیوز، با توجه به افزایش آمار چاقی، نیاز به ورزش کردن بیشتر از گذشته احساس می‌شود؛ اما تمرینات بی‌هوازی به چه نوع تمریناتی گفته می‌شود؟
تمرینات بی‌هوازی چیست؟

تمرینات بی‌هوازی (قدرتی)، کوتاه‌مدت و شدید هستند و از انرژی وقند عضلات استفاده می‌کند؛ ولی درهنگام انجام تمرینات هوازی و شدید، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

بیشتر تمرینات بی‌هوازی، در سه دقیقه تکمیل می‌شوند و به زمان استراحت یا ریکاوری نیاز دارند که به بدن اجازه می‌دهد بازگردد و نفس بگیرد. برای اینکه در تمرینات ورزشی خود پیشرفت کنید می‌توانید این تمرینات بی‌هوازی را در برنامه ورزشی خود بگنجانید.
۵ نمونه تمرینات بی‌هوازی

وزنه‌برداری

هنگام انجام تمرینات وزنه‌برداری، به‌خصوص تمرین با وزنه‌های سنگین‌تر، بدن از انرژی خود برای برداشتن وزنه‌ها استفاده می‌کند. تمرینات با وزنه به صورت حرکات تکراری و در دفعات انجام می‌شود. تحریک عضلانی نیز به گروه عضلانی تحریک‌شده بستگی دارد، در بیشتر مواقع گروهی از عضلات تحریک می‌شوند.

شنا سوئدی

حرکات شنا مانند تمرینات با وزنه‌ هستند که بیشتر، بالاتنه را هدف قرار می‌دهند؛ از آنجایی که این تمرینات به وزنه نیاز ندارند، هر جایی می‌توان آنها را انجام داد.

نکته: تمرینات با بارفیکس نیز از نوع تمرینات بی‌هوازی هستند.

اسکوات

تمرینات اسکوات، چه با وزنه و چه بی‌وزنه تمرینات بی‌هوازی مفیدی هستند که به قوی‌شدن پایین‌تنه کمک می‌کنند؛ لانگز نیز این‌گونه است، برای دستیابی به بیشترین نتیجه، می‌توانید با استفاده از دمبل و هالتر، وزن و شدت تمرین را اضافه کنید.

اسپرینت

به جای آنکه برای مدت طولانی آهسته بدوید، تمرینات اسپرینت را انجام دهید که با حداکثر قدرت دویدن همراه هستند؛ به بیان ساده‌تر، با حداکثر انرژی ممکن، فاصله کمتری را می‌دوید.

HIIT

تمرینات HIIT معروف به تمرینات متناوب با شدت بالا، نوع هوازی را به بی‌هوازی تبدیل می‌کند؛ برای مثال فردی می‌تواند یک ورزش هوازی معمولی مانند دوچرخه‌سواری را با شدت انرژی بالایی انجام دهد. در زمان ریکاوری، انرژی تحلیل رفته، بازگشته و بدن می‌تواند نفس بگیرد؛ تاباتا که نوعی از این ورزش است، دارای مزایای ورزش بی‌هوازی است.
نکات مهم در در ورزش‌های بی‌هوازی

برای جلوگیری از آسیب، همواره خود را گرم کنید.
تمرینات را با شدت کم شروع کنید. وزنه را می‌توانید همواره افزایش دهید، اما انجام مکرر آن می‌تواند موجب آسیب دردناک و گرفتگی عضلات شود.
یک تا سه سِت بین ۸ تا ۱۵ تکرار داشته باشید؛ البته تکرار تمرینات بستگی به نوع تمرین بی‌هوازی دارد که انجام می‌دهید.
هنگامی که تمرین کامل شد، بدن‌تان را سرد کنید و حرکات کششی انجام دهید؛ زیرا ریکاوری بعد از ورزش نیز جزیی از ورزش است و اهمیت فراوان دارد.

مزایای تمرینات بی‌هوازی

عضله‌سازی

بیشتر افراد معمولا برای عضله‌سازی، تمرینات بی‌هوازی انجام می‌دهند و به دلایل قابل قبولی، تمرینات بی‌هوازی همچون وزنه‌برداری به وزنه‌های سنگین نیاز دارد. هنگامی که عضلات، به کار گرفته می‌شود پارگی‌های کوچکی در فیبرهای عضلانی به‌وجود می‌آید و وقتی بازسازی می‌شوند منجربه عضلات قوی‌تر و محکم‌تری می‌شوند.

کاهش وزن

همان‌طورکه می‌دانید تمام ورزش‌ها کالری‎‌سوزی دارند، اما در تمرینات بی‌هوازی حتی در زمان استراحت نیز کالری‌سوزی خواهد داشت! وقتی توده عضلانی افزایش پیدا می‌کند، متابولیسم بدن نیز بالا می‌رود؛ به عبارت ساده‌تر، حتی در زمان خواب یا نشستن نیز عضلات بیشتر از چربی‌ها کالری می‌سوزانند.

تقویت تراکم استخوان‌ها

تمرینات با وزنه از هر نوعی که باشد، نه‌تنها عضلات را قوی‌تر می‌کنند، بلکه منجربه تقویت استخوان نیز می‌شوند و درنتیجه در طولانی‌مدت، استخوان‌های محکم، خطر پوکی استخوان (نوعی بیماری که استخوان‌ها ضعیف و کوچک می‌شوند و باعث افتادن و شکستگی آنها می‌شود) را کاهش می‌دهد.

مزایای تمرینات بی‌هوازی، کل زندگی را در بر می‌گیرد؛ با افزایش سن، توده عضلانی کاهش پیدا می‌کند و در نهایت، متابولیسم کاهش می‌یابد؛ همچنین از بین رفتن استخوان نیز خطر بالایی در کهنسالان دارد، پس همین امروز تمرینات بی‌هوازی را در برنامه خود قرار دهید.

حرف آخر

همچنان تاکید داریم که راز دستیابی به تناسب اندام، در انجام منظم ورزش (برنامه ورزشی مناسب)، داشتن رژیمی متعادل و سالم و پرهیز از بی‌تحرکی نهفته است

وبگردی

روی خط خبر

  • اورشلیم پست: ضرب الاجل کنگره برای تصمیم در مورد برجام سر رسید / خبری از هیچگونه اصلاح در میان نیست
  • احتمال افزایش ۳ برابری تعرفه خودرو‌های وارداتی / بازهم به نفع خودروسازان داخلی
  • مطهری: روحانی بعد از انتخابات چرخشی کرد که محسوس بود؛ می خواست مخالفان را آرام کند
  • شهرک سینمایی در دوره بانی‌اش به سرانجام می‌رسد؟
  • چه کسی پشت پرده جانشینی«فاروق الشرع» به جای بشار اسد است؟
  • عرضه هویج قاچاق آمریکایی به قیمت ۲ کیلو گوشت
  • آمار عجیب از دور ریز غذای ایرانی ها
  • گوشت گوسفند روسی در راه ایران
  • کنسرت گروه موسیقی ملی قزاقستان در نیاوران
  • دیدار نیکی کریمی و تهیه‌کننده برگینیگ بد و بازی تاج و تخت
  • آیا بدون نشان دادن ساز هم می‌توان موسیقی خوب را به مردم شناساند
  • خبر احتمال وقوع زلزله در تهران تکذیب شد
  • عجایب “رضا ضراب”؛ از نفوذ بالا در ایران و ترکیه تا اتهام تجاوز
  • منطق موضع منطقه‌ای ایران چیست؟
  • موزه فرش ایران نباید صرفاً انبار فرشهای نفیس شود
  • تاکید معاون سازمان محیط زیست برضرورت همکاری سازمان‌های دریایی
  • خسارت مادی زیادی به روستاهای کوهساران کرمان وارد شده است
  • سهم ایران از تولید زعفران ۹۰ درصد و از تجارت ۳.۷ درصد
  • سود بالای سپرده‌های بانکی، عامل ورشکستگی بانک‌ها
  • انفجار در پایانه گازی اتریش کشته و زخمی به‌جا گذاشت
  • اضافه شدن استاندار و شهردار تهران به مدیریت بحران پایتخت
  • حقیقتی که پس از مرگ اینانلو روشن شد!
  • قیمت جدید محصولات مدیران خودرو اعلام شد
  • بازگشت «عموهای فیتیله ای» به صحنه تئاتر
  • اعطای تندیس نشان ملی مشتری مداری به توچال
  • روابط جنسی قاتل «ستایش» در ۱۴ سالگی
  • درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی پلیس و دولت از جرایم رانندگی ؛ جرایم جدید از راه می‌رسند
  • مردم دیگر کشورها چقدر عوارض خروج می‌دهند؟
  • خشم ترامپ از «هیلی» بابت حمایت از زنان افشاگر مفاسد جنسی او
  • حفظ، تغییر یا خروج؟ از برجام؛ بازگشت توپ به زمین ترامپ/عدم همراهی کنگره با دونالد در مورد برجام