انتشار قابلیت‌های فناوری خودروهای خودران اپل

    کد خبر :155466

اپل جزئیات فناوری «لیدار» را منتشر کرد که نشان می‌دهد این خودروی خودران چگونه دوچرخه‌سواران و افراد پیاده را با استفاده از حسگرهای کمتر زیر نظر می‌گیرد.

اپل که با پژوهش خود در مورد خودرو خودران همه را شگفت‌زده کرده، پژوهشی شبیه به اولین پژوهش خود در مورد این موضوع منتشر کرده است.

این مقاله که در سایت عمومی “Arxiv” منتشر شده، اغلب برای ارائه پیش‌زمینه مقدماتی پیش از انتشار مقاله در قالب نهایی، به کاربران ارائه می‌شود.

این گزارش، توصیفی روش جدیدی را برای استفاده از «لیدار» (LiDAR) -یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور که از طریق روشن کردن هدف با لیزر و تجزیه و تحلیل نور منعکس‌شده، فاصله‌ها را اندازه‌گیری می‌کند- و «وکسل‌نت» (VoxelNet) -یک سیستم میان‌شبکه‌ای از عناصر حجمی که نمودار تعامل کاربر سه‌بعدی ارائه می‌کند- ارائه می‌دهد.

این محصول، موجب سهولت شرایط برای خودروهای خودران می‌شود تا فقط موقعیت اشیا را بررسی نکنند، بلکه به ارائه اطلاعات مهمی مانند اینکه اشیا افراد پیاده یا دوچرخه‌سوار نیستند، می‌پردازد.

با این که بخش علمی این مقاله جالب است، شگفت‌آورترین بخش آن انتشار جزئیات فنی آن است.

تاکنون، شرکت اپل، بیشتر پژوهش‌های اختصاصی خود را حفظ کرده‌ است و این رویکرد می‌تواند جذب بهترین دانشمندان و مهندسانی که به انتشار آثارشان و بررسی آن‌ها تمایل دارند، دشوار سازد.

در ماه ژوئیه، این شرکت، با انتشار مجله “Apple Machine Learning”، موفق شدند مستقیما قدمی در این راه بردارند. در هر حال، انتشار این مقاله در سایت Arxiv، اولین انتشار خارجی در مورد خودروهای خودران است.

لیدار در فهم جایگاه دقیق اشیا در فضای سه‌بعدی عالی است اما تصاویر با وضوح بسیار کمی ارائه می‌شوند. وسایل نقلیه برای فهم دقیق ماهیت اشیا، باید به حسگرها و دوربین‌های دیگری تکیه کنند که هزینه و تنگناهای پردازشی را اضافه می‌کند.

گروه اپل به نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای در بررسی داده‌های پراکنده لیدار دست یافته‌ و قادر است افراد پیاده را از دوچرخه‌سواران تفکیک کند. این محققان می‌گویند تاکنون به نتایجی بهتر از دیگر روش‌ها دست یافته‌اند که احتمال دارد روزی خودروهای خودران را ارزان‌تر و امن‌تر کند.

به هر حال، این پژوهش هنوز در مراحل اولیه است و آزمایش جاده‌ای آن صورت نگرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز،«تیم کوک» (Tim Cook)، مدیر شرکت اپل، خودروهای خودران را «مادر همه پروژه‌های هوش مصنوعی» می‌نامد و این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه رانندگی خودران از فناوری یادگیری ماشین سود می‌برد.

همچنین این مقاله، نشانه‌ای است که هم هوش مصنوعی و هم رانندگی خودران برای این که نشان دهند شرکت اپل نمی‌تواند به تنهایی از عهده انجام این کار برآید، در حال رقابت هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید