هشدار اکوادور به موسس ویکی لیکس در مورد موضع گیری وی درباره استقلال کاتالونیا

    کد خبر :155458

وزارت خارجه اکوادور روز گذشته اعلام کرد که این کشور به جولیان آسانژ موسس سایت افشاگر ویکی لیکس هشدار داده که از اظهارنظر و موضع گیری هایی که بر روابط بین المللی این کشور تاثیر بگذارد، امتناع کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هشدار اکوادور به جولیان آسانژ در حالی مطرح شده است که موسس ویکی لیکس از استقلال منطقه کاتالونیا از اسپانیا در اظهارنظری حمایت کرده بود که این موضع گیری خشم مقامات کیتو را برانگیخته کرده است.
آسانژ که پنج سال پیش به خاطر دستگیر نشدن به اتهام تجاوز به سفارت اکوادور در لندن پناه برده بود، پس از انکه برای صدها نفر از مردم بارسلونا در ما سپتامبر از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد، خشم مقامات اسپانیا را نیز برانگیخته بود.
در همین حال وزارت خارجه اکوادور در بیانیه ای اعلام کرد: مقامات اکوادور به جولیان آسانژ هشدار داده اند که اقداماتی انجام ندهد که بر روابط بین المللی اکوادور تاثیر بگذارد. موسس ویکی لیکس باید به طور رسمی نسبت به رعایت رفتارش مطابق با خواست دولت اکوادور متعهد باشد.
اگرچه گفته می شود دادستانان سوئدی تحقیقات در مورد اتهام تجاوز به آسانژ را کنار گذاشته اند اما وی از ترس استرداد به آمریکا برای محاکمه به دلیل انتشار اسناد محرمانه ارتش آمریکا، همچنان در سفارت اکوادور در لندن مانده است.
به گزارش ایرنا، کاتالونیا بخش خود مختار با هفت میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در شمال شرقی‌ اسپانیا و خواستار استقلال از دولت مرکزی است .این بخش به لحاظ مالی‌ ، بانکی و امور بندری ، اهمیت ویژه ای دارد . ایالت کاتالونیا ، اول اکتبر (9 مهر ماه) صحنه برگزاری همه پرسی‌ استقلال بود . این همه پرسی‌ به موجب قانون اساسی‌ اسپانیا ، غیر قانونی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی‌ این کشور نتایج آن را نپذیرفت .
در جریان این همه پرسی‌ ، درگیری هایی‌ میان نیروهای امنیتی و رای دهندگانی رخ داد که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید