حریم گسل های شهر تهران مشخص شد

    کد خبر :155433

رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه و شهر سازی با بیان اینکه حریم گسل های شهر تهران مشخص شد، گفت:برای 18 کلانشهر ایران ردیف بودجه ای برای اعمال حریم گسل ها در نظر گرفته شده است.

«علی بیت اللهی» روز چهارشنبه در همایش یکروزه یافته های تیم اعزامی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به منطقه زلزله زده کرمانشاه و سرپل ذهاب، افزود: در حال مذاکره با سازمان برنامه و بودجه هستیم تا برای 18 کلانشهر دارای بیش از 200 هزار نفر جمعیت، ردیف بودجه ویژه ای برای تعیین حریم گسل این شهرها اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه این کار کمک می کند در کلانشهرها حریم گسل ها به درستی مشخص شود، گفت: اکنون حریم گسل ها در شهرهای کرمان،کرج، مشهد، و تبریز در حال مشخص شدن است و بزودی این کار به پایان خواهد رسید.

**ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل ها
بیت الهی با تاکید بر اینکه حریم گسل های شهر تهران مشخص شده است و بر این اساس صدور پروانه ساخت و ساز در این حریم ها با احتیاط باید همراه باشد، ادامه داد: ساختن ساختمان های خطرساز، بیمارستان، مهد های کودک، مدارس، برج سازی و ساختمان های عمومی در این حریم ها ممنوع است.
وی خاطرنشان کرد: 55 کیلومتر از خاک تهران در حریم گسل های لرزه ای قرار دارد که با مشخص شدن حریم آنها برای نخستین بار در چند دهه اخیر کارهای خوبی در زمینه کنترل این حریم ها انجام خواهد شد و نظام ساخت و ساز براساس گسل ها خواهد بود.
رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه و شهر سازی با انتقاد از نبود سامانه اطلاع رسانی دقیق در مدیریت بحران کشور گفت: همین موضوع سبب شد مردم در زلزله کرمانشاه ندانند چگونه و از چه راهی باید کمک های خود را به دست مردم آسیب دیده برسانند و این مشکل ساز شده بود.
وی مشکل کشور در زمان بروز حوادث را بحران مدیریت دانست و افزود: ایران کشوری زلزله خیز است و از این رو داشتن مدیریت بحران توانمند و آگاه برای آن ضرورت تام و کامل است.
بیت الهی از مشخص شدن 320 گسل کاری و فعال در کشور خبر داد و گفت: بیشتر مناطق کشور دارای گسل است.

** وقوع 878 پس لرزه در کرمانشاه از 21 آبان
این مقام مسئول در ادامه به زلزله کرمانشاه اشاره کرد و افزود: از شامگاه 21 آبان که زلزله اصلی روی داد تا ساعت 3 و 52 دقیقه بامداد اول آذرماه 878 پس لرزه در منطقه ثبت شده ضمن آنکه 4 پیش لرزه نیز داشته است.
رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه و شهر سازی گفت: انتظار می رود تا 150 روز پس از زلزله اصلی، پس لرزه در منطقه کرمانشاه به وقوع بپیوندد که ابعاد آن کوچکتر خواهد بود.
بیت الهی خاطر نشان کرد: ممکن است در 20 روز نخست پس از وقوع زلزله اصلی پس لرزه هایی با قدرت بالا بوقوع بپیوندد که همه باید برای آن آمادگی داشته باشیم.
وی از ایجاد اختلاف 9 متری در سطح برخی نقطه های کرمانشاه و سه متری در برخی دیگر از نقاط در اثر این زلزله خبر داد و گفت: این اختلاف سطح در یک مسیر چهار کیلومتری و پهنای یک کیلومتری در یک نقطه به عمق سه متر رخ داد.
رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه و شهر سازی تعداد واحدهای مسکونی تخریب شده تا آخرین ساعت شب گذشته را 30 هزار و 500 واحد اعلام کرد که چهار هزار و 500 واحد آن در مناطق شهری با تخریب 100درصدی بوده است.
به گفته وی، در زلزله کرمانشاه 11هزار و 500 واحد روستایی با تخریب 100درصد داشتیم و در مجموع 14 هزار و 500 واحد شهری و روستایی قابلیت تعمیر و بازسازی را دارند.
بیت الهی با انتقاد مجدد از مدیریت بحران کشور گفت: مدیریت بحران در کشور مشکل ساز شده است.
به گزارش ایرنا، زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.
این زلزله در استان کرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد.
شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که در بیشتر استان ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد.
براساس آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد مدیریت بحران کشور، در این زمین لرزه 444 نفر جان باخته و 12 هزار و 386 نفر مصدوم شده اند.
پس لرزه ها هنوز ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید