۳ شرط سعد حریری برای پس گرفتن استعفا

    کد خبر :155358

یک روزنامه سعودی به نقل از منابعی که آن‌ها را آگاه نامیده، از شروط نخست‌وزیر لبنان برای پس گرفتن استعفایش پرده برداشت.

به گزارش بازتاب، روزنامه سعودی الشرق‌الأوسط به نقل از منبعی که آن را آگاه نامیده است، نوشت که سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان برای پس گرفتن استعفایش، سه شرط مطرح کرده است که این شروط عبارتند از پایبندی و حمایت از توافق طائف، پاببندی عملی به در پیش گرفتن سیاست بی‌طرفی و عدم آسیب به روابط با کشورهای عربی.

به نوشته الشرق‌الأوسط، این منبع گفت که باقی ماندن حریری در حکومت، به برآورده شدن سه شرط مذکور بستگی دارد.

منابع نزدیک به سعد حریری با بیان اینکه “دولت لبنان فعالیت خود را از سر خواهد گرفت”، تاکید کردند: صبر حریری به معنای تعلیق موقت استعفا است و حریری این تصمیم را بعد از گفت‌وگو با میشل عون و حس کردن فضایی مثبت برای بررسی خواسته‌هایش، اتخاذ کرده است.

به نوشته الشرق‌الوسط، منابع نزدیک به عون و حریری از خوش‌بینی آن‌ها در خصوص امکان رسیدن به نتایجی مثبت خبر دادند.

از سوی دیگر منابع آگاه به مواضع حزب‌الله، از آمادگی حزب‌الله برای گفت‌وگو در سایه تاکید بر اینکه سلاح آن خارج از معادله خواهد بود و بررسی آن به استراتژی دفاعی مرتبط است، خبر دادند.

این روزنامه سعودی همچنین نوشت که تعلیق موقت استعفای حریری، تلاش او برای فشار بر حزب‌الله و جلب حمایت بیشتر لبنانی‌ها از خواسته‌هایش است.

حریری روز گذشته بعد از دیدار با میشل عون گفت که استعفای خود را با رئیس‌جمهور مطرح کرده است.

وی افزود: میشل عون از من خواست تا فعلا صبر کنم، من نیز به درخواست او پاسخ مثبت گفتم و استعفای خود را تعلیق کردم و امیدوارم که این امر، زمینه‌ای جدی برای گفت‌وگو‌های سازنده، فراهم کند.

سعد الحریری روز شنبه (13 آبان ــ 4 نوامبر) در حالی که در عربستان سعودی بود از سمتش کناره‌گیری کرد.

مقام‌های لبنانی از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان استعفای او را زیر فشار عربستان دانستند. عون به‌تصریح گفت که نخست وزیر لبنان در ریاض در بازداشت است و این مسئله اقدام خصمانه علیه لبنان است.

بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند فشارهای عربستان با هدف به تعطیلی کشاندن فضای سیاسی لبنان در جهت به انزوا کشاندن حزب‌الله بوده است.

این در حالی است که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله بر ضرورت بازگشت سعد الحریری به لبنان و حفظ آرامش سیاسی تأکید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید