شهردار تهران در اولین برنامه زنده تلویزیونی: باید درباره آمارها تجدید نظر کنیم

    کد خبر :155238

نجفی شهردار با اشاره به تعطیلی خط هفت مترو گفت: تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان می‌خواست ادامه پیدا کند، اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران امروز پس از سه ماه بالاخره در یک برنامه زنده تلویزینی حاضر شد. شهردار تهران با اشاره به عدم حضور خود در تلویزیون آن هم با گذشت سه ماه از شروع کارش گفت: حدود سه ماه است مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، این اولین برنامه زنده تلویزیونی است که در آن شرکت می‌کنم و خوشحالم که نخستین برنامه‌ای که در آن شرکت می‌کنم، برنامه محیط زیستی است.

نجفی با تاکید بر مشکل حمل و نقل عمومی در شهر تهران ادامه داد: امروزه دنیا به این نتیجه رسیده است با ساخت معبر، پل، تونل، بزرگراه و خیابان‌های جدید مشکل حمل و نقل نه تنها حل نمی‌شود بلکه مشکلات جدیدی هم بر شهروندان تحمیل می‌شود. درباره تهران نیز واقعا در شرایط مناسبی از نظر حمل و نقل عمومی قرار نداریم.

وی ادامه داد: زمانی می‌گفتند ۶۰ درصد سفرهای تهران حمل و نقل عمومی است اما این رقم واقعا دقیق نیست. خیلی دست بالا بگیریم ۴۶ درصد سفر ها حمل و نقل عمومی و ۵۴ درصد حمل و نقل شخصی است. از حمل و نقل عمومی ۲۵ درصد با تاکسی، اسنپ و مسافربرهای شخصی است و حدود ۲۱ درصد با مترو و اتوبوس است. این را با هر نرمی در کلانشهرها دنیا مقایسه کنیم خیلی پائین است. اصولا درباره آمارها می‌بایستی تجدید نظر کنیم، یا به خاطر عدم دقت و یا جنبه های تبلیغاتی آن.

شهردار تهران با تاکید بر نبود آمار دقیق افزود: همین امروز که برای برنامه می‌آمدم از دو دفتر شهرداری درباره میزان زباله‌های روز تهران گزارش خواستم یکی می‌گفت هشت هزار تن و یکی می‌گفت ۹ هزار تن.

در صورت آتش‌سوزی در خط هفت مترو، بالای صد نفر دچار خفگی می‌شدند

نجفی با تاکید بر اینکه اولویت شهرداری در توسعه مترو است، افزود: اولویت مهم‌ ما توسعه مترو در تهران است. الان ۱۳۰۰ واگن مترو داریم که معمولاً یک سوم نیاز به تعمیر دارد و کار نمی‌کند این را باید به چهار هزار واگن برسانیم و اگر این کار را نکنیم تهران روز به روز شرایط بدتری پیدا می‌کند.در شبکه اتوبروسرانی ۶۵۰۰ اتوبوس داریم که باید به ۱۰ هزار اتوبوس برسانیم. به خصوص اینکه در اتوبوسرانی بخش خصوصی وارد شده و کار خیلی خوبی است اما در مترو خود شهرداری و دولت باید کار بزرگی انجام دهیم.

او ادامه داد:الان مناقصه بین المللی برگزار کردیم که واگن جدید خریداری شود. قرار بود تا پایان آبان ماه نتیجه مشخص شود اما شرکت‌های خارجی نیاز به زمان بیشتر داشتند و آن را تمدید کردند. قیمت می‌دهند که برای ساخت و تحویل هر واگن چقدر هزینه می‌برد. ما دنبال این هستیم قیمت زیر یک میلیون دلار داده شود اما الان قیمت‌ها مقداری بالاتر است. امیدواریم تا پایان دی ماه قیمت‌ها مشخص شود و تدریجاً به ساخت آن اقدام می‌کنیم.

به گزارش نامه نیوز،شهردار با اشاره به تعطیلی خط هفت گفت: تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان می‌خواست ادامه پیدا کند، اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود. ما از سیگنالینگ و علائم الکترونیکی برای کنترل حرکت قطارها تقریباً صفر است. فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا می‌رفت.

نجفی افزود: نکته دوم مسئله هواسازها و امکانات دیگر بود. اگر خدای نکرده در یکی از تونل‌ها و مسیرهای این خط آتش سوزی کوچکی اتفاق می‌افتاد بالای ۱۰۰ نفر خفه می‌شدند دیدیم جان شهروندان خیلی ارزشمندتر از این است. پیش بینی کردیم ۴۰۰ میلیارد برای این خط هزینه کنیم امیدواریم این پول را تأمین کنیم تا اول فروردین ماه این خط راه اندازی شود.

شهردار با اشاره به اینکه همه واگن‌ها را در داخل نمی‌توان ساخت، گفت: توان ساخت حدود ۴۰ درصد واگن‌ها وجود دارد. در مناقصه بین المللی قرار است شرکت‌های خارجی با همکاری شرکت‌های داخلی این کار را انجام دهد.مهم‌ترین مشکل ما در مترو تأمین منابع است مجبور هستیم از طریق فاینانس و یا سایر روش‌ها منابع بگیریم و این منابع را طی سال‌ها پرداخت کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید