فقط یک فرودگاه سودآور داریم

    کد خبر :155162

ایران تنها یک فرودگاه سود‌ده دارد. این موضوع را مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران در حالی تایید کرده است که در پسابرجام تلاش زیادی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور انجام شده است. نوسازی ناوگان هوایی همبستگی مستقیمی با سودآوری فرودگاه‌های کشور دارد. در چند دهه اخیر ایران نتوانسته ناوگان هوایی خود را تجهیز کند. عدم نوسازی هواپیما‌ها باعث شد ناوگان هوایی ما با تعداد بالایی از هواپیما‌های فرسوده مواجه باشد و تدوام آن منجر به زمین‌گیر شدن هواپیما و به تبع آن کاهش پرواز‌ها در کشور شد.

اکنون فرودگاه‌های ما در شرایطی به سر می‌برند که شاهد تاخیر در پرواز، قیمت نامناسب و خدمات نه‌چندان مطلوب هستیم. این وضعیت منجر به این شده است که جز فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تمامی فرودگاه‌ها زیان ده باشند. واقعیت این است که باید فرودگاه‌های کشور تجهیز شده و تعداد پرواز‌های مستقیم به نقاط مختلف جهان افزایش یابند. این در حالی است که در دوران تحریم نه تنها ناوگان نوسازی نشد بلکه شاهد لغو پرواز‌های مستقیم به نقاط مختلف جهان بودیم. این مساله منجر به این شد که بسیاری از شهروندان ایرانی برای سفر به کشور‌های مختلف از خدمات ایرلاین‌های کشور‌های همسایه سود ببرند. در دوران تحریم ایرلاین‌های ترک و اماراتی سود هنگفتی از جابه‌جایی مسافران ایرانی به جیب زدند. در پسابرجام در کنار این مساله که نوسازی ناوگان هوایی مورد توجه قرار گرفت، رایزنی‌های گسترده‌ای برای از سرگیری پرواز‌های مستقیم به نقاط مختلف جهان انجام شد. این شرایط باعث می‌شود فرودگاه‌های ایران به سودآوری برسند.

احتمال ساخت فرودگاه جدید

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: دستور و مصوبه ساخت فرودگاه جدید باید از سوی دولت ابلاغ شود، اما در صورت وجود نیاز و تقاضا از سوی مردم با تایید دولت فرودگاه جدید نیز در ایران ساخته خواهد شد. به گزارش ایسنا، رحمت‌ا… مه‌آبادی بیان کرد: همان طور که در حال حاضر ساخت دو فرودگاه جدید در دستور کار قرار دارد، چند طرح فرودگاهی دیگر نیز در مرحله مطالعاتی به سر می‌برند و در صورت وجود تقاضا و برنامه‌ریزی در این حوزه می‌توان انتظار داشت ساخت فرودگاه‌های جدید نیز در دستور کار قرار گیرد. البته باید در نظر داشت که فرودگاه‌های کوچک تقریبا هیچ‌درآمدی ندارند و تمام هزینه‌های آنها در راستای برنامه‌ریزی برای عدالت جغرافیایی و دسترسی همه مردم به امکانات زیرساختی اجرا می‌شود.

او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره وضعیت سودآوری فرودگاه‌های ایران نیز توضیح داد: اینکه بگوییم یک فرودگاه اقتصادی نیست از نظر منطقی صحت ندارد، زیرا قطعا فرودگاه خدماتی ارائه می‌کند که هر منطقه به آن نیاز دارد، اما واقعیت این است که در حال حاضر جز فرودگاه امام خمینی (ره) در ایران هیچ‌فرودگاه سودآور دیگری فعال نیست و بعضی از فرودگاه‌ها مانند مشهد مقدس به دنبال آن هستند که میزان درآمدهای خود را تا حدی افزایش دهند که البته هنوز به مرحله‌ سودآوری نرسیده‌اند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران با اشاره به زلزله هفته گذشته در کرمانشاه درباره‌ وضعیت خدمات‌رسانی فرودگاه‌ها به آسیب‌دیدگان این حادثه، اظهار کرد: از همان زمان زلزله پیگیری‌های ما به‌طور جدی درباره وضعیت فرودگاه‌ها آغاز شد و حتی ستاد بحران در دو استان تهران و کرمانشاه نیز در محل فرودگاه‌ها تشکیل شد. از ابتدای زلزله تاکنون ۸۸۲ سورتی پرواز انجام شده و فرودگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به مردم 5/6 برابر روال معمول خود خدمت‌رسانی کردند. به گفته مه‌آبادی، در طول روزهای گذشته فرودگاه مهرآباد به شکل ۲۴ ساعته فعال بوده و محدودیت‌هایی ساعتی پرواز در این فرودگاه برای خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان برداشته شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه صنعت هوایی ایران در طول ماه‌های گذشته تحول و توسعه‌ای رویایی را پشت سر گذاشته است، تصریح کرد: این میزان رشد به حدی بوده که بسیاری از نهادها و موسسات بین‌المللی فعال در این حوزه از میزان آن متعجب هستند و در حال حاضر حمل‌ونقل هوایی ایران با فاصله‌ قابل توجه در قیاس با دیگر بخش‌های حمل‌ونقل با سرعتی بالا روند توسعه خود را ادامه می‌دهد. او با اشاره به گزارش اخیر یکی از موسسات اروپایی درباره وضعیت حمل‌ونقل هوایی در دو منطقه خاورمیانه و آفریقا، اظهار کرد: رشد صنعت هوایی در خاورمیانه بالاتر از تمام نقاط جهان بوده است و این مطالعات جدید که در ۵۵ کشور دنیا اتفاق افتاده وضعیت فرودگاه‌های ایران را در شاخص‌های مختلف بسیار مطلوب نشان می‌دهد تا جایی که رتبه کل ایران در حال حاضر در رده چهارم این جدول است. مه‌آبادی ادامه داد: در این پژوهش هشت فرودگاه ایران در جمع ۵۰ فرودگاه برتر بررسی شده در گزارش اخیر به حساب می‌آیند که در چارچوب آن وضعیت ۲۹۲ فرودگاه بررسی شده است.

در این گزارش هفت فرودگاه ایران از نظر رشد اعزام مسافر جزو ۱۴ فرودگاه برتر هستند و در آمار نشست و برخاست نیز هشت فرودگاه ایران در جمع ۱۵ فرودگاه برتر این منطقه قرار گرفتند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی ایران با اشاره به عملکرد مثبت فرودگاه‌های ایران در مهرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیان کرد: عملکرد مهرآباد رشدی ۱۳‌درصدی را نشان می‌دهد و فرودگاه‌هایی مانند کرمان با رشد ۲۶ و گرگان با رشدی ۱۰۰‌درصدی عملکرد مثبت داشته است. در حوزه افزایش تعداد مسافران نیز فرودگاه امام خمینی (ره) با ۱۵، رشت با ۱۸، بوشهر با ۳۲، ساری با ۶۳ و سنندج با ۹۶‌درصد قرار گرفتند. او با بیان اینکه ادامه روند توسعه در فرودگاه‌های ایران نیاز به جذب منابع مالی جدید دارد، گفت: نمی‌توان انتظار داشت که فرودگاه‌ها با منابع بودجه جاری اداره شوند و این نیاز وجود دارد که این بخش‌ها با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های جدید توسعه پیدا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید