راه‌اندازی سامانه جامع رصد کارگاه‌ها در چهار استان

    کد خبر :155155

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع رصد کارگاه‌ها و مسئولان ایمنی، اعلام کرد: سامانه جامع در چهار استان کشور به صورت آزمایشی کلید می‌خورد.

احمد مشیریان با بیان اینکه در سال گذشته متوسط حوادث کار منجر به فوت ۷۶ مورد بوده که ۴۰ درصد آن در بخش ساختمان و ۳۶ درصد در بخش صنعت رخ داده است، اظهار کرد: ۳۸ درصد علل وقوع حوادث کار بر اثر عدم نظارت بر کارگاه توسط کارفرمایان بوده و ۲۴ درصد از حوادث به علت سهل‌انگاری، ۱۷ درصد به علت نبود وسایل ایمنی و ۱۱ درصد به علت نبود آموزش در کارگاه‌ها رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۴ درصد حوادث در اثر سقوط و لغزش رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: ۲۱ درصد حوادث در اثر گیر کردن بین اشیاء، ۱۹ درصد در اثر نداشتن تجهیزات و ۱۲ درصد در اثر سقوط اشیاء رخ داده است.

مشیریان با تاکید بر اینکه ۵۹ درصد از حوادث کار در زمان‌های اضافه‌کاری و شیفت شب رخ می‌دهد، اضافه کرد: ۷۵ درصد آسیب‌دیدگان حوادث کار متاهل و ۲۵ درصد مجرد هستند و ۹۷ درصد را مردان و ۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: آمار نشان می‌دهد جای کار برای ایمنی زیاد است و با وجود ۱۴ هزار مسئول ایمنی در کشور، این میزان کم بوده و باید به روزی برسیم که در هر کارگاه یک مسئول ایمنی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نیروی کار یکی از مهم‌ترین ارکان تولید کشور است، اظهار کرد: مسئولان ایمنی باید در حفظ و حراست از نیروی انسانی کارگاه‌ها تلاش کنند.

مشیریان ادامه داد: آمار حوادث ناشی از کار نشان می‌دهد سالانه ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر در جهان دچار حوادث ناشی از کار می‌شوند که از این میزان ۳۴۰ هزار نفر فوت می‌کنند و روزانه ۶۳۰۰ نفر از بیماری‌های ناشی از کار رنج می‌برند و ۸۰۰ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان ایمنی باید خود را به‌روز کنند، تاکید کرد: ایجاد مسئولان ایمنی در کارگاه‌ها یک سرمایه‌گذاری برای کارفرمایان است تا دچار لطمات مادی نشوند.

او با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع رصد کارگاه‌ها و مسئولان ایمنی، خاطرنشان کرد: سامانه جامع در ۴ استان کشور به صورت آزمایشی کلید می‌خورد.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه جامع، کمک بزرگی در ایمنی کارگاه‌ها خواهد شد، ادامه داد: به وسیله این سامانه آموزش آنلاین، دریافت اینترنتی یک نسخه قرارداد کارگر و کارفرما و رصد و بررسی کارگاه‌ها انجام می‌گیرد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از سیاست‌های وزارت کار این است که در صورت عدم توجه کارفرما به اخطار داده‌شده، کارگاه بسته خواهد شد چرا که جان انسان‌ها مهم‌تر از هر چیز دیگری است.

به گزارش ایسنا،وی با تاکید بر اینکه تاکنون به پنج معدن در کشور اخطار داده شده و درخواست تعطیلی شده است، یادآور شد: سالم‌سازی محیط کار و امحای تدریجی مسائل سخت و زیان‌آور در کارگاه‌ها از دیگر مسائل مورد توجه در کارگاه است.

او با اشاره به اینکه وظیفه ما این است که کارگاه و کارفرمایان را کمک کنیم تا محیط کار را اصلاح کنند، اذعان کرد: مسئولان ایمنی و بازرسان برای ایجاد شرایط مناسب و حل مشکلات به کارفرمایان اخطار می‌دهند تا شرایط سخت و زیان‌آور را از بین برده و بیماری‌های ناشی از کار را از بین ببرند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آموزش را مهمترین رکن در کاهش حوادث ناشی از کار دانست و بیان کرد: باید کارگران و مسئولان ایمنی را آموزش دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید