"بازتاب"گزارش می دهد

فناوری های نوین برای افزایش امنیت و بهره وری معادن

    کد خبر :15473
فن آوری معادن

کشورهای پیشرو در حوزه معدن کاری از تجهیزات و فناوری های نوین معدنی استفاده میکنند. این روش ها منجر به افزایش میزان امنیت معدنکاران و اکتشافات و ذخایر معدنی شده است. خبرگان صنعت معدنی معتقدند با استفاده از روش‌های نوین، سرعت معدنکاری افزایش یافته و هزینه‌ها نیز کم می‌شود.

ایران با داشتن مخازن عظیم معدنی یکی از ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه معادن است. برای تکمیل چرخه تولید در این صنعت که شامل اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی است. وجود تجهیزات و فناوری‌های نوین موجب بالا رفتن درصد موفقیت می شود .فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی،فناوری های شیمیایی،فناوری های مکانیکی ،فناوری های فیزیک می توانند به کمک افزایش بهره وری در حوزه معدن بیایند.

فناوری‌های نوین، عامل کاهش مصرف انرژی
فرآوری مواد معدنی و انجام عملیات‌های مختلف روی کانی‌ها مانند حمل ،خردایش و سرند کاری نیازمند انرژی فراوانی بوده و می‌توان با به‌کارگیری فناوری‌های جدید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان مصرف انرژی را کاهش داد و به این ترتیب با کاهش هزینه‌های تولید، بسیاری از پروژه‌هایی که هم‌اکنون به دلیل بالا بودن هزینه‌ها غیر اقتصادی است را مقرون به صرفه و امکان پذیر نمود.نکته مهم این است که هر چه عمر معادن افزایش می یابد مواد معدنی کم‌عیارتر و ریزتر می‌شوند و برای فرآوری مواد کم‌عیار و ریز به خردایش بیشتر و فناوری‌های پیچیده‌تری نیاز است.

فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در خدمت مدیریت بهره وری معادن
یکی از موارد مهمی که در معادن و صنایع معدنی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و لازم است تا مورد توجه قرار گیرد بحث مدیریت اطلاعات و استفاده از داده ای موجود برای افزایش بهره وری است .روزانه فعالیت های مختلف معدنی در کل زنجیره ارزش معدن از بازار گرفته تا برنامه های مختلف استخراج حجم انبوهی از داده را تولید میکنند. در دل این داده ها گنج بسیار گرانبهایی پنهان شده است که با فرآوری درست داده ها می توان به دانش پشت آنها دست یافت. این دانش میتواند به پیش بینی روند بازار ،پیش بینی میزان و نوع کانی های موجود در بخش های مختلف ،ارائه روش ها و برنامه های مناسب برای استخراج بهتر و بهره ور تر و تنظیم درست زنجیره تامین در معادن کمک شایانی نماید .همچنین سیستم های اطلاعاتی معدن MIS کمک شایانی به افزایش بهره وری در معادن خواهد کرد.با کمک الگوریتم های پیشرفته میتوان جبهه های مناسب برای برداشت و استخراج را شناسایی کرد .

فناوری‌های نوین در خدمت حفاری و افزایش ارزش معادن
حفاری، را می توان پایه اکتشاف معدنی دانست. با استفاده از حفاری می‌توان زمینه را برای دستیابی به ذخایر معدنی فراهم کرد. اگر کیفیت حفاری‌های اکتشافی را بتوانیم افزایش دهیم، این امردر تعیین ذخیره معدن به شکل قطعی و احتمالی، نقش مهم دارد. با افزایش کیفیت حفاری ذخیره قطعی افزایش پیدا کرده و ارزش معدن بالاتر می‌رود.

در سال های اخیر صنعت حفاری پیشرفت هایی داشته است که از مهمترین آنها میتوان به حفاری با استفاده از فناوری لیزر اشاره کرد. با انتخاب سیستم لیزری مناسب، میتوان سرعت حفاری را به میزان قابل توجهی افزایش داد. تاکنون مزایای بسیاری در مورد استفاده از لیزر در حفاری شناسایی شده است . ایجاد جدار سرامیکی بر دیواره به دلیل ذوب شدن سنگ یکی از مهمترین این مزایاست.علاوه بر این کاهش روزهای کاری و مدت زمان توقف حفاری هم میتواند در کاهش هزینه ها موثر باشد.کاهش آلودگی های زیست محیطی و افزایش۱۰ تا ۱۰۰ برابری سرعت حفاری هم از مهمترین مزایای این روش است. فناوری های جدید مانند فناوری BORING با قابلیت حفر سریع و در اعماق زیاد به صورت مکانیزه به بازار عرضه شده اند. این فناوری امکان کاهش خطرات جانی کار در عمق زیاد معادن را فراهم آورده است. در این فناوری ربات های حفار عملیات حفر ،استخراج و بارگیری کانی ها را تا سطح زمین به صورت خودکار و تحت کنترل هوش مصنوعی انجام می دهند.

اینترنت اشیاء در خدمت معادن

فناوری های نوین مبتنی بر اینترنت اشیا به صورت گسترده ای در حفط امنیت بخش های مختلف معدن کاربرد دارند. امکان رهگیری و مشخص کردن فعالیت ها در معادن زیر زمینی و رو زمینی یکی از مهمترین کاربرد های این فناوری است. علاوه بر این امکان رهگیری و رصد دقیق تجهیزات و ابزار های معدنی هم مزیت دیگر آن است. همچنین امکان رهگیری محموله های محصولات معدن از مهمترین کاربرد های اینترنت اشیا در معادن است. هوشمند سازی معادن با استفاده از شبکه دقیق اشیا متصل به اینترنت، امکان نظارت دقیق بر معدن را فراهم می آورد. رصد دقیق و لحظه ای فعالیت های معادن میتواند از حوادث و رخدادهایی که امنیت و سلامتی در معادن را به خطر می اندازند پیشگیری نماید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید