جدیدترین اخبار
۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۷ فرهنگی و هنری کد خبر :154713

صداوسیما درها را به تبلیغات مضر می‌بندد؟

اصلاح طرح ممنوعیت تبلیغ کالاهای غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی که امروز انجام شد، شاید عاملی باشد برای وادار کردن صداوسیما به برخورد مسوولانه‌تر نسبت به آنچه به عنوان آگهی بازرگانی از شبکه‌های رادیو و تلویزیونی خود پخش می‌کند.

به گزارش ایسنا، تبلیغ کالاهای مضر از رادیو و تلویزیون، از جمله موارد جدی برای گرفتن انگشت انتقادها به سمت رسانه ملی بوده است و چند سال قبل با تبلیغ کالاهای مضری چون کرم حلزون و چای سبز لاغری به اوج خود رسید.

در آن زمان این پرسش در ذهن رسانه‌ها، کارشناسان سلامت و همچنین مخاطبان پررنگ شد که آیا نسبت به آنچه در رادیو و تلویزیون ایران به عنوان رسانه دولتی تبلیغ می‌شود، نظارتی وجود ندارد؟!

این پرسش بی‌پاسخ ماند تا امروز که اعلام شد با تصویب مجلس، مدیران رسانه‌ها در صورت انتشار تبلیغات آسیب‌رسان به سلامت محکوم می‌شوند.

اما انتقاد به عملکرد تلویزیون در قبال آگهی‌هایی که در این سال‌ها پخش کرده است، همواره با این توضیح مسؤولان رسانه ملی همراه بوده که چاره‌ای جز تأمین بخشی از بودجه خود از طریق تبلیغات بازرگانی ندارند. آنها حتی از آگهی‌های بازرگانی به عنوان پاشنه آشیل خود یاد کرده‌اند.

علی دارابی که آن زمان معاونت سیما را عهده‌دار بود، توضیح داده است که «به دولت و مجلس اعلام کردیم حاضریم همه‌ی درآمد پخش آگهی را در اختیارشان قرار دهیم به شرط آنکه آنها نیز بودجه و اعتبارات سالانه رسانه ملی را پرداخت کنند.»

با چنین رویکردی از سوی مسوولان صداوسیما و در شرایطی که این روزها تبلیغات در قالب مقوله‌ای به نام اسپانسر به محتوای برنامه‌ها هم نفوذ کرده است، باید دید آیا اصلاح طرح ممنوعیت تبلیغ کالاهای غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی این بار می‌تواند مانعی برای پخش چنین کالاهایی در صداوسیما باشد.

قانون منع تبلیغ کالاهای مضر در رسانه‌ها اتفاق چندان جدیدی هم نیست؛ تبلیغ کالاهای مضر در رادیو و تلویزیون بر اساس ماده‌ی ۳۷ قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و آیین‌نامه تبلیغات سازمان صداوسیما، ممنوع است، اما این قانون در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده است.

حالا با انتشار خبری مبنی بر نظارت جدی‌تر بر انتشار تبلیغات آسیب‌رسان به سلامت و محکومیت مدیران رسانه‌ها در قبال پخش چنین برنامه‌هایی، به نظر می‌رسد دیگر صداوسیما نمی‌تواند تأمین بودجه خود از طریق تبلیغات را بهانه‌ای برای پخش چنین آگهی‌هایی بداند. این خبر در بدو امر می‌تواند نویدبخش تبلیغات سالم در تلویزیون باشد، اما اجرایی کردن آن پرسشی است که در آینده مشخص خواهد شد.

وبگردی

روی خط خبر

  • قرقاش: برنامه موشکی ایران دارای اهداف دفاعی نیست!
  • روایت علی مطهری از پیگیری‌هایش درباره نقش مواد رادیواکتیو در فوت آیت‌الله هاشمی
  • ولایتی: نماینده آمریکا مانند ترامپ حرف‌های مضحک می زند/ رئیس جمهور فرانسه نوچه آمریکاست
  • دست رد اصلاح طلبان به « دام عبور از روحانی » ؛ چرا اصلاح طلبان از رای به روحانی پیشیمان نیستند؟
  • اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران استعفا کردند
  • سهم ایران از بار ترانزیتی کریدور شمال – جنوب بسیار اندک است
  • دستیار ویژه اقتصادی روحانی: یارانه باید ۱۸هزار تومان می‌بود نه ۴۵هزار
  • نامه وزیر دادگستری ترکیه به آمریکا درباره ایران
  • تلاش اتریش برای لغو تحریم های اروپایی بر ضد روسیه
  • ترامپ برای انتخابات میان‌ دوره‌ای سنا به میدان می‌آید
  • هنرنمایی “همایون شجریان” روی سن تالار کشور/عکس
  • تلاش اسرائیل برای تحریم کنسرت “محسن یگانه” در لس آنجلس/عکس
  • خواننده پاپ با گربه روی صحنه رفت
  • سلبریتی علیه سلبریتی/ از ماست که برماست
  • تکذیب جریمه بی‌حجاب‌ها توسط دوربین‌های پلیس
  • شیرینی‌های ممنوعه در کره‌شمالی به خاطر امپریالیسم!
  • تهدید روسیه، بهانه لندن برای تقویت بودجه دفاعی‌اش
  • شیوع پدیده “دم درآوردن” انسانها بر اثر مصرف‌ “محصولات تراریخته” + تصویر
  • قیمت هیوندای آی ۲۰ توسط شرکت کرمان موتور افزایش یافت (آذر ۹۶)
  • “تماس‌های پوتین و ترامپ بی‌فایده است”
  • ۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌های دولتی متکی به بیمه‌ها است
  • روسیه سال آتی میلادی ۱۲ موشک قاره‌پیما آزمایش می‌کند
  • یک ژنرال روس: به اسد در دفع تلاش‌های آمریکا کمک می‌کنیم
  • خشم سفیر رژیم صهیونیستی از قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس
  • تخم‌مرغ دولتی هم ارزانی نیاورد/ وزیر به واردات رضایت داد
  • راهکار شورای شهر برای معضل مگس‌های سفید تهران
  • تب تند افزایش قیمت سیم‌کارت‌های رند در بازار
  • اعتیاد، یکی از مشکلات اصلی در حاشیه نشینی است
  • بیمه ایران پوست می‌اندازد/ از ۵۲۰۰ پست به ۳۹۰۰ رسیدیم
  • یکی از وظایف مدیریت شهری حفظ هویت شهری و تاریخی است