در مناظره دیشب، روحانیِ 92 ظهور کرد / ماسک مظلومیت رئیسی فروریخت / سرنوشت قالیباف همان سرنوشت محسن رضایی است

    کد خبر :15470
در این مناظره بر حزب موتلفه تاسف خوردم. تا قبل از این، باورم این بود که موتلفه نامزد حزبی دارد و کار برنامه ریزی و دموکراتیکی کرده است. اما این نامزد نشان داد که این دوستان خیلی دور از واقعیت های کشور زندگی می کنند. ای کاش حزب موتلفه فرد دیگری را معرفی می کرد یا کسی را اصلا معرفی نمی کرد.
عبدالله ناصری تحلیلگر سیاسی معتقد است که روحانیِ 92 در مناظره شب گذشته ظهور پیدا کرد.
ناصری در گفتگو با خبرنگار سیاسی «انتخاب» اظهار داشت: همانطور که انتظار می رفت، مناظره سوم پرشورتر از مناظره های گذشته برگزار شد.
وی افزود: انتظارم این بود که روحانی در این مناظره با رویکرد ایجابی کارکرد سابق خودش را حفظ می کرد. او باید با امار و ارقام بیشتری به انتقادات خلاف واقع رقبا پاسخ می داد و برنامه های خود برای آینده را ارائه می کرد. البته اقای روحانی نسبت به دو مناظره گذشته قوی تر ظاهر شد. روحانی بهتر بود عملکرد دولت گذشته را بیشتر بیان می کرد. رقبای او از جمله اقای قالیباف سعی کردند با ایجاد فضای روانی، دست به انتقام گیری بزنند. اقای روحانی باید این فضا را به اقای جهانگیری واگذار می کرد و خود به میدان ورود نمی کرد.
ناصری خاطرنشان کرد: در بخش آخر مناظره، روحانیِ 92 ظهور کرد. البته به نظر من، ایشان مشابه چهارسال قبل نباید ظاهر شود، یعنی باید تقسیم کار کند و فضا را مدیریت شده تر جلو ببرد. در مقابل،  ویژگی قالیباف عصبانی کردن و با خلاف گویی های بزرگ بود که ظاهرا جز این ماموریت دیگری ندارد.
وی با اشاره به حضور فعال تر رئیسی در مناظره دیشب گفت: من در آقای رئیسی حتی در سفرهای استانی شان، کاملا حالت بهت زدگی و حیرت زدگی و شبه ترس را می بینم و این مسئله را در این مناظره نیز مشاهده کردم، به همین جهت است که فکر میکردم اصلا انتظار چنین واکنشی را از آقای روحانی نداشت. اقای رئیسی طبیعتا نسبت به دو مناظره قبلی آن ماسک قبلی رو کنار زده و آن ظاهر مظلومش را فروریخت. واقعا، این در مناظره مشهود بود که آقای رئیسی دور از واقعیت های اجرایی کشور است.  حوزه اجرایی ایجاب میکند رئیس جمهور تجربه کار اجرایی داشته باشد و حداقل در حوزه قوه مقننه تجربه ای هرچند اندک داشته باشد. این ویژگی ها کاملا از رئیسی دور است. از نگاه من، اقای رئیسی ورژنی جدید از اقای جلیلی و آقای احمدی نژادِ 84 است که دوستان اصولگرای او امدنش را در انتخابات 84 شوخی می کرفتند، اما او در نهایت کاندیدا شد.
وی با اشاره به سخنان تند میرسلیم اظهار کرد: من در این مناظره بر حزب موتلفه تاسف خوردم. تا قبل از این، باورم این بود که موتلفه نامزد حزبی دارد و کار برنامه ریزی و دموکراتیکی کرده است. اما این نامزد نشان داد که این دوستان خیلی دور از واقعیت های کشور زندگی می کنند. ای کاش حزب موتلفه فرد دیگری را معرفی می کرد یا کسی را اصلا معرفی نمی کرد.
ناصری در تشریح عملکرد قالیباف گفت:

آقای قالیباف باتوجه به عملکردش در شهرداری تهران، ادم بسیار قانون گریزی است و حتی بسیاری از اصولگرایان در 92 به این جمع بندی رسیده بودند که او شهردار نماند، اما اتفاق نیافتاد و دوستان اصلاح طلبان برنامه ریزی مطلوبی نکرده بودند. به نظر من، حادثه پلاسکو بعنوان یک فاجعه ملی مانند پرونده 3 هزار میلیارد در ذهن جامعه نقش بست. تحلیل بنده این است که آقای قالیباف با علم به این موضوع و عملکرد خود می داند که شکست خورده و تنها تصمیم گرفته انتقام گذشته را حتی المقدر از روحانی بگیرد. از نگاه من، سرنوشت اقای قالیباف سرنوشت اقای محسن رضایی خواهد بود. او به نظر می اید با عرصه سیاسی اجرایی خداحافظی کند و به همان پست خلبانی مراجعه کند، حتی بعید میدانم حریان اصولگرا راضی باشند مدیریت اقای قالیباف در شهرداری تهران ادامه پیدا کند.
این تحلیلگر سیاسی نتیجه مناظره را به نفع روحانی دانست و ادامه داد: به نظرم، روحانی سال ها تجربه ی فعالیت اجرایی دارد و بر امار و ارقام مسلط است. همینطور معاون اول اقای روحانی یعنی اقای جهانگیری هم سابقه زیادی در حوزه اجرایی دارند. این دو در مناظره به صورت کلی موفق تر بودند و دستشان پر بود. باید البته اضافه کنم که اقای هاشمی طبا نشان داد علاقانه سخن می گوید و خیلی مسلط تر، مخاطب پذیرتر و باورپذیرتر از برخی دیگر از کاندیداها ظاهر شد.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد کناره گیری کاندیداهای جمنا به نفع یکدیگر گفت: خبرهایی که ما داریم، حکایت از آن دارد که دونامزد اصلی جمنا طبق نظرسنجی ها دارند به هم نزدیک میشوند. از سوی دیگر، ستادهای این دو باهم خیلی اختلاف دارند. در نتیجه من انتظار کناره گیری را از قالیباف و رئیسی ندارم. البته جمع بندی من این است که نامزد اصلی جریان مخالف دولت که همان جبهه پایداری است، رئیسی است اما یک احتمال می توان داد که آن این است که، مخالفان دولت، به جمع بندی رسیده باشند که قالیباف بماند تا انتخابات به حد نصاب نرسد و به دور دوم برود.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید