پیام محرمانه ایران به عربستان

    کد خبر :154289

یک روزنامه کویتی ادعا کرد که ایران از تونس درخواست میانجیگری میان ایران و عربستان کرده است.

به گزارش فرارو، روزنامه کویتی الجریده در خبری اختصاصی از درخواست ایران از تونس برای میانجیگری بین ریاض و تهران خبر داد و نوشت: الجریده از طریق یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران مطلع شد که جمعه گذشته محمد ایرانی، مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزرات خارجه، به عنوان فرستاده ویژه محمد جواد ظریف به تونس سفر کرد و به همراه خود پیامی از جانب ظریف به خمیس الجهیناوی وزیر خارجه تونس منتقل کرد.

الجریده نوشت: ایرانی از الجهیناوی خواسته (برای حل) بحران تهران و ریاض دخالت کند و امکان برگزاری گفت‌وگوهای پشت صحنه بین ایران و عربستان را با مقامات سعودی بررسی کند.

منبع این روزنامه گفته الجهیناوی قول داده این پیام را به عربستان منتقل کند. در حاشیه اجلاس فوری اتحادیه عرب در یک‌شنبه گذشته در قاهره پیام ظریف به عادل جبیر تحویل داده شد.

مقامات تونسی به همتایان ایرانی خود اطلاع دادند که پیام به سعودی‌ها داده شده و قرار است هفته آینده سعودی‌ها پس از بررسی محتوای پیام، به آن پاسخ دهند.

منبع روزنامه کویتی اعلام کرده که دلیل انتخاب تونس برای انتقال پیام ایران این بود که این کشور آفریقایی با دو طرف رابطه خوبی دارد و از تنش‌ها دور است.

منبع الجریده افزود: ایران تصمیم گرفت به این شکل اقدام کند به طوری که اگر مذاکره توسط عربستان قبول شد، این مذاکرات علنی شود.

این منبع جزئیاتی از محتوای پیام افشا نکرده، اما گفته که اساس پیام مزبور بر این اساس است که به نفع ایران و عربستان است که اختلافات را از طریق مذاکرات حل کنند.

الجریده با اشاره به اعلام پایان داعش توسط ایران به نقل از منابع ایرانی نوشت: در حال حاضر یکی از گزینه‌‎‌های مطرح این است که سپاه پاسداران از سوریه و عراق عقب‌نشینی کند. این اتفاق ممکن است پس از تثبیت نیروهای هم‌پیمان ایران صورت گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید