موسیقی شاعری اصل موسیقی بلوچی است

    کد خبر :15418

پژوهشگر موسیقی بلوچی گفت: موسیقی شاعری که به آن موسیقی شعر بندی هم می‌گویند، بنیان و اصل موسیقی بلوچی است که بیشتر در منطقه جنوب بلوچستان اجرا می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، فاروق رحمانی که در هفتمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در تالار رودکی موسیقی شاعری بلوچی را اجرا کرده بود، می‌گوید: این موسیقی در دسته‌های مختلفی از جمله عاشقانه، حماسی، قومی و مذهبی قرار می‌گیرد که برای مثال، «شهداد و مهناز» و «هانی و شیخ مرید» دو عاشقانه و حماسه معروف بلوچی هستند. شاعر خیلی از این حماسه‌ها مشخص نیست اما مولوی عبدالله روانبد یکی از شاعران برجسته معاصر بلوچ جزو شاعرانی است که شعرهای زیادی را از اشعار قدیم برداشت کرده و خواننده‌های بلوچی هم خوانده‌اند.

پژوهشگر موسیقی بلوچی درباره وضعیت فعلی موسیقی شاعری در بلوچستان گفت: همچنان هم موسیقی شاعری در بلوچستان برگزار می‌شود و خود من هم در هفتمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران، در تهران موسیقی شاعری و حماسی اجرا کردم. اما این موسیقی پس از درگذشت برخی از اساتید موسیقی شاعری، یک مقدار از تب و تاب افتاده است.

رحمانی درباره تأثیر جشنواره موسیقی نواحی در حفظ و بازگشت موسیقی‌های غنی مناطق مختلف کشور اظهار داشت: اگر جشنواره موسیقی نواحی حساب‌شده برگزار شود، تاثیر مثبتش را بر روی موسیقی تمام مناطق کشور می‌گذارد و کسانی که به موسیقی‌های بلوچی، ترکمن، آذری، کردی، لری، بختیاری و سایر اقوام کشور آشنایی ندارند را با فرهنگ و موسیقی غنی هر کدام از این مناطق آشنا خواهد کرد.

پژوهشگر موسیقی بلوچستان در خصوص نحوه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران تصریح کرد: موسیقی و فرهنگ منطقه بلوچستان که آب و هوا، لباس، پوشاک، خوراک و فواصل موسیقایی متفاوتی دارد را نمی‌شود با موسیقی و فرهنگ مثلاً آذری‌زبانان مقایسه کرد و گفت که کدام یک بهتر هستند. هر کدام از موسیقی‌های مناطق مختلف ایران رنگ و جذابیت خودشان را دارند .

فاروق رحمانی در همین باره گفت: داوری موسیقی‌ مناطق مختلف کشور نیاز به فردی جامع‌الاطراف دارد که نسبت به موسیقی همه اقوام آگاهی کامل داشته باشد اما طبیعتاً همچین کسی وجود ندارد که این همه موسیقی رنگارنگ در کشور را در حد کارشناسی بشناسد.

او ادامه داد: بهتر است، گروه‌های موسیقی مناطق مختلف ایران بیایند در جشنواره اجرا کنند، بدون آن‌که رقابتی در کار باشد.

رحمانی در خصوص بخش‌های جنبی و پژوهشی جشنواره نیز گفت: ثبت و ضبط آثار موسیقی و نمایش دادن فیلم‌های مستند اتفاق خوبی است که در جشنواره نواحی قرار است اتفاق بیفتد. آثار اساتید موسیقی که امروز توانایی اجرا ندارند را می‌شود، ثبت و ضبط کرد تا برای آیندگان باقی بمانند. ضمناً از آن‌ها می‌شود برای حضور در جشنواره هم دعوت کرد و چنانچه استادی به علت وضعیت جسمانی و کهولت سن توانایی اجرا ندارد هم می‌شود از او تجلیل و تقدیر کرد.

دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با محوریت منظومه‌خوانی از ششم تا نهم تیرماه 1396در کرمان برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید