جوانان عربستانی چه نظری درباره اصلاحات سعودی دارند؟

    کد خبر :154071

اگر چه ممکن است پاکسازی حکومتی محمد بن سلمان با هدف مقابله با فساد در عربستان موجب ناخوشایندی سرمایه‌گذاران شده باشد، اما جوانان که ۷۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، حامی این اصلاحات هستند.

الهام میرمحمدی: محمد بن سلمان که ۵ ماه پیش به عنوان ولیعهد عربستان سعودی انتخاب شد، مسئول انجام تحقیقات در مورد فساد اداری نیز هست. به دنبال این بررسی‌ها ده‌ها تن از مقامات سلطنتی، بازرگانان و سرمایه‌گذاران برجسته در اوایل ماه جاری بازداشت شدند؛ یک استراتژی رادیکال برای بازسازی اقتصاد عربستان.

به گزارش بازتاب به نقل از سی‌ان‌ان، بسیاری از جوانان سعودی از اقدامات ولیعهد ۳۲ ساله خوشنود هستند. حدود ۷۰ درصد از جمعیت ۲۸ میلیونی عربستان سعودی زیر ۳۰ سال سن دارند و حدود ۱۳ درصد آنها بیکارند.

حسن الانصاری دانشجوی رشته روابط عمومی در دانشگاه ریاض معتقد است: در حال حاضر هر کس در این کشور می‌تواند یک کارآفرین یا صاحب یک شرکت بزرگ باشد.

شاهزاده محمد بن سلمان با آخرین اقدامات خود به ما می‌گوید دیگر مشکلی به نام فساد در جامعه عربستان وجود ندارد. بروید کار کنید و مهارت‌های خود را توسعه دهید و علی‌رغم همه چالش‌ها من همراه شما خواهم بود.

تنها پس از آنکه عربستان میزبان یک کنفرانس بزرگ موسوم به داووس در صحرا بود و مدیران بسیاری از صندوق‌های جهانی و سرمایه‌گذاران بسیاری در این کشور حضور داشتند، بازداشت شاهزاده‌ها با هدف مبارزه با فساد آغاز شد؛ اقدامی که بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را غافلگیر کرد.

به دنبال این دستگیری‌ها سرمایه‌های بسیاری از عربستان سعودی خارج شد. آژانس رتبه‌بندی و اعتبارسنجی S&P هشدارهایی به سرمایه‌گذاران در رابطه با عدم قطعیت در این کشور داده است.

در عین حال، همین آژانس اعلام کرد که این سخت‌گیری‌ها و سرکوب‌ها می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی عربستان سعودی را در میان‌مدت بهبود ببخشد و شهروندان سعودی را صاحب‌اختیار و قدرتمند کند.

عبدالعزیز البسام، فارغ‌التحصیل مدرسه بازرگانی هاروارد، که مدیرعامل یک صندوق سرمایه‌گذاری در عربستان است و از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند، گفت: من گمان می‌کنم این اقدامات موجب کارآمدی و بهره‌وری اقتصاد عربستان سعودی و ساده‌سازی فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و در نهایت سیستماتیک شدن تمامی امور را به دنبال دارد.

در حال حاضر ما آماده ورود به یک دوران جدید هستیم. تغییرات بسیاری در حال وقوع است و به نظر می‌رسد ما در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.

علاوه بر مقابله با فساد که حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار برای دولت عربستان هزینه داشته، از دیگر اصلاحات محمد بن سلمان، حذف یارانه‌ها، معرفی مالیات‌های جدید و لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان است.

این مدیرعامل ۲۸ ساله که در ماه می به عربستان سعودی بازگشته است، نسبت به فرصت‌هایی که طرح شاهزاده محمد بن سلمان به دنبال دارد، امیدوار است.

این طرح که «چشم‌انداز ۲۰۳۰» نام دارد، قرار است وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد و در نهایت به اقتصاد عربستان سعودی تنوع ببخشد.

او در مصاحبه خود به سی‌ان‌ان گفت: من این فرصت را داشتم که به ایالات متحده آمریکا بروم و پس از مدتی اقامت در این کشور هم برای من فراهم شد.

اما تغییرات و اصلاحاتی که در عربستان به وجود آمده برای من هیجان‌انگیز است و باعث شد که من به کشورم باز گردم. به خود گفتم چرا باید در آمریکا بمانم در حالی که می‌توانم در کشور خودم کارآفرینی کنم.

البسام در حال راه‌اندازی یک پلت‌فرم بانکداری آنلاین با همکاری یک شریک تجاری است.

علاوه بر مقابله با فساد که حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار برای دولت هزینه داشته، از دیگر اصلاحات محمد بن سلمان، حذف یارانه‌ها، معرفی مالیات‌های جدید و لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان است.

به گفته یک تحلیل‌گر سعودی، مردم عربستان باید برای این تغییرات آماده باشند. و بدانند که چطور از این فرصت‌ها در جهت پیشرفت خود گام بردارند.

اصلاحات در عربستان سعودی باعث شده، فرصت رشد برای شرکت‌های خارجی نیز افزایش یابد.

عربستان سعودی در حال حاضر بیشترین تاکید را بر فناوری و نوآوری دارد. هفته گذشته دولت اعلام کرد که دریافت مجوز برای کارآفرینان خارجی تسهیل خواهد شد. این بخشی از تلاش دولت است تا سهم بخش خصوصی را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی کشور در حال حاضر ۴۰ است و دولت در نظر دارد این سهم را تا ۶۵ درصد افزایش دهد.

بنیانگذار یک سازمان غیرانتفاعی نیز می‌گوید، او در سال جاری میلادی حدود ۲ هزار درخواست برای راه‌اندازی استارت‌آپ داشته است.

به گفته او، تغییرات بسیاری در عربستان سعودی به وجود آمده، اما آنچه بیش از هر چیز تغییر کرده ادبیات رهبری جامعه است که این موضوع نشان می‌دهد در حال حاضر شفافیت و حمایت بیشتری وجود دارد.

از سوی دیگر این اصلاحات باعث شده فرصت رشد برای شرکت‌های خارجی هم افزایش یابد.

شرکت جنرال‌الکتریک که در دهه‌های گذشته در عربستان سعودی حضور داشته بیش از ۴ هزار نفر کارمند دارد. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ مرد و زن جوان در یک برنامه جنرال‌الکتریک تحت آموزش هستند تا در معرض نوآوری و پیشرفت قرار بگیرند.

مدیر نوآوری منطقه‌ای در جنرال‎الکتریک می‌گوید، این تغییرات موجب شده تا تمرکز و انرژی بیشتری بر روی نوآوری و فناوری وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید