تحلیل رسانه های خارجی از آخرین مناظره؛

آسوشیتدپرس: جنجالی ترین مناظره/ بلومبرگ: روحانی سیاستمدار ماهری است / گاردین: تغییر لحن روحانی

  • سیاسی
  • شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۳۶
    کد خبر :15398
مناظره 96

سومین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با حضور شش کاندیدا برگزار ‌شد. رسانه های خارجی این مناظره را از دیدگاه های مختلف تحلیل و بررسی کردند:
آسوشیتدپرس: جنجالی ترین مناظره
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران به صورت تمام قد از توافق هسته ای که پنجره های این کشور را به روی جهان باز کرد، دفاع کرد.
روحانی به تندی«ابراهیم رئیسی» را هدف قرار داد و وی و دیگر کاندیداها نیز اتهاماتی را علیه روحانی طرح کردند.
این مناظره به عنوان آخرین مناظره پیش از انتخابات 29 اردیبهشت، بسیار جنجالی تر از مناظره های پیشین بود.
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور نیز از مردم خواست برای حفاظت از ایران پای صندوق ها بروند و رای بدهند.
انتظار می رود رئیس جمهور میانه روی ایران پیشتاز انتخابات پیش رو باشد اما رقبای اصلی وی یعنی رئیسی و «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران در پی بهره برداری از عملی نشدن کامل توافق هسته ای هستند.
انتخابات ریاست جمهوری ایران تا حد زیادی به عنوان همه پرسی در مورد تلاش روحانی برای ارتباط با بقیه جهان پس از توافق هسته ای دیده می شود.

رویترز: مناظره ای فراتر از مرزهای سنتی گفتمان های سیاسی
خبرگزاری رویترز گزارش داد مناظره نهایی بسیار فراتر از مرزهای سنتی گفتمان های سیاسی رفت و طی آن حسن روحانی رئیس جمهور ایران تندروها را به چالش کشید.
در این مناظره سه ساعته او و رقبایش تبادل انتقادات تندی از یکدیگر داشتند.
دو رقیب اصلی روحانی عمدتا بر سابقه اقتصادی روحانی متمرکز شده اند و این استدلال را مطرح می کنند که با وجود اجرای توافق هسته ای بیکاری و تورم افزایش یافته است.
اگر هیچ یک از کاندیداها نتواند 50 درصد آراء را به دست آورد، دور دوم انتخابات یک هفته بعد برگزار خواهد شد.

الجزیره: با پیروزی روحانی همه تحریم ها برداشته خواهد شد
شبکه الجزیره گزارش داد رئیس جمهور ایران و پنج کاندیدای دیگر آخرین مناظره را پیش از برگزاری انتخابات هفته آینده برگزار کردند.
در طول این مناظره حسن روحانی از دستاوردهای توافق هسته ای دفاع کرد.
در این مناظره روحانی وعده داد که کل تحریم های ایران برداشته خواهد شد. او چهار سال پیش وعده داده بود که با لغو تحریم های هسته ای، ایران را از انزوا خارج کند و این کار را کرد.

بلومبرگ: روحانی سیاستمدار ماهری است
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد روحانی حمله گزنده ای به رئیسی به عنوان رقیب اصلی خود در انتخابات داشت.
«فرزان ثابت» از مرکز امنیت و همکاری بین المللی در دانشگاه استانفورد می گوید: «روحانی بر روی مسیر درستی حرکت می کند. او یکی از سیاستمداران ماهر در جمهوری اسلامی است که به خوبی خطوط قرمز را می داند و (بدون عبور از آنها) اطراف آنها جولان می دهد.
پیروزی محافظه کاران در انتخابات می تواند روابط این کشور با دولت ترامپ و متحدان عرب آن در حوزه خلیج فارس را تعیین کند. پیروزی این گروه همچنین می تواند سرمایه گذاران را نگران کند.

المانیتور: روحانی همچنان پیشتاز نظرسنجی ها
المانیتور گزارش داد حسن روحانی همچنان پیشتاز نظرسنجی هاست در حالی که تنها یک هفته تا برگزارش انتخابات زمان باقی مانده است.
نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا حاکی از رای 41.6 درصدی به حسن روحانی است. ابراهیم رئیسی با 26.7 آرا در رتبه دوم قرار دارد.
نظرسنجی‌ های روزانه‌ «ایپو» (iPPO) نیز که قرار است تا روز انتخابات ریاست جمهوری انجام دهد، نیز همچنان از پیشتازی روحانی خبر می دهد و پیش بینی می کند انتخابات یک مرحله ای باشد.

گاردین: تغییر لحن روحانی
گاردین نوشت: روحانی که در میان اصلاح طلبان در مقایسه با کاندیداهای دیگر از محبوبیت برخوردار است، در آخرین مناظره لحن بسیار مبارزه طلبانه ای اتخاذ کرد.
«صادق زیبا کلام» استاد دانشگاه تهران گفت تغییر لحن روحانی پس از آن رخ داد که قالیباف و رئیسی در طول دو مناظره قبلی حملات غیراخلاقی علیه وی داشتند.

منبع :جماران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید