وزارت صنعت:تعطیلی 70 درصد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی دروغی بزرگ است

    کد خبر :15379

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: کارخانه هایی که زنگ تعطیلی شان در دولت قبل به صدا درآمده بود، حال دستاویزی برای ایرادگیری‌های پوپولیستی از دولتی است که آمار راه اندازی و توسعه واحدهای صنعتی در آن حدود پنج برابر تعطیلی‌هایی است که در آن رخ داده است.این روزها پای ثابت نقدهای برخی دلواپسان از دولت یازدهم موضوع تعطیلی کارخانه‌هاست. این در حالی است که در دولت «تدبیر و امید» برخلاف دروغ یکی از نامزدهای ریاست جمهوری 24 هزار واحد تولیدی تقویت و 12 هزار و 500 واحد صنعتی در دولت های گذشته تعطیل شده اند.
براساس آمار منتشر شده معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به عنوان یکی از بخش‌های رفع مشکلات کارخانه‌های تولیدی، این ستاد با برگزاری 6 هزار و 200 جلسه در استان های مختلف کشور و 53 هزار و 200مصوبه برای رونق تولید کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی گام‌های عملیاتی زیادی برداشته است.
اما موضوع مهم تعطیلی واحدهای تولیدی که گاه دستمایه انتقاد غیرمنصفانه برخی رسانه ها می شود را باید با نگاهی منطقی و دقیق بررسی کرد.
در دوران تصدی دولت یازدهم بر امور اجرایی کشور، تعداد واحدهایی که احیا و راه اندازی مجدد شده و نیز تعداد واحدهای جدیدی که به چرخه تولید افزوده شده اند، در مقایسه با تعداد بنگاه هایی که در اثر مشکلات ساختاری تولید، تشدید تقاضای رقابتی، مشکلات روزآمدی و نیز چالش های مالکیتی دچار تعطیلی شده اند، روندی عادی دارد.
در دوره فعالیت دولت یازدهم برپایه آمار منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، 12هزار و 200 واحد تولیدی جدید تکمیل و راه اندازی شده اند که این رقم با محاسبه واحدهای احیا شده در 42 ماه گذشته به 17هزار و 200 واحد می رسد.
این رقم 3.5 برابر تعداد واحدهایی است که در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید تعطیل شده اند و تعداد آنها به پنج هزار و 100 واحد صنعتی می رسد.
این گزارش می افزاید: اگر واحدهای صنعتی توسعه یافته در دولت یازدهم را به تعداد واحدهای احیا شده و تازه تاسیس بیفزاییم، متوجه می شویم که بیش از 24 هزار واحد تولیدی در دوران دولت یازدهم در کشور فعال شده اند که پنج برابر واحدهای تعطیل شده در این دولت هستند.
نگاهی به واحدهای تعطیل شده تا زمان استقرار دولت یازدهم نیز نشان می دهد تا ابتدای کار دولت تدبیر و امید 12هزار و 500 کارخانه در کشور تعطیل شده است.
در همین پیوند، روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی اعلام کرد: با وجود اینکه در مناظره قبلی یک نامزد محترم به ارائه آمار غیر واقعی توقف 41 درصدی واحدها اشاره کرد، به فاصله یک هفته این میزان را 70 درصد اعلام کرد.
اینگونه بیان اطلاعات نشاندهنده بی اطلاعی و بی اساسی اطلاعات کاندیدای محترم است.
برپایه این گزارش، مطابق آمار رسمی میزان واحدهای متوقف در شهرک ها و نواحی صنعتی با توجه به اقدامات دولت تدبیر و امید از 20 درصد سال ١٣٩٢به 14.5 درصد در دولت یازدهم کاهش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید