معاون نخست‌وزیر لهستان: ایران “خانه دوم” بسیاری از لهستانی‌ها است

    کد خبر :153784

معاون نخست‌وزیر لهستان در هفتاد و پنجمین سالگرد ورود مهاجران لهستانی به ایران گفت: به گسترش تعاملات تهران و ورشو و تبادل دانشجو بین دو کشور علاقه‌مند هستیم.

آنا ماریا اندرس روز سه‌شنبه در کنفرانس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و لهستان که با عنوان” در جستجوی خانه دوم” به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود مهاجران لهستانی به ایران در دانشگاه تهران برگزار شد، حضور یافت.

وی با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو کشور گفت: وقتی دختر کوچکی بودم از مادرم در مورد ایران بسیار شنیدم. پدرم یک ژنرال بود و پس از جنگ نمی‌توانست به لهستان بازگردد، چون کشورمان تحت سلطه کمونیست‌ها بود ما به اجبار به انگلستان و سایر کشورها سفر کردیم. پدرم تا آخرین دقایق عمرش به دنبال آزادی لهستان بود، این آزادی بیست سال بعد از مرگ او به طور کامل دست یافتنی شد.

معاون نخست‌وزیر لهستان گفت: به جایگاهی که اکنون در دولت لهستان دارم افتخار می‌کنم و خوشحالم که اکنون می‌توانم بخشی از تاریخ را بازگو کنم.وی خاطرنشان کرد: مردمی که از لهستان به ایران آمدند از روسیه دیپورت شده بودند. در سال ۱۹۴۰، 1.3 میلیون نفر از مردم لهستان به شوروی دیپورت و حدود ۲۰ هزار نفر از آنها به ایران آمدند. تمام مردمی که از کمپ‌های کار اجباری، زندان و جهنم صربستان به ایران آمدند این کشور را به چشم “خانه دوم” خود می‌دیدند و سفر به ایران نوعی آزادی برایشان محسوب می‌شد.

آندرس افزود: این دومین باری است که به ایران سفر می‌کنم و امروز به گورستانی رفتم که ۲۰۰۰ لهستانی در آن دفن شده‌اند و فکر می‌کنم نمی‌توانم اندازه قدرشناسی مردم لهستان که آن زمان در ایران بودند را به طور کامل بیان کنم. ولی این را می‌دانم که خیلی مهم است، جهان این برهه از تاریخ را به خاطر بیاورد.

وی در پایان با بیان این‌که علاقه زیادی به تاریخ و فرهنگ لهستان دارد گفت: در سال‌های اخیر به کشورهایی که اجدادمان در طول جنگ جهانی به آنجا رفتند از جمله ایران، سفر کردم. امروز هفتاد و پنجمین سالگرد ورود نخستین لهستانی‌ها به ایران است و من به روابط فرهنگی تهران و ورشو معتقد هستم و تاکید دارم که باید روابط خود را بر پایه همین امر بنا کنیم علاوه بر این ما مایل به تبادل دانشجو هستیم و فکر کنم باید مطالب بسیاری از گذشته بیاموزیم.

به گزارش ایسنا، کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و لهستان با حضور محمود نیلی رییس دانشگاه تهران، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کاردار سفارت لهستان و جمعی از اساتید و دانشجویان علاقه‌مند و با نمایش تصاویر و اجرای کنسرتی با مضامین مهاجرین لهستانی که هفتاد و پنج سال پیش به ایران سفر کردند، برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید