جدیدترین اخبار
۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۴ اقتصادی کد خبر :153765

برنامه‌نویسان و کاربران با ممنوعیت “ویز” چه می‌کنند؟

هرچند بهترین راه برای تشویق کاربران به استفاده از تولیدات داخلی، روش‌های سلبی نیست اما بار دیگر با ممنوعیت استفاده از نرم‌افزار «ویز»، فضا برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شده که تولیدات خود را با حل نقایص به کاربران ایرانی عرضه کنند.

در اطلاعیه تاکسی‌یاب‌های اینترنتی آمده است که بنا بر دستور مقامات قضایی، از امروز ۳۰ آبان، استفاده از اپلیکیشن ویز (Waze) غیرقانونی به شمار می‌رود. به همین دلیل از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی خواسته شده که این اپلیکیشن مسیریاب را از روی گوشی‌های هوشمندی که همزمان اپلیکیشن تاکسی‌های اینترنتی روی آنها نصب شده، پاک کنند.

اپلیکیشن ویز یک برنامه مسیریاب بر مبنای GPS با قابلیت راهنمایی لحظه‌به‌لحظه برای گوشی‌های هوشمند است. در شرایطی که تاکسی‌های اینترنتی از آن به عنوان برنامه‌ای با قابلیت نمایش ترافیک استفاده می‌کردند، سال گذشته از کافه‌بازار حذف شده و در نهایت به دستور مقامات قضایی با این توضیح که حوزه سرویس‌های‌ مکان‌محور به دلیل ارتباط نزدیک با داده‌های باارزشی همچون داده‌های مکانی کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است و ویز یک ابزار جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی است، فیلتر شد.

محمود واعظی – وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات – آن زمان درباره تصمیم برای فیلترینگ ویز اظهار کرده بود: این تصمیم در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای گرفته نشده، بلکه یک قاضی در این باره حکمی را صادر کرده بود. ما با توجه به اینکه این نرم‌افزار جایگزین‌های متعدد داشته این دستور را اجرا کردیم. اگر زمانی این نرم‌افزار به کسب‌وکارها مربوط می‌شد یا جایگزینی برای آن وجود نداشت ممکن بود ما مذاکراتی در این خصوص داشته باشیم اما زمانی که این نرم‌افزار دارای جایگزین است چرا بخواهیم حتما از آن استفاده کنیم.

اگرچه جای خالی نرم‌افزارهای مسیریاب صوتی بدون دردسر فیلترشکن، موجب شد برنامه‌نویسان ایرانی به تولید یک نرم‌افزار مشابه بومی اقدام کنند، اما ظاهرا در عمل و در مدت‌زمانی که اپلیکیشن دال به عنوان اپلیکیشن جایگزین معرفی شده، استفاده از این نمونه بومی کاملا جا نیفتاده است. اینکه پس از رفع فیلتر اپلیکیشن ویز، ممنوعیت استفاده از آن در جهت تشویق کاربران به استفاده از اپلیکیشن‌های مشابه داخلی بوده و یا دلیل دیگری دارد، اعلام نشده است.

نبود نمونه ایرانی باکیفیت در این حوزه مشکلات بسیار زیادی برای هموطنان فارسی‌زبان ایجاد کرده است؛ اما به دلیل حل نشدن نیاز کاربران همچنان رانندگان با استفاده از روش‌های مختلف مثل استفاده از فیلترشکن‌های مختلف اقدام به استفاده از مسیریاب ویز می‌کردند که مجبور به قبول سختی‌های استفاده از این روش و پرداخت هزینه‌های اضافه پهنای باند و تهیه ابزارهای فیلترشکن بودند. البته در حال حاضر هم استفاده از ویز به کلی ممنوع شده و بار دیگر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را با این چالش مواجه کرده است.

به گزارش ایسنا، در پایان اطلاعیه مذکور تاکسی‌یاب های اینترنتی آمده که جهت سهولت در مسیریابی می‌توان از سایر اپلیکیشن‌های مسیریاب نظیر گوگل‌مپس (Google Maps) یا مپس‌می (Maps.Me) استفاده کرد. درواقع اگرچه استفاده از ویز پس از رفع فیلترینگ ممنوع شده، اما ضرورت ۱۰۰ درصدی برای استفاده از اپلیکیشن‌های بومی اعلام نشده است.

مزیت استفاده از اپلیکیشن بومی، علاوه بر فارسی بودن آن، این است که دیگر نیازی به استفاده از فیلترشکن نیست و ممنوعیت استفاده از ویز حتی در شرایطی که این اپلیکیشن رفع فیلتر شده نشان می‌دهد، همچنان استفاده از اپلیکیشن‌های بومی به نمونه‌های مشابه خارجی رجحان دارد.

صرف‌نظر از کیفیت نرم‌افزارهای ایرانی و اینکه بتوانند جایگزین مناسبی برای ویز که اکنون استفاده از آن غیرقانونی اعلام شده، باشند و از عهده رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی قدرتمند خود بربیایند، اقناع نیاز کاربران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چنانچه اگر نرم‌افزارهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند، در میدان رقابتی با نمونه‌های خارجی عرصه را خواهند باخت.

مطالب مرتبط

وبگردی

روی خط خبر

  • پاسخ مطهری به اتهام‌زنی کیهان
  • پوتین دستور خروج نیروهای روسی از سوریه را صادر کرد
  • دو گور ۳۵۰۰ ساله در مصر پیدا شد
  • چرا دروغ می‌گوییم؟
  • «کوکو» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
  • پاسخ ظریف به جانسون درباره پرونده زاغری
  • سایپا تکلیف “برلیانس” و “آریو” را مشخص کند
  • ضرورت همراهی مردم در مسیر مبارزه با قاچاق کالاهای حوزه سلامت
  • عربستان سینماهای عمومی را بازگشایی می‌کند
  • نگرانی برنده نوبل از تضعیف علم در نتیجه تحولات سیاسی
  • ارائه پیشنهادات بودجه‌ای کمیته امداد در جلسه کمیسیون اجتماعی
  • چین، تایوان را به حمله نظامی تهدید کرد
  • همکاری سازمان غذا و دارو با ناجا در زمینه مبارزه با تبلیغات غیرمجاز اینترنتی
  • درباره ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صبورباشید/پرونده خاوری توسط پلیس اینترپل درحال پیگیری است
  • واکنش دولت به افزایش عوارض خروج از کشور
  • یک قلم میوه و تره بار خارجی هم در بازارهای تهران وجود ندارد
  • نتانیاهو: فرانسه از مواضع ما علیه ایران حمایت می‌کند
  • خطر از بیخ گوش کافه ثبت ملی شده و مشهور تهران گذشت؟!
  • سالانه ۳۹ میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی به علت سوانح از بین می‌رود
  • برنامه شوکه کننده ایتالیا برای ترک منطقه یورو
  • درخواست از پلیس راه برای جلوگیری از تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ
  • کاهش قیمت پرچمدار اپل در روسیه
  • برخورد با زائران ایرانی در فرودگاه بغداد شایسته نام ایران نیست!
  • برابری هزینه R&D سامسونگ و آمازون با درآمد نفتی ایران!
  • دولت از طرح‌های خود کوتاه می‌آید؟
  • آغاز پروژه بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان
  • پرداخت ۱۰۰درصدی هزینه های درمان بیماران فوتی توسط سازمان تامین اجتماعی
  • اولین عامل مرگ و میر در ایران
  • سانسور کیفیت خودروها، این بار به شیوه جدید!
  • وضعیت فساد بدتر شده است/ زیربنای چالش‌های اقتصادی فساد است