تیلرسون به نقض قانون آمریکا درباره کودک سربازان متهم شد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۵۹
    کد خبر :153595

گروهی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا در اقدامی غیر معمول، رسما وزیر خارجه این کشور را متهم به نقض یک قانون فدرال درباره کودک سربازان کرده‌اند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، گروهی از مقام های وزارت خارجه آمریکا رسما رکس تیلرسون را متهم کرده اند که قانونی را که هدف آن ممانعت ارتش های خارجی برای استفاده از کودکان به عنوان سرباز بوده، نقض کرده است.

بر اساس اسناد محرمانه‌ای که رویترز آنها را دیده است، تیلرسون قانون منع استفاده از کودک سربازان را زمانی نقض کرده است که در ماه ژوئن تصمیم گرفت نام عراق، میانمار و افغانستان را از فهرست تهیه شده توسط آمریکا به عنوان ناقضان استفاده از کودک سربازان، خارج کند.

این اقدام تیلرسون بر خلاف آن بوده است که وزارت خارجه آمریکا علنا اعلام کرده است که این کشورها از کودکان به عنوان سرباز سوء استفاده کرده اند. با خارج کردن نام این کشورها از فهرست ناقضان قانون، زمینه لازم فراهم شده تا آمریکا آسانتر کمک های نظامی خود را در اختیار آنها قرار دهد. عراق و افغانستان متحدان نزدیک آمریکا در جنگ علیه تروریست ها به شمار می روند و میانمار نیز در حال تبدیل به متحد مهم آمریکا در آسیا برای مقابله با نفوذ چین است.

تصمیم تیلرسون همچنین در تناقض با توصیه های موکد روسای بخش های مختلف وزارت حارجه آمریکا بوده که بر عملکرد سفارتخانه های این کشور در خاورمیانه و آسیا ، نظارت می کنند. این اقدام همچنین در تضاد با توصیه های فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و پاکستان، دفتر خقوق بشر وزارت خارجه آمریکا بوده است.

خبرگزاری رویترز در ماه ژوئن گزارش داده بود که تیلرسون به توصیه های داخلی وزارت خارجه آمریکا در زمینه عراق، میانمار و افغانستان بی توجهی کرده است. اسناد جدید ابعاد گسترده مخالفت در وزارت خارجه آمریکا را فاش می کند. دیدگاه های مطرح شده توسط مقام های وزارت خارجه آمریکا نشانگر ادامه تنش ها بین دیپلمات های باسابقه و رئیس سابق شرکت نفتی اگزون موبیل آمریکا است.

این در شرایطی است که برایان هوک مشاور تیلرسون در پاسخ مکتوب اول سپتامبر خود به این مخالفت ها و اعتراضات، اذعان کرد که این سه کشور از کودکان به عنوان سرباز استفاده کرده اند. وی در عین حال یادآور شد: البته این مساله لازم است تا بین دولت هایی که تلاش ناچیزی یا هیچ تلاشی برای اصلاح رفتار خود در زمینه نقض استفاده از کودک سربازان و کشورهایی تلاش های زیادی را برای اصلاح این رفتارها انجام داده اند، تمایز قائل شویم.

ارتش های خارجی که در این فهرست قرار داشته باشند، نمی توانند کمک های نظامی آمریکا را دریافت کنند مگر اینکه کاخ سفید معافیت هایی را برای این کشورها در نظر بگیرد. در سال 2016 میلادی، دولت اوباما عراق و میانمار و همین طور سایر کشورها مثل نیجریه و سومالی را از این قانون مستثنی کرده بود.

در آن زمان نیز گروه های حقوق بشری از اقدام باراک اوباما به شدت انتقاد کردند.

بن کاردین سناتور ارشد دموکرات عضو کمیته روابط خارجی سنا روز جمعه در نامه ای به تیلرسون تاکید کرده است که “نگرانی های جدی درباره این مساله وجود دارد که وزارت خارجه آمریکا به قوانین پایبند نیست و تصمیم وزیر خارجه یک پیام قدرتمند را به این سه کشور ارسال می کند که آنها از تایید آمریکا به خاطر این اقدامات غیرقانونی و غیرقابل تحمل برخوردار هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید