جایگاه واقعی پزشکی قانونی در بحران تعریف نشده است

    کد خبر :153446

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه پزشکی قانونی سازمانی درگیر با بحران است، گفت: هر چند در سال‌های اخیر اهمیت حضور پزشکی قانونی در صحنه های بحران و حوادث برای مسئولان مشخص شده اما متأسفانه جایگاه واقعی پزشکی قانونی در بحران هنوز تعریف نشده است.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه پزشکی قانونی سازمانی درگیر با بحران است، گفت: هر چند در سال‌های اخیر اهمیت حضور پزشکی قانونی در صحنه های بحران و حوادث برای مسئولان مشخص شده اما متأسفانه جایگاه واقعی پزشکی قانونی در بحران هنوز تعریف نشده است.

به گزارش بازتاب، دکتر احمد شجاعی در سمینار دو روزه پزشکی قانونی در مدیریت بحران گفت: ایران کشوری حادثه خیز است که همواره با بلایای طبیعی و یا انسانی مواجه می شود در زمان وقوع بحران ها و حوادث دسته جمعی سازمان ها و نهادهای مختلفی مسئولیت دارند که یکی از کلیدی ترین و اساسی ترین آن‌ها سازمان پزشکی قانونی کشور است.

وی افزود: هر چند در نخستین روزها پس از وقوع یک حادثه سازمان های مختلفی پای کار می آیند اما این پزشکی قانونی است که به دلیل وظیفه ذاتی خود در خصوص شناسایی و تعیین هویت قطعی اجساد به جای مانده از حادثه تا پایان و حتی مدت ها پس از وقوع حادثه با تبعات آن مواجه است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به حوادث و بحران های سال های اخیر مانند حادثه منا، تصادم قطار، حادثه حله و … اظهار داشت: پزشکی قانونی در این حوادث تا مدت ها پس از وقوع پاسخگوی نهادهای مختلف و مردم در مورد اجساد به جای مانده بود به همین دلیل در حوادث دسته جمعی و بحران ها که تلفات زیادی به همراه دارد پزشکی قانونی بیش از دیگر دستگاه ها با موضوع درگیر است.

دکتر شجاعی با انتقاد از اینکه پزشکی قانونی هنوز به جایگاه واقعی در ستادهای بحران نرسیده است اظهار داشت: پزشکی قانونی ناخواسته سازمانی درگیر با بحران است اما متأسفانه هنوز به جایگاه واقعی خود در ستادهای بحران نرسیده است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته و در زمان وقوع بحران ها حتی نامی از پزشکی قانونی هم برده نمی شد اما اخیرا با پیگیری های صورت گرفته اهمیت حضور و نقش پزشکی قانونی در شناسایی و ساماندهی هر چه سریعتر اجساد به جای مانده از حوادث برای مسئولین مشخص شده و پزشکی قانونی به تدریج در جلسات ستادهای بحران راه یافته است هرچند لازم است جایگاه آن هرچه بیشتر ارتقا پیدا کند.

به گفته دکتر شجاعی کار پزشکی قانونی تخصصی و حساس است و کمتر کسی می تواند این کار را انجام دهد چرا که تشخیص هویت اجساد تبعات بعدی دارد و اگر به درستی و با دقت لازم انجام نشود مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، خاطرنشان کرد: در حوادث و بحران هایی که طی سال های اخیر با آن مواجه بودیم پزشکی قانونی به بهترین شکل ممکن به وظیفه خود عمل کرد به عنوان مثال در حادثه حله و قطار در کوتاه ترین زمان ممکن و با کار شبانه روزی نسبت به شناسایی اجساد اقدام کرد که نمونه آن در دنیا بی نظیر است.

وی همچنین خواستار تهیه و تدوین دستورالعملی برای نحوه حضور و فعالیت پزشکی قانونی در حوادث و بحران های مختلف با توجه به نوع و شدت آن شد و افزود: از آنجا که در زمان وقوع بحران فرصتی برای فکر و برنامه ریزی کردن وجود ندارد لازم است دستورالعمل و شیوه نامه‌هایی از قبل تدوین شود تا در زمان وقوع حادثه مطابق آن عمل کنیم.

گفتنی است سمینار پزشکی قانونی در مدیریت بحران که با هدف ارتقای خدمات سازمان در حوادث و بحران ها و هماهنگی بیشتر میان اعضا تشکیل شده از 30 آبان تا یکم آذر ماه و با حضور جانشینان مدیریت بحران استان ها در ستاد سازمان در حال برگزاری است.

در این سمینار دو روزه مباحثی همچون وظایف پزشکی قانونی در صحنه حادثه، اصول جمع‌آوری و نگهداری اجساد، نحوه تکمیل فرم های پیش از مرگ و پس از مرگ، اهمیت ارتباط بین سازمانی و اطلاع رسانی در بحران ها، تأثیر عوامل فیزیکی بر ظاهر جسد، تعیین هویت ژنتیکی، تفسیر آزمایشات ژنتیکی در تعیین هویت، انگشت نگاری در بحران ها، اصول حفاظتی و امنیت درحوادث جمعی و ….. ارائه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید