اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دور «میز مذاکره» خواهند نشست؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۴۵
    کد خبر :153006

یک فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به پیشنهاد گفت وگوی سران اصلاح طلب و اصولگرا گفت: باید دید که کدام اصلاح طلبان می خواهند وارد گفت و گو شوند. روشن است که ما در مورد اصول مذاکره نمی کنیم اما مسایل فرعی می تواند مورد گفت وگو قرار گیرد.
گفت وگو میان اصلاح طلبان و اصولگرایان می تواند گره ای از کلاف پیچیده فضای سیاسی ایران باز کند؟ محسن میردامادی فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که ورود به مذاکره راه حل و روش مناسبی است. او حتی از چهره هایی سیاسی همچون باهنر، لاریجانی و احمد توکلی به عنوان گزینه های اصولگرای مناسب برمی شمارد و معتقد است که در صورت گفت وگو مسایلی مثل 88 دیگر پیش نخواهند آمد.

برخی از تحلیل گران اصولگرا همچون امیر محبیان اما پیشنهاد میردامادی را رد می کنند. محبیان گفت و گو میان سران اصلاح طلب و اصولگرا را راهکار مناسبی در فضای دو قطبی یک دهه قبل می داند و تاکید دارد که اکنون آن زمان گذشته است. همه اصولگرایان اما با محبیان هم عقیده نیستند. برخی دیگر از تحلیگران گفت وگو در هر زمان و فضا را مناسب میدانند و تصور می کنند که گام موثری در راستای افزایش آرامش سیاسی کشور است. این گروه از اصولگرایان اما شرط و شروط دیگری برای باز شدن در گفت وگو دارند.

امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا یکی از این افراد است که در گفت وگو با نامه نیوز با اشاره به اینکه من با اصل گفت و گوی سیاسی موافق هستم و تصور میکنم که می تواند در فضای سیاسی کشور موثر باشد، گفت: « سوال اینجاست که کدام اصلاح طلبان قرار است طرف گفت وگو باشند. باید اول مشخص شود که منظور از اصلاح طلبان همان پایه گذاران فتنه و کسانی هستند که در سال 88 مملکت را به آنجا رساندند یا خیر».

وی با تاکید بر اینکه «گفت و گو در مورد اصول معنا ندارد» گفت: « خوب است که از دشمنان خود یک نکته را بیاموزیم. آن ها به هیچ وجه حاضر نیستند که در مورد اصول خود با ما گفت وگو کنند و فقط ادبیات خود را تغییر می دهند. در سیاست داخلی نیز باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم و بدانیم که اصول قابل مذاکره نیست. تنها می توان در مورد فرعیات به گفت و گو نشست و امیدوار بود که این گفت و گو ها به افزایش آرامش سیاسی کشور بیانجامد».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: « اگرچه با وجود تضارب آرا در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … مخالف نیستم و اعتقاد دارم که تک صدایی بودن جامعه نتیجه خوبی ندارد، گمان می کنم که گفت وگو در مورد مسایل فرعی مورد اختلاف می تواند به برچیده شدن کشمکش ها و بداخلاقی های سیاسی منجر شود. تغییر ادبیات حاکم نیز یکی دیگر از آثار مثبت گفت وگوهای سیاسی است».

به گزارش نامه نیوز وی در مورد این نظر محبیان که گفت وگو میان سران اصلاح طلب و اصولگرا به درد فضای دوقطبی دهه قبل می خورد، گفت: « من شخصا اعتقاد داردم که گفت وگو پیرامون مسایل فرعی میان گروه هایی که وجاهت قانونی دارند می تواند اثر گذار باشد. این حرکت جدید حتی می تواند موجب شکل گیری یک گفتمان جدید فی مابین گروه های سیاسی موجود شود لذا نباید عقب گرد داشته باشیم یا در زمان متوقف شویم. این منطقی نیست که گفت وگو را به خاطر تغییر شرایط رد کنیم».

واعظ آشتیانی خاطر نشان کرد: « مردم در شرایط فعلی خواهان آرامش و کارآمدی بیشتر دستگاه های اجرایی هستند. مردم می خواهند که مشکلات موجود در حوزه اقتصاد از جمله بیکاری و مسایل معیشتی حل شود لذا همه گروه های موجود باید با استفاده از ظرفیت های خود و کشور به این مسایل پرداخته و از ابزارهای مختلف همچون گفت وگو بهره بگیرند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید