نسخه جدید قالیباف برای رویارویی با اصولگرایان /پایان سکوت سردار

    کد خبر :152986

قالیباف هنوز هم دلخور است، آنقدر که وقتی پای تحلیل آرایش سیاسی کشور به میان بیاید اول اصلاح طلبان را زیر تیغ انتقاداتش ببرد و سپس از بدسلیقگی اصولگرایان بگوید و برای آنها که به زعم او پدرخوانده جریان راست شده اند خط و نشان بکشد. سردار سکوتش را شکسته است.
لیلا شریف: دوباره خبرساز شده است، این بار برخلاف روزهای انتخابات، پیراهن خاکی جبهه به تن نکرده بود و با کت و شلوار، پشت تریبون ایستاده بود تا بار دیگر نوک پیکان انتقاد را به سوی اصولگرایان نشانه بگیرد و تاکید کند که به این راحتی خیال کناره گیری از سیاست را ندارد.

به گزارش نامه نیوز این تلاش سردار قالیباف برای ماندن در سیاست را می شد از همان فردای انصرافش به نفع رئیسی پیش بینی کرد. زمانی که او برخلاف خواسته خودش و به جبر اهالی جمنا مجبور به انصراف شد. قالیباف برای آنکه برچسب «بازی خراب کن» اصولگرایان، این بار به قامت سیاسی او نصب نشود، در کمتر از 24 ساعت ، دست در دست رئیسی در مصلی حاضر شد.

هرچند سردار تلاش می کرد تا ناراحتیش را پشت لبخند به رقیب جدیدالورودش پنهان کند، اما حتی شعارهایی همچون «سردار با درایت ممنون از این حمایت» در گردهمایی مشترک او و رئیسی نتوانست هیاهوی درونی او را پنهان کنند.در همان روزها رنگ رخساره و انگشتان گره شده سردار نشان از کشمکش های درونی داشت.

این دلخوری موجب شد تا برای مدت کوتاهی آقای شهردار مسیر سکوت را در پیش بگیرد. او که توقع نداشت برای سومین بار دوستان اصولگرایش پشت او را خالی کنند، گویی در بهت فرو رفته بود. چه آنکه قالیباف، تجربه تلخ کنار گذاشته شدن در کارزار انتخابات را یکبار در سال 84 با ظهور احمدی‌نژاد در قامت پدیده نواصولگرایان و یکبار هم در 92 نیز به دلیل اصرار ولایتی بر حضور انتخاباتیش، چشیده بود.

او گمان نمی کرد که اصولگرایان برای بار سوم و البته این بار گزینه ای «خلق الساعه» به نام «سید ابراهیم رئیسی» را به او ترجیح بدهند. سردار برای بار سوم تجربه تلخ«رویگردانی اصولگرایان»، را تجربه کرد. این تجربه موجب شد تا دائقه سیاسی او بعد از انتخابات 96، با نوسانی خاص روبرو شود.

همین تغییر ذائقه سیاسی قالیباف هم سبب شده تا سکوت مرد جا مانده از معادلات اصولگرایان چندان پایدار نماند. روزی دست به قلم شده و نامه ای خطاب به «جوانان انقلابی و دلسوز» می نویسد و چندی بعد در نشستی دانشجویی، حرف جدیدی را به میان می آورد؛ نسخه ای به نام «نواصولگرایی»

*نامه‌ای با رگه های انتقاد و دلخوری
آخرین روز از ماه تیر بود که قالیباف بعد از دو ماه سکوت انتخاباتی، با نوشتن نامه ای نشان داد که دیگر چندان امیدی به اصولگرایان نبسته است و می خواهد با خطاب قرار دادن جوانان و طرح کردن«نواصولگرایی» آنهم از جنسی جدید،برای زنده نگهداشتن نامش در عرصه سیاست، راهی «نو» را تجربه کند.

«پایانِ رقابت‌هایِ انتخاباتی به معنایِ فراموش کردنِ ناکارآمدی‌هایِ دولتِ مستقر یا نادیده‌گرفتن برخی خطاهایِ دوستانِ جبهه انقلاب نیست.»، همین جملات نشان از دلخوری فروخفته قالیباف از رفقای نیمه راهش داشت. دلخوری که موجب شد تا او آرزویی جدید را در سر بپروراند.

اما همان روزها، این قدم اول سردار برای ایجاد«طرحی نو» در سیاست با طعنه و انتقادهای بسیاری همراه شد. از یک سو چهره ای همچون صادق زیبا کلام که این اقدام او را تلاشی برای ایجاد جایگاه سیاسی دانست:« کدام بخش از جریانات اصولگرا از آقای قالیباف حمایت می کنند؟ نه اصولگرایان معتدل و میانه رو حامی قالیباف هستند و نه روحانیت و جریانات تندرو مثل پایداری اصولگرا ظاهر از قالیباف حمایت کنند. به همین دلیل آقای قالیباف به در و دیوار می زند تا شاید یک فضا و جایگاه سیاسی را برای خودش به وجود آورد.»

و از سوی دیگر حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت هم نگاه مثبتی به این نامه نگاری نداشت:« رئیس جریان نو اصولگرایی هم بشود، اتفاقی نمی‌افتد. هر کس خواست جدا شود! پیامبر در جنگ تبوک درباره کسانی که از ایشان جدا شدند، فرمود روند ما ارزشی است. روند ارزشی قابل‌تغییر نیست. البته قدرت جذب را باید بیشتر و دفع را محدود کرد. اما اینکه یک نفر کنار برود، موجب شکست اصولگرایی شود؛ خیر چنین اتفاقی نمی‌افتد.»

تکیه به جوانان و نقدی اصولگرایی؛ توشه مسیر جدید آقای سردار
وقتی نگاهی به روز شمار انتخابات مجلس داشته باشیم، تحلیل بسیاری از رفتارها و گفتارهای سیاسی راحت‌ترمی‌شود. مانند این روزهای قالیباف که بعد از نامه انتقادیش، این بار با حضور در نشست«نو اصولگرایی در نگاه جریان دانشجویی»، این نکته را گوشزد می کند که آقای شهردار سابق، در تلاش است فصل جدیدی را در پرونده سیاسیش بگشاید.

او بار دیگر بی پروا اصولگرایان را مورد نقد قرار داده و می گوید «می‌بینیم این جریان هم در ارائه کارنامه، کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی ندارد.حتی در هدفگذاری و روش و ابزار هم بد سلیقگی داشته است هرچند برخی بزرگان اصولگرا شاید نپذیرند.» ،« نواصولگرایی با فرهنگ پدرخواندگی ساخته نمی‌شود؛ نواصولگرایی پدرخوانده نمی‌خواهد. هیچکس دیگر حق ندارد به عنوان پیشکسوت جلوی بروز این ظرفیت عظیم جوانان باانگیزه و پخته را سد کند.»

این نقادی های دنباله دار سردار به اصولگرایان و جمنا را وقتی در کنار شنیده هایی مبنی بر گردهم آمدن نیروهای همدل سردار با دستور کار انتخابات مجلس قرار دهیم، صفحه پازل فعالیت های سیاسی با وضوح بیشتری می‌توانیم نظاره کنیم. پازلی که شاید تا انتخابات 98، کامل شده و چهره جدید سردار در قامت یک نواصولگرا را رونمایی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید