بحران دولتی در آلمان بعد از شکست جامائیکا

    کد خبر :152643

بعد از شکست مذاکرات برای تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا در آلمان این کشور وارد یک بحران دولتی کم سابقه با آینده‌ای نامعلوم شده که خروج از آن ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.

به گزارش بازتاب، به نقل از هفته نامه “اشپیگل”، بعد از شکست مذاکرات احزاب جهت تشکیل دولت ائتلافی موسوم به جامائیکا در آلمان ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی، لیبرال دموکرات و سبزها) این کشور وارد یک بحران دولتی شده است.. حدود هفت هفته بعد از انتخابات پارلمانی آلمان حالا این مسئله کاملا مبهم و باز است که آلمان کی و چگونه دولتی جدید را تشکیل خواهد داد.

مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف جامائیکا ( ائتلاف احزاب لیبرال دموکرات، سبزها و اتحادیه احزاب متحد مسیحی) کاملا شکست خورده است و دیگر چنین ائتلافی در آلمان تشکیل نخواهد شد. حزب لیبرال دموکرات خروج خود از این مذاکرات را اعلام کرده است. به این ترتیب شب گذشته هیچ برنده ای در مذاکرات ائتلافی شاید غیر از حزب افراطی جایگزینی برای آلمان وجود نداشت.

هفته نامه اشپیگل در ادامه این مطلب نوشت: برای آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و رئیس حزب دموکرات مسیحی و “هورست زیهوفر”، رئیس حزب سوسیال مسیحی، شکست مذاکرات جامائیکا یک فاجعه بود. زیهوفر، سرنوشت سیاسی خود را به این مذاکرات پیوند زده بود و مرکل هم حالا برای ادامه حیات سیاسی خود تلاش می کند. اقتدار مرکل که با کسب نتیجه ضعیف در نوزدهمین انتخابات پارلمانی آلمان زیر سوال رفته بود حالا بیش از گذشته آسیب دیده است. شکست جامائیکا شکست مرکل محسوب می شود.

البته مسئله جدی تر و فاجعه بار تر این است که در آلمان برای اولین بار در تاریخچه بعد از جنگ جهانی این مسئله مبهم است که این کشور چگونه باید به یک دولت پایدار دست یابد. صدر اعظم آلمان قرار است امروز در این راستا با رئیس جمهور آلمان گفت و گو کرده و وی را در جریان اوضاع قرار دهد.

البته مرکل تاکید کرده است که به عنوان صدر اعطم فعلی همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا این کشور را در این شرایط دشوار به خوبی هدایت کند.

اشپیگل در ادامه نوشت: بحران دموکراسی پارلمانی که در بسیاری کشورهای غربی منجر به تغییرات عمیق در نظام حزبی شده است هم اکنون به آلمان هم رسیده است. این مشابه همان لحظات برگزیت در انگلیس و روی کار آمدن ترامپ در آمریکا ست.

این هفته نامه آلمانی در ادامه نوشت: آلمان حالا در آستانه هفته ها و یا شاید ماه های نامعلوم و مبهمی قرار دارد. بخصوص این مسئله دلسرد کننده است که هیچ یک از راه حل قانونی های برای این بحران که اکنون قابل تصور است مطلوب نیست. یک راه فرار از این اوضاع تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ است در صورتی که حزب سوسیال دموکرات راضی به این امر شود. چنین ائتلافی ائتلافی شکست خورده و بازنده خواهد بود که نه رای دهندگان و نه احزاب شرکت کننده خواهان تشکیل آن نیستند. سناریوی دیگر تشکیل یک دولت حداقلی متشکل از دو حزب است که دولتی ناپایدار و فلج خواهد بود که برای کشوری مانند آلمان قابل تصور نیست. گزینه دیگر برگزاری انتخابات مجدد است که در پایان می تواند به نفع حزب افراطی آلمان تمام شده و علاوه بر آن شاید هیچ اکثریت چشمگیری را هم به دنبال نداشته باشد. همه این سناریوها می تواند اعتماد شهروندان به دموکراسی را کاهش دهد.

احتمالا در ساعت های آینده فشارهای رئیس جمهور آلمان بر حزب سوسیال دموکرات برای پس گرفتن نه خود برای تشکیل دولت ائتلافی آینده افزایش می یابد. حزب سوسیال دموکرات بعد از شکست سخت در انتخابات پارلمانی اخیر اعلام کرد که دیگر نمی خواهد در دولت ائتلافی آینده شرکت کند و می خواهد به اپوزیسیون بپیوندد. اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان چندی پیش اعلام کرده بود که می خواهد از برگزاری انتخابات مجدد در آلمان جلوگیری کند.

در این شرایط واکنش های مختلفی به شکست ائتلاف جامائیکا وجود داشته است. حزب چپ آلمان خواستار برگزاری هر چه سریع تر انتخابات مجدد شده و تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در آلمان را مطلوب ندانسته است.

در این اوضاع حزب سوسیال دموکرات بعد از شکست مذاکرات جامائیکا بار دیگر شرکت در دولت ائتلافی آینده آلمان را رد کرده و اعلام کرده که شکست جامائیکا تغییری در موضع حزبش ایجاد نکرده است.

نخست وزیر ایالت بادن- وورتمبرگ آلمان از آسیب بزرگ برای آلمان و اروپا در صورت تشکیل نشدن یک دولت پایدار در آلمان سخن گفته است.

دبیر کل حزب سوسیال مسیحی هم درباره شکست ائتلاف جامائیکا ابراز تاسف کرده و آن را مضر دانسته و گفته است که آلمان حالا در آستانه هفته های دشواری قرار دارد. ما در شرایطی بسیار جدی قرار گرفته ایم.

حزب سبز آلمان هم بیشتر انتظار برگزاری انتخابات مجدد را دارد تا تشکیل یک دولت اقلیتی در کشورش.

عرصه اقتصادی آلمان نیز به شدت درباره این شرایط سیاسی ناپایدار در کشورش ابراز نگرانی کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید