ایجاد ۲۲ میلیون شغل با توسعه «نسل پنجم» تلفن همراه

    کد خبر :15261

فناوری، حوزه‌ای بسیار گسترده و پرتکاپوست که هر روز خبرهای تازه‌ای از خلاقیت و پیشرفت‌های آن به گوش می‌رسد.

یکی از تلاش‌های فعالان حوزه فناوری، ارائه نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G) است که البته هنوز در ابتدای راه قرار دارد. این فناوری می‌تواند در اقتصاد آینده جهان نقشی ویژه ایفا کند و طبق مطالعات کمپانی کوالکوم، تا سال 2035 حدود 22میلیون شغل در جهان ایجاد کند.

درآمدزایی 5/3تریلیون دلاری

در آخرین مطالعه مؤسسه کوالکوم(Qualcomm) که با کمک «دیوید تیک» یکی از اقتصاددانان دانشگاه برکلی بریتانیا انجام شد آمده است که ورود نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G) می‌تواند جهان را دچار تحول اساسی کند همان طور که روزگاری، ورود برق و الکتریسیته و نیز موتور احتراق سبب شد مردم نظاره‌گر تحولات گسترده‌ای در زندگی خود شوند.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که تا سال 2035 نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G) در کنار ایجاد 22میلیون شغل در جهان، ارزش کالاها و سرویس‌های مربوط به آن نیز به حدود 3/12 تریلیون دلار خواهد رسید. در بخش دیگری از این تحقیق نیز آمده است که با ورود 5G به بازار این فناوری می‌تواند زمینه ساز درآمدزایی بیش از 5/3 تریلیون دلاری در جهان تا سال 2035 شود که این رقم بیش از ارزش کل بازارهای تلفن همراه در جهان امروز است. البته در این گزارش همچنین آمده است که در این میان، چین بیشترین درآمدزایی ناشی از فناوری 5G را خواهد داشت و پس از آن نیز امریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، فرانسه و بریتانیا جای خواهند گرفت. محققان دست اندرکار این گزارش پیش‌بینی کرده‌اند که نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G)، رشد واقعی تولید ناخالص داخلی(GDP) جهانی را از سال 2020 تا سال 2035 حدود 3 تریلیون دلار افزایش خواهد داد و برای درک بهتر این تغییر، می‌توان آن را به منزله افزودن یک اقتصاد به بزرگی اقتصاد هندوستان دانست.گفتنی است که هندوستان هفتمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. 5G همچنین با تولید محصولات و سرویس‌های جدید، افزایش بهره‌وری و… سود گسترده‌ای برای جوامع به همراه خواهد آورد و آینده روشنی پیش رو دارد.

تأثیر5G بر صنعت خودروسازی

این مطالعه همچنین نشان داد که حوزه صنعت خودرو بویژه خودروهای خودران چقدر می‌توانند از فناوری 5G تأثیر مناسب بگیرند. طبق مطالعه این کمپانی، صنعت خودروسازی، جامعه هدف بزرگ نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G) محسوب می‌شود و این فناوری در آینده اینترنت اشیا و نیز خودروهای متصل به اینترنت تأثیرگذار خواهد بود. همچنین این موضوع بر افزایش بهره‌وری و ارزش فروش تأثیرگذار خواهد بود و به کاهش مشکلات ناشی از ترافیک و مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی کمک شایان توجهی می‌کند.

«دیوید تیک» اقتصاددان دانشگاه برکلی بریتانیا با اشاره به تأثیر5G بر صنعت خودروسازی گفت: انتظار می‌رود که تا سال 2035، این فناوری بیش از 4/2 تریلیون دلار در صنعت خودروسازی درآمدزایی داشته باشد که این موضوع نشان می‌دهد 20 درصد از تأثیر اقتصادی نسل پنجم شبکه تلفن همراه بر صنعت خودروسازی خواهد بود. به‌عنوان مثال 5G می‌تواند در دانلود یا آپلود حجم‌های بالایی از اطلاعات نقشه‌های سه بعدی و سرعت دادن به آنها تأثیرگذار باشد. وی ادامه داد: همچنین این فناوری نوظهور می‌تواند با افزایش سرعت آپلود اطلاعات مربوط به سنسورهای خودروها بویژه انواع خودران، به ارتقای این خودروها و هرچه کمتر شدن میزان حوادث رانندگی و مشکلات ناشی از آن کمک کند. کمتر شدن زمان‌های تأخیر در ارسال اطلاعات و همچنین دریافت آنها در خودروها به هر حال در عملکرد مناسب و ایمنی بیشتر این وسایل تأثیرگذار است. وی در این گزارش همچنین یادآوری کرده است که بازار صنعت خودروهای متصل به اینترنت 5G با فرصت‌ها و چالش‌های جدید برای خودروسازان سنتی، توسعه دهندگان محتوا و نرم افزار و همچنین کمپانی‌های فناوری همراه خواهد بود که باید به آن توجه ویژه داشته باشند. به‌عنوان مثال 5G باید بازار را برای سرگرمی‌های داخل خودرو و ابزارهای بهره‌وری توسعه دهد که البته این موضوع باید توسعه سرویس‌های حمل و نقل را نیز به‌دنبال داشته باشد.

جاده‌ای به سوی 5G

فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G) در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست طوری که سال گذشته نشست«جاده‌ای به سوی 5G» در بروکسل برگزار شد و شرکت کنندگان، متفق القول معتقد بودند که 5G نیازی به اروپا ندارد و در واقع این اروپاست که به 5G نیاز دارد و با کمک آن می‌توان به شهرهای هوشمند، سلامت الکترونیک، خودروهای خودران، اینترنت اشیا و… دست یافت. در این نشست که توسط اتحادیه اروپا برگزار شده بود شرکت‌کنندگان متعهد شدند که در گام نخست تا پایان سال 2020 در هر کشور اروپایی حداقل یک شهر را به 5Gمتصل کنند. توسعه5G نیازمند سرمایه‌گذاری 500 میلیارد دلاری در دهه آینده است که البته بخش عمده آن از طریق بخش خصوصی تأمین خواهد شد.

به اعتقاد «پیره لوئته» یکی از مسئولان کمپانی اورنج که در این نشست حضور داشت، 5G فقط مربوط به افزایش سرعت نیست بلکه موضوع کمی متفاوت است. وی دراین باره گفت: تأثیر اقتصادی این فناوری نوظهور غیرقابل انکار است و می‌تواند یکی از بازیگرهایی باشد که در سال 2035 نقشی فعال ایفا خواهد کرد. ما اکنون در مراحل ابتدایی انقلاب آینده تکنولوژی هستیم؛ توسعه شبکه‌های وایرلس که حالا دیگر در همه جای دنیا دیده می‌شود و پیوند آن با جمع‌آوری داده‌ها و میلیاردها شیء می‌تواند چشم اندازهایی تازه را برای ما ترسیم و ما را توانمند کند تا روش انجام کارها را تغییر دهیم که این کار تنها از 5G برمی آید. وی افزود: در حالی که عده ای5G را تنها امواج رادیویی می‌دانند که اطلاعات را بین اشیا منتقل می‌کند و تفاوت آن با نمونه‌های پیشین یعنی G3 و G4  تنها سرعت بالای آن است. باید گفت که 5G یک تغییر پارادایم تکنولوژیک است، مشابه گذر از ماشین تایپ به کیبورد کامپیوتر.

وی با اشاره به اینکه در آینده تمام صنایع آثار ورود 5G را احساس خواهند کرد، گفت: در حوزه شهر هوشمند و خودروهای خودران، خودرو با داشتن اطلاعات کافی از ترافیک شهری، بهترین راه و کم ترافیک‌ترین سفرهای درون شهری را انتخاب می‌کند. در حوزه سلامت نیز بیماران به صورت آنلاین و از راه دور معاینه می‌شوند و در حوزه اینترنت اشیا هم تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2020 بیش از 20 میلیارد وسیله متصل به اینترنت در سطح جهان خواهیم داشت که مقدار قابل توجهی اطلاعات(data) تولید می‌کنند و کمپانی‌های مختلف اطلاعات وسیعی در اختیار خواهند داشت. این موضوع‌ها را که کنار همدیگر بگذارید می‌بینید که با کمک 5G، اقتصاد متفاوتی رقم خواهد خورد.

ترسیم همین آینده روشن بود که کمپانی‌های مختلف را وادار کرد تا سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه انجام دهند به‌عنوان مثال کوالکوم در پاییز سال گذشته با سرمایه‌گذاری 47میلیارد دلاری کمپانی NXP Semiconductor را خریداری کرد تا بتواند راحت‌تر وارد دنیای اینترنت اشیا و نیز بازار خودروسازی شود.کوالکوم که تنها در تولید سیستم‌هایی مانند تراشه‌ها و مودم‌های G3 و G4 دست داشت با این خرید، قدرت و اختیار بیشتری به دست گرفت تا بتواند درآینده سهم بیشتری از ارزش بازار فناوری را از آن خود کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید