علت شکایت وزارت بهداشت از پیمانکار بیمارستان اسلام آباد

    کد خبر :152330

سخنگوی وزارت بهداشت، در ارتباط با شکایت وزارت بهداشت از پیمانکار بیمارستان اسلا، گفت: این شکایت به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در کشور صورت گرفت.
دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، در ابتدا به حادثه زلزله استان کرمانشاه پرداخت و ضمن تشریح اقدامات بهداشتی و درمانی برای حادثه دیدگان، بر اهمیت نقش رسانه ها در اطلاع رسانی این قبیل رخدادها تاکید کرد.

وی با عنوان این مطلب که در شرایط بحران مردم برای دریافت اخبار نیاز به یک منبع موثق دارند، گفت: در شرایط بحران رسانه‌ها باید همگرایی داشته باشند. رسانه‌ها باید علاوه بر اطلاع‌رسانی به نیازهای روانی و اجتماعی مردم چه آنهایی که درگیر حادثه هستند و چه آنهایی که حادثه را پیگیری می‌کنند. امروز شبکه‌های اجتماعی با سرعت زیادی اطلاع‌رسانی می‌کنند و در این شرایط دیگر مخاطب فقط به منابع رسمی و رسانه‌های معتبر مراجعه نمی‌کند.

حریرچی ادامه داد: در شرایط بحرانی مردم انتظار شنیدن اخبار خوش را ندارند اما اخبار تلخ راهم باید با راه‌حل آنها بیان کرد به گونه ای که امیدبخش باشد. یکی از پروتکل‌هایی که به هنگام بحران‌ها و حوادث رسانه‌ها باید آن را رعایت کنند حساسیت در انتشار اخبار و به ویژه تصاویر حادثه است.

وی تاکید کرد: تاثیر فضای مجازی بسیار مهم است و آسیب‌هایی را به همراه دارد باید به اثرات سوء که روی اطرافیان می‌گذارد، توجه شود. باید از کارشناسان سلامت روان برای انتشار خبر استفاده شود و به پوشش احساسی خبر نپردازند. در برخی کشورها انتشار خبر مربوط به حوادث با فونت بزرگ و رنگی ممنوع است. از انتشار فیلم، چاپ عکس و روش بکارگرفته شده و توصیف شرایط حادثه باید خودداری شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: روزنامه‌نگار حرفه‌ای باید تلاش کند در شرایط بحران به جای روانی کردن جو حاکم بر جامعه، آن را عقلانی کند. باید به جنبه آگاهی بخشی آن توجه شود. در واقعه ۱۱ سپتامبر عکسی از اجساد له شده منتشر نشد. در شرایط بحران به جای انتشار تصاویر فجیع می‌توان از چهره‌های بهت زده مردم مثلا در حالی که در حال تماشای تصاویر تلویزیونی حادثه هستند عکس گرفت.

وی افزود: روزنامه‌نگاران حرفه‌ای تلاش می کنند که چطور می‌توان از میزان درد کم کرد، هدف رسانه‌ها تحریک احساسات مردم نباشد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اعلام اینکه تاکنون ١٢ هزار و ٣٨٦ مصدوم مورد پذیرش قرار گرفتند که ٨٣٧٠ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند، گفت: از مصدومان بستری در استان ٢١٨٨ نفر ترخیص شده و ٣٧٢ نفر هنوز بستری هستند.

وی افزود: ۳۹۱ مصدوم به خارج از استان اعزام شدند و ١٣٧٢ مورد عمل جراحی در داخل استان و در مجموع ١٥٥٠ جراحی انجام شد که نتایج خوبی داشت.

حریرچی، تعداد فوتی ها در صحنه حادثه را بیش از ٤٠٠ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد فوتی ها در بیمارستان ها و حین اعزام ٢ نفر اعلام شده است.

وی تاکید کرد: تعداد قطع نخاع و قطع عضوی ها اندک و انگشت شمار است و جراحی های پیوند اعضا با موفقیت همراه بوده است.

حریرچی در ارتباط با روند درمان مصدومان زلزله، گفت: طبق دستور وزیر بهداشت رسیدگی به مصدومان حادثه ادامه خواهد داشت و مصدومانی که نیازمند مراقبت طولانی مدت هستند، تحت پوشش مراکز درمانی وزارت بهداشت قرار دارند.

وی ادامه داد: با استفاده از سامانه سیب، اطلاعات تمامی افراد بررسی شد و تمامی زنان باردار و بیماران خاص مناطق زلزله زده که نیازمند مراقبت ویژه بودند، شناسایی شدند.

حریرچی افزود: مشاوره های روانشناسی و روانپزشکی برای تمام سطوح سنی انجام می شود و در این راستا کلاس های گروهی برگزار می شود.

وی با اعلام اینکه در مناطق زلزله زده دو بیمارستان آسیب دیده است اما هیچ کدام از کادر پزشکی و بیماران زیر آوار نماندند، گفت: با رخداد پیش لرزه، بیمارستان تخلیه شد ضمن اینکه سقف بیمارستان ها فرو نریخته است بنابراین شایعاتی که در خصوص این بیمارستان ها منتشر شده، واقعیت ندارد.

حریرچی تاکید کرد: طبق مواد ٣٢ و ٣٣ شرایط عمومی پیمانکاری، ساخت پروژه ها و مسئولیت مقاومت آن بر عهده پیمانکار و مهندس مشاور است لذا مهندس مشاور تنها مرجع فنی است که کیفیت کار ساختمان را تایید می کند و دستگاه های تخصصی مثل وزارت بهداشت، مسئولیت نظارت بر تمام مراحل ساخت یک ساختمان را ندارند.

به گزارش مهر، وی در ارتباط با شکایت وزارت بهداشت از پیمانکار بیمارستان اسلام آباد، گفت: این شکایت به منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در کشور صورت گرفت، زیرا بیمارستان ها باید ایمن باشند تا در صورت وقوع بلایا، مرجع مصدومان باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید