مناقشه «مهر»!

    کد خبر :152290

«آقايي که من در طول اين سال‌ها شناخته‌ام، همواره دعاگوي مسئولان بوده‌اند (حتي به اسم و در نماز شب). از ايشان آموخته‌ام که اگر محتواي خوب را نمي‌توانم در قالب خوب بيان کنم، همان بهتر که کل آن را ترک کنم».

به گزارش شرق، اين يادداشت کوتاهي است که روز گذشته، عزت‌الله ضرغامي، رئيس اسبق صداوسيما در کانال اختصاصي خود گذاشت. مطلبي در واکنش به صحبت‌هاي وحيد حقانيان که به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه سفر کرده است.

روز شنبه در فضاي مجازي فيلم کوتاهي از سخنان حقانيان منتشر شد که در آن به اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري اشاره شده بود. در اين فيلم سردار وحيد در جمعي چندنفره ايستاده و مي‌گويد: «هر چيزي که سياسي شود چنين داستان‌هايي در آن پيدا مي‌شود متأسفانه. [ماجرا] را سياسي کردند و زود شروع کردند و از مسکن مهر…، … معاون اول رئيس‌جمهور آقاي جهانگيري، اولين تخم لق سياسي را ايشان گذاشت و زود در جلسه اقتصاد مقاومتي مطرح کرد که: «آقا مسکن مهر!» چه ربطي دارد مردم گرفتاري دارند حالا تو شروع کردي از مسکن مهر! چه ارتباطي داره؟ اصلا بيخودي! بعد ١٢ ميليون، ١٠ ميليون آدم در مسکن مهر است اينها را متزلزل کنند. نه، مسکن مهر من خودم ديدم کارشناس آمد ديروز، ٢٧ نفر از نظام مهندسي زنجان آمدند، ديدند و گفتند مشکلي نداره سازه‌ها. نما در لرزشي که داره، در ٧ و سه دهم يا به عبارتي ٧ و شش دهم خيلي وحشتناکه، روي خطش که قرار مي‌گيرد «کن‌فيکون» مي‌کند».

يک روز بعد، وحيد حقانيان جلوي دوربين خبرگزاري فارس قرار گرفت تا درباره جمله‌اي که درمورد اسحاق جهانگيري گفته بود، توضيح دهد.

او که در منطقه سرپل‌ذهاب به سر مي‌برد، گفت: «روز گذشته (شنبه) بنده به منظور بررسي وضعيت زلزله‌زدگان در قصرشيرين بودم و در جمع محدودي از جهادگران سخناني گفتم که علي‌الظاهر به معاون اول محترم رئيس‌جمهور برخورده در حالي که بنده ٢٥ سال با ايشان همکار بودم و قصد توهين و جسارت نداشتم. سخنان در يک جمع خصوصي صورت گرفت و قرار بر انتشار آن نبود.

البته اينها يک واقعيت است که ما نبايد مسائل اين‌چنيني را سياسي کنيم. بخشي از اين منطقه از جمله محل مسکن مهر روي گسل بوده که بسياري از خانه‌هاي بتني که توسط خود مردم هم ساخته شده کاملا فرو ريخته اما سازه مسکن مهر سالم است. مردم مشکلات و آلام زيادي دارند که ما بايد آنها را کم کنيم نه اينکه طوري صحبت کنيم که ١٢ ميليون نفر از ساکنان مسکن مهر هم با مشکل مواجه شوند».

جهانگيري چه گفته بود
اسحاق جهانگيري يک روز بعد از زلزله در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي با ابراز تأسف از اينکه بيشتر خانه‌هاي تخريب‌شده در زلزله، متعلق به ساختمان‌هاي مسکن مهر بوده است، از وزير راه و شهرسازي خواسته بود با دقت اين موضوع را که چرا خانه‌هاي نوساز تا اين حد آسيب‌پذير بوده‌‌اند، بررسي کند.

شخص رئيس‌جمهوري هم روز چهارشنبه و در جلسه هيئت دولت به اين موضوع اشاره کرده و گفته بود: «اينکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل‌ذهاب سالم مانده و در مقابل يک ساختمان دولتي فرو‌ريخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در اين زمينه است و مشخص است در بخش پيمانکاري ساخت‌وساز فساد وجود داشته است».

واکنش‌ها
يادداشت عزت‌الله ضرغامي تنها واکنش به فيلم پخش‌شده نبود. مردم هم در شبکه‌هاي مجازي به‌اين صحبت‌ها واکنش نشان دادند. وحيد يامين‌پور مجري تلويزيون و از حاميان جبهه پايداري، هم در اينستاگرام خود با انتشار فيلم صحبت‌هاي وحيد حقانيان نوشت: «وقتي کارد به استخوان برسد و مردم زير بار جناح‌بازي سياست‌مداران دغلباز له مي‌شوند…».

حسام‌الدين آشنا، مشاور رئيس‌جمهوري هم در توييتي انتقادي با استفاده از شعر سعدي به اين موضوع واكنش نشان داده است.

بازخواست پيمانکاران ساختمان‌هاي بدون استحکام
بعدازظهر شنبه، يعني همان روزي که فيلم سخنان حقانيان در فضاي مجازي مي‌چرخيد، جلسه ستاد مديريت بحران کشور درباره زلزله غرب کشور به رياست معاون اول رئيس‌جمهوري برگزار شد و اسحاق جهانگيري خواست پيمانکاران ساختمان‌هاي نوساز و بدون استحکام بازخواست شوند.

به گزارش ايسنا، او با تأکيد بر ضرورت اطلاع‌رساني صحيح به مردم درخصوص اقدامات صورت‌گرفته، گفت: «از صداوسيما و همه رسانه‌ها مي‌خواهيم که خدمات انجام‌شده را که نشانگر کارآمدي نظام است به درستي منعکس کنند؛ البته ما قصد نداريم ضعف‌ها و نواقص را کتمان کنيم اما در عين حال بايد کارهاي مثبت زيادي که انجام مي‌شود نيز اطلاع‌رساني شود تا روند امدادرساني در فضاي مثبت با سرعت بيشتري انجام شود و نبايد با سياه‌نمايي و انکار خدمات ارائه‌شده به زلزله‌زدگان، کارآمدي نظام را زير سؤال ببريم».

جهانگيري همچنين گفت: «بي‌ترديد در کنار خدمات و اقدامات انجام‌شده، نواقص و ضعف‌هايي نيز وجود دارد. چندي‌پيش به شهرستان هريس رفته بودم. در اين سفر وقتي براي افتتاح يک بيمارستان رفتيم، مشاهده کرديم که در کنار اين بيمارستان يک بيمارستان ديگر در سال ٩٠ افتتاح شده اما در سال ٩١ بر اثر زلزله تخريب شده بود و ناچار شده بودند ساختمان ديگري احداث کنند. وقتي که ساختماني احداث مي‌شود، بايد از استحکام و ايمني لازم و استاندارد برخوردار باشد و نبايد از کنار اين موضوع که ساختمان‌هاي نوساز دچار آسيب مي‌شوند به‌سادگي عبور کنيم».

معاون اول رئيس‌جمهوري اضافه کرد: «در اين‌گونه موارد که ساختمان‌هاي نوساز يا بناهايي که مستحکم‌سازي شده‌اند، تخريب مي‌شوند، به اين معناست که اشکالاتي وجود دارد و بايد پيمانکاران و سازندگان اين‌گونه بناها مورد بازخواست قرار گيرند که چرا موارد ايمني در احداث ساختمان‌ها رعايت نشده است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید