جدیدترین اخبار
۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۹ اجتماعی کد خبر :152209
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خبر داد

مردودی ۷۰ هزار خودرو از تست ترمز در تهران

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان مهر ماه از ۵۸۰ هزار و ۹۷ دستگاه خودرو مراجعه کننده در بار اول در حدود ۱۲ درصد از آزمون ترمز مردود شدند.

دکتر سید نواب حسینی‌منش در گفت و گو با ایسنا، ضمن گرامیداشت یاد قربانیان سوانح رانندگی اظهار داشت: هرسال از ۲۹ آبان لغایت یکم آذر مراسم یادبود این عزیزان با هدف ایجاد حساسیت عمومی ، فرهنگ سازی و آگاه بخشی به مسئولان و شهروندان برگزار می گردد. در چند سال اخیر براساس آمار رسمی از پزشکی قانونی تعداد متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی کاهش داشته است. ولی میزان کاهش متوفیان در مقایسه با سایر کشورهای درحال توسعه در وضعیت قابل قبولی نبوده و هنوز کشور ایران با ۴۳ نفر متوفی به صورت روزانه در سوانح رانندگی در رتبه و رده کشورهای پرمخاطره در این زمینه است.

وی در خصوص نقش معاینه فنی در کاهش سوانح رانندگی گفت: عوامل موثر در تصادفات به سه عامل خطای انسانی ، وضعیت راه و شرایط خودرو بستگی دارد که هر کدام از این عوامل می تواند با سهم مشخص بصورت مجزا و یا مشترک در ایجاد حادثه موثر باشد. براساس گزارشات رسمی پلیس خطای انسانی بیشترین سهم را در وقوع تصادفات دارد.

به گفته وی، در حال حاضر کشور های در حال توسعه علاوه بر آموزش فرهنگ صحیح رانندگی به شهروندان نسبت به سختگیرانه کردن الزامات ایمنی در خودروها و ارتقای استانداردهای تولید در خودرو اقدام نموده‌اند. بروز خطای انسانی در رانندگی اجتناب ناپذیر است، پر واضح است خودرو باید به نحوی طراحی و تولید گردد که ریسک تصادف و میزان خسارت جانی به راکبین در حین وقوع تصادف به حداقل ممکن برسد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با عدم کاهش منطقی آمار قربانیان سوانح به صورت سالیانه در کشور ایران اظهار داشت: مقایسه آمار متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی طی نیمه اول سالهای ۹۵ و ۹۶ براساس آمار رسمی پزشکی قانونی نشان می دهد در بخش مصدومین نه تنها کاهش اتفاق نیافتاده بلکه ۰٫۵ درصد افزایش داشته است که این مسئله غیر قابل پیش بینی و دور از ذهن نیست. در بخش وضعیت ایمنی خودروها در سال ۱۳۹۵ از ۱۹ میلیون خودروی موجود و درحال تردد در کشور تنها ۸ میلیون دستگاه خودرو یعنی ۴۲ درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی جهت بازدید و کنترل ایمنی مراجعه کرده اند. مطابق با آمار اتحادیه اروپا عامل ۱۰ درصد از تصادفات و سوانح منجر به مرگ ناشی از نقص و ایراد فنی در خودروها است که بدون تردید با توجه به سن ناوگان و کیفیت پایین خودروها در ایران این درصد بیشتر خواهد بود این بدان معنی است که تنها با انجام معاینه فنی و تشخیص بهنگام ایراد و نقص در خودرو می توان از مرگ حداقل ۱۶۵۰ شهروند در سال جلوگیری کرد. شایان ذکر است متاسفانه در حال حاضر سالانه حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان قربانیان تصادفات و سوانح رانندگی هستند.

حسینی منش در ادامه افزود: انجام معاینه فنی خودرو به صورت سالیانه و یا بعد از هر تعمیر اساسی که مربوط به بخش های ایمنی خودرو می باشد بدون تردید می تواند در کاهش تصادفات موثر واقع شود. در حال حاضر ۱۲ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز به علت نقص در سیستم ترمز گیری که می تواند خود مولد و عامل یک تصادف باشد مردود می گردند. در مراکز معاینه فنی ۱۸ آیتم مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرد که بالغ بر ۷۰ درصد از آن مربوط به بخش های تامین کننده ایمنی خودرو نظیر وضعیت لاستیک ها، سلامت کمک فنر، کارکرد چراغ های اخطار و… است. یکی از اصلی ترین اهداف انجام معاینه فنی در کشورها کنترل ایمنی خودروها و انطباق خودرو با شرایط استاندارد در هنگام تولید می باشد. عملکرد ناصحیح هرکدام از بخش هایی که در معاینه فنی مورد کنترل قرار می گیرد می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در تنزل شرایط ایمنی خودرو و ایجاد تصادف سهم داشته باشد.

وی در پایان گفت: علاوه بر نقش مهم مسئولین در ارتقاء استانداردهای تولید خودرو و ایجاد راه های ایمن در کاهش سوانح، مسئولیت شهروندان در حفظ جان خود و سایرین با اصلاح الگوهای رفتاری رانندگی ، تکریم به قانون و انجام بهنگام معاینه فنی خودرو و همچنین استفاده از خودروهای ایمن تر بدون تردید می تواند نقش بسزائی در کاهش تعداد قربانیان سوانح داشته باشد.

وبگردی

روی خط خبر

  • اجرای نمایشِ «در» تا اطلاع ثانوی متوقف شد
  • نشان دادن ساز در تلویزیون آزاد شده است؟
  • آزار جنسی دختر ۲۰ ساله توسط خواننده معروف
  • سینا حجازی و پدرش آلبوم می‌دهند
  • پروانه معصومی: من جزو سینمای فارسی نبودم
  • ملک‌مطیعی از سال‌های رفته بر باد می‌گوید
  • مکان تشییع پیکر مجری تلویزیون تغییر کرد
  • برای حل مشکلات شهری و ترافیکی در کنار شهرداری خواهیم بود
  • امکانات تست آلایندگی خودروهای دیزلی را نداریم/ احتمال بازبینی فرآیند تست خودروها
  • احتکار خودرو صحت ندارد
  • پایان ساماندهی فاضلاب ورودی به زریوار تا ۵ ماه دیگر
  • مصوبه صندوق توسعه ملی برای تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • روستایی پر از عروس خردسال در آذربایجان شرقی
  • ورود بلاک چین به عرصه بانکداری
  • وعده روحانی به خودکفایی در تولید بنزین تا پایان سال
  • پایان شایعات؛ «بن سلمان» زنده است
  • روحانی ماه جاری به شانگهای می‌رود؛ دیدار با پوتین در چین
  • مرکل: پکن و برلین از برجام، «به شکل فعلی آن» حمایت می‌کنند
  • توزیع دیزل یورو ۴ آغاز شد
  • ترامپ وضع تعرفه بر واردات خودرو را بررسی می کند
  • روایت مهندس بازرگان از روز‌های مقاومت خرمشهر؛ حتی مجروحان، خم به ابرو نمی‌آورند
  • از دوم خرداد تاکنون رقابتی بین «ناطق» و «خاتمی» ندیده‌ایم/ سیاسیون چه الگویی از دوم خرداد باید بگیرند؟!
  • کره شمالی: معاون ترامپ آدم احمقی است
  • اشراف اطلاعاتی خوبی داریم
  • رویگری: به شایعات توجه نکنید حالم خوب است!
  • تمهیدات شهرداری تهران برای ساماندهی صندوق ذخیره کارکنانش اعلام شد
  • هوش هیجانی؛ مهمترین فاکتور برقراری رابطه‌های اجتماعی
  • ضرورت رعایت اصول سلامت روان در محیط کار
  • آیا درخواست مسکو برای «خروج ایران از ‏سوریه» به آمریکا و ترکیه مرتبط است؟
  • پوراحمد: «اصلاحات» بهترین دوران سیاسی بود