رمزگشایی از دیدار ماه سپتامبر در نیویورک؛ ترامپ چه طرحی به مکرون داده است؟

    کد خبر :151960

ترامپ در دیدار ماه سپتامبر، سه خواسته اصلی خود را در خصوص حذف محدودیتهای زمانی برجام ( بندهای موسوم به غروب آفتاب)، بازرسی آژانس از اماکن نظامی ایران و گنجاندن موضوع توان موشکی ایران در توافق هسته ای را مطرح کرده است.
سعید سبحانی: دیروز دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، روسای جمهور ایالات متحده آمریکا در تماسی تلفنی با یکدیگر، در خصوص سیاستهای منطقه ای ایران با یکدیگر گفت و گو کردند. به ادعای کاخ سفید، در این گفتگو طرفین بر لزوم همکاری همه کشورهای متحد در راستای مقابله با حزب الله و آنچه که به زعم آنها فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در سطح منطقه است، تاکید کرده اند.

به گزارش نامه نیوز علی رغم اینکه چنین گفت و گویی جنبه رسمی و تبلیغاتی داشته است، نمی توان از کنار نقش آفرینی پررنگ رئیس جمهور جوان فرانسه در تقابل با سیاستهای منطقه ای و موشکی ایران به سادگی گذشت! امانوئل مکرون اخیرا نیز در اظهاراتی دروغین، مدعی شد که موشک شلیک شده به ریاض توسط انصارالله، از سوی جمهوری اسلامی ایران در اختیار رزمندگان یمنی قرار داده شده است. ادعایی که سازمان ملل متحد امروز آن را تکذیب کرد. حتی مکرون پس از سخنرانی ترامپ در تقابل با برجام، خواستار تحدید توان موشکی ایران شد و عملا از شکل گیری برجام 2 با هدف تحدید توان دفاعی ایران استقبال کرد. به راستی هدف فرانسوی ها از اتخاذ رویکرد سلبی در قبال سیاستهای دفاعی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران چیست؟ آیا فرانسه تصمیم گرفته است بار دیگر به مانند دوران برگزاری سلسله مذاکرات هسته ای ( به خصوص طی سالهای 1392 تا 1394) نقش پلیس بد را در این خصوص ایفا کند ؟ در این میان، نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:
نخست اینکه مواضع اخیر فرانسه، بازتاب و انعکاسی از دیدار ماه سپتامبر میان مکرون و ترامپ در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است. در آن زمان، روسای جمهور دو کشور اجازه رسانه ای شدن ابعاد مختلف این دیدار را ندادند و صرفا به انتشار اخباری کلی از آن بسنده کردند. اما یک رمزگشایی ساده از مواضع اخیر فرانسوی ها نشان می دهد که میان پاریس و واشنگتن در خصوص تقابل با جمهوری اسلامی ایران نوعی تقسیم کار شکل گرفته است. در این میان، ترامپ پیش شرط حفظ کلیت توافق هسته ای را گنجاندن موضوع توان موشکی ایران در برجام و یا انعقاد توافقی جدید و ثانویه با هدف محدود کردن توان دفاعی کشورمان دانسته است. در این میان، امانوئل مکرون ماموریت پیدا کرده است تا فارغ از جنجال و هیاهوهای دیگری که درخصوص برجام وجود دارد، صرفا بر روی برنامه موشکی و سیاستهای منطقه ای ایران متمرکز شود. مواضع یکماهه اخیر فرانسوی ها نشان می دهد که کاخ الیزه پذیرفته است بار دیگر در این معادله نقش پلیس بد را ایفا کند، دقیقا مانند اقدامی که لوران فابیوس وزیر امور خارجه اسبق فرانسه در جریان برگزاری مذاکرات هسته ای صورت داد.

تعهد مکرون به ترامپ

نکته دوم اینکه ترامپ در دیدار ماه سپتامبر، سه خواسته اصلی خود را در خصوص حذف محدودیتهای زمانی برجام ( بندهای موسوم به غروب آفتاب)، بازرسی آژانس از اماکن نظامی ایران و گنجاندن موضوع توان موشکی ایران در توافق هسته ای را مطرح کرده است. در این میان، مکرون به ترامپ تعهد داده است که موضوع سوم، یعنی تحدید توان موشکی و دفاعی ایران را به صورتی جدی پیگیری کرده و به اصلی ترین بازیگر غربی در این معادله تبدیل شود. در خصوص دو موضوع دیگر نیز مکرون قائل به حمایت صریح از مواضع ترامپ نیست، اما با مواضع رئیس جمهور آمریکا نسبتا همراه است.

معامله بر سر برجام ؟

نکته سوم اینکه روسای جمهور ایالات متحده آمریکا و فرانسه ، معامله بر سر “برجام” و خصوصا مهار سیاستهای منطقه ای و دفاعی ایران ( که مانع از تحقق اهداف شوم غرب شده است ) را پیش در آمدی برای حل موضوعات فیمابینی مانند تجدید نظر ایالات متحده آمریکا در قبال معاهده آب و هوایی پاریس می دانند. به عبارت بهتر، ترامپ و مکرون هیچ یک نیست به توافق هسته ای به عنوان پدیده ای مستقل نمی نگرند و آن را صرفا قطعه ای از پازل روابط دوجانبه با یکدیگر تلقی می کنند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا معامله مکرون و ترامپ در نیویورک، در نهایت به ثمر خواهد نشست؟

پاسخ این سوال قطعا منفی است. تاکید قاطعانه جمهوری اسلامی ایران بر غیر قابل مذاکره بودن توان موشکی و دفاعی کشورمان، مسیر سختی را پیش روی روسای جمهور ایالات متحده آمریکا و فرانسه قرار داده است. بدون شک مکرون در جریان سفر خود به کشورمان، سعی خواهد کرد با تلفیقی از تاکتیک “اخم” و ” لبخند”، بر لزوم برگزاری مذاکرات موشکی میان ایران و اعضای 1+5 تاکید کند. با این حال مسلم است که رئیس جمهور جوان فرانسه در این میان دست به قماری دو سر باخت زده است. وی نه تنها قادر به چینش میز مذاکرات موشکی با ایران نخواهد شد، بلکه به علت بازی در زمین ترامپ نیز در آینده ای نزدیک مورد شماتت بسیاری از سیاستمداران فرانسوی قرار خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید