کرباسیان: پلمب هوشمند کالا در گمرکات اجرا می‌شود

    کد خبر :15185

رییس کل گمرک ایران از برنامه‌ریزی برای ایجاد پنجره‌های مشترک گمرکی با برخی کشور و عملیاتی شدن آن با روسیه، آذربایجان و کره جنوبی خبر داد و افزود: پلمب هوشمند کالا در گمرکات عملیاتی می‌شود.

مسعود کرباسیان، درباره اولویت ها و برنامه های اصلی گمرک در سال ۹۶ گفت: طبق زمانبندی برنامه اقتصاد مقاومتی،‌ گمرک الکترونیکی و پنجره واحد کسب و کار باید عملیاتی شود ولی به نظر می رسد در این زمینه ها اقدامات دیگری لازم است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، رییس کل گمرک ایران اظهارداشت: در بخش داخلی کشور ساماندهی امور گمرکی تا حدودی انجام شده و ما باید در بخش خارجی نیز اقداماتی را داشته باشیم. به بیان دیگر در داخل کشور سیستم کاغذی از پروسه گمرکی حذف شده و مردم با شرایط بهتری می توانند امور گمرکی خود را انجام دهند.

کرباسیان با اشاره به اینکه در سال جاری باید به سمت ایجاد پنجره های مشترک با کشورهای دیگر حرکت کنیم افزود: یعنی اسناد گمرکی الکترونیکی کشورهای دیگر را دریافت کنیم و آن مدارک بتواند ملاک عمل ما در داخل قرار بگیرد و در سیستم ها وارد شود.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در این زمینه توافقاتی با روسیه داشتیم ، بیان داشت: همچنین توافقاتی نیز با کشور آذربایجان، کره جنوبی و … داشتیم. آنها به ما می گویند کالا به سمت ایران حرکت کرده و گواهی مبدا آن صادر شده و شرکت حمل آن نیز مشخص است و دیگر ما نمی توانیم بگوییم واردکننده دیگری آن کالا را به ما بدهد.

وی خاطرنشان کرد: ‌بنابراین ما باید به سمت ایجاد پنجره های مشترک گمرکی با کشورهای دیگر حرکت کنیم. در این زمینه اولویت ما همکاری مشترک گمرکی با کشورهای همسایه است و بعد از آن به سمت کشورهای دوردست حرکت خواهیم کرد.

به گفته کرباسیان، این اقدامات می تواند به تسهیل صدور گواهی مبدا و مشخص شدن ارزش و کیفیت کالای وارداتی منجر شود ضمن اینکه مشابه این اقدام در کار ترانزیت در حال انجام است و رویه ای هم در خصوص حمل و نقل بین المللی مستقر در اروپا انجام دادیم به نحوی که کالا قبل از ورود به کشور اعلام و اسناد آن ارسال می شود.

رییس کل گمرک ایران اظهارداشت:‌  همچنین برنامه ریزی هایی در سال جاری انجام شده که بر اساس آن  پلمب به صورت هوشمند عملیاتی می شود و یک کد بر روی کالا قرار می گیرد که مشخصات آن و مسیر را در خود ذخیره می کند و به صورت هوشمند قابل بررسی است بنابر این می توان اطلاعات عبور کالا از بخش های مختلف کشور و رسیدن به مقصد آن را رصد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید