رسانه های آلمان جنگ رسانه ای علیه عربستان را آغاز کردند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ۸:۴۵
    کد خبر :151704

روزنامه های آلمانی بر بحران لبنان و نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در بحران های یمن، قطر و لبنان تمرکز کردند. این روزنامه ها همچنین بر مشکلات و مصیبت های یمن و رنج های غیرنظامیان در این کشور و سلاح های آلمانی که به عربستان صادر می شود، تمرکز کردند.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان به شدت از نقش عربستان سعودی در بحران لبنان و نیز از نقش دیگر طرف های تأثیرگذار در منطقه انتقاد کرد. «دویچه وله» در این زمینه نوشت که زبان انتقاد در سخنان وزیر خارجه آلمان قوی و روشن بود.

روزنامه های آلمانی نیز به نوبه خود بر بحران لبنان و نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در بحران های یمن، قطر و لبنان تمرکز کردند. این روزنامه ها همچنین بر مشکلات و مصیبت های یمن و رنج های غیرنظامیان در این کشور و سلاح های آلمانی که به عربستان صادر می شود، تمرکز کردند.

روزنامه «تاگس تسایونگ» که در برلین منتشر می شود نوشت که این خطر وجود دارد که ولیعهد عربستان سعودی با سیاست خارجی که در پیش گرفته، منطقه را «منفجر » کند. این روزنامه نوشت:«محمد بن سلمان به نظر در وضعیتی مناسب قرار دارد که این فرصتی برای بهبود در عربستان از اقتصاد گرفته تا آموزش را به وجود می آورد».

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: بن سلمان به نظر می رسد که فرصتی در اختیار دارد و نیز قدرت و اختیاراتی دارد که می تواند روی کشورش تأثیر بگذارد همانطور که قبل از وی «ملک عبدالعزیز بن سعود» موسس عربستان انجام داد. این یعنی اگر اوضاع در منطقه منفجر نشود محمد بن سلمان به این چشم دارد که تبدیل به قهرمان جنگی بزرگ شود و برای این به افراط بی نهایت در ارزیابی خود و اعتماد به نفس دارد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: وی به عنوان وزیر دفاع جوان حمله به یمن را راه انداخت و این اقدام نظامی که از بیش از دو سال پیش تا کنون همچنان ادامه دارد منجر به وقوع بحران انسانی شده است و نتوانسته است به هدفش برسد. واقعیت این را نشان می دهد که حوثی های همپیمان ایران همچنان در صنعا قدرت را در دست دارند و اخیرا نیز به شکل تحریک آمیز موشکی بالستیک به سمت پایتخت عربستان شلیک کردند و این چالش بزرگی برای محمد بن سلمان است.

روزنامه آلمانی در ادامه همچنین نوشت: اوضاع در زمینه انزوای کشوری کوچک در خلیج فارس یعنی قطر نیز برای عربستان و محمد بن سلمان بهتر نیست؛ کشوری که بن سلمان آن را به ارتباط دوستانه و عمیق با تهران متهم می کند. ناگهان شاهد قطع روابط عربستان و بستن مرزها به روی قطر شدیم و برخی از کشورهای دیگر در شورای همکاری حاشیه خلیج فارس نیز دست به این کار زدند و از عربستان تبعیت کردند، البته مجبور بودند که این کار را بکنند.اما نتیجه چه بود؟ هیچ.

مشخص شد که قطر تسلیم نمی شود و همین تفکر و رویکرد نیز بر دخالت اخیر عربستان سعودی در لبنان شکننده، حاکم شده است. بسیاری از ناظران بر این باورند که ریاض «سعد حریری» نخست وزیر لبنان را برای این فراخواند تا وی را مجبور به استعفا کند و وی را مجبور به اتهام زنی قوی علیه «حزب الله » لبنان کند. اکنون چه اتفاقی می افتد؟ حزب الله سلاح در اختیار دارد و نمی توان در عمل بر این حزب در لبنان غلبه کرد.

از سوی دیگر، روزنامه «فرانکفورتر الگماینه» نیز به پیشینه این بحران پرداخت و نوشت:« در اصل مساله پشت پرده نزاع بر سر قدرت میان عربستان و دشمن سرسختش یعنی ایران است که در لبنان نیز حضور دارد. به همین دلیل عربستان سعودی حریری را احضار کرد تا حزب الله را محدود کند لیکن سعد حریری هیچ گونه موفقیتی به دست نیاورد و دستاورد بسیار اندکی کسب کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت که در نهایت این گونه تفسیر شد که وی با میل و اراده خود استعفا داد یا چشم به این داشت که برای مدتی طولانی در عربستان سعودی اقامت کند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که فردی «متکبر» و بی صبر است تلاش می کند که به اختلافات داخل لبنان دامن بزند و این را دیپلمات های غربی به اجماع آن را بیان می کنند. لبنانی ها نیز نگران آن هستند که کشورشان که مدت زمان زیادی عرصه نزاع ها بر سر قدرت در منطقه بود بار دیگر تبدیل به میدان نبرد شود.

اما روزنامه «زوددویچه تسایونگ» به نقش «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پرداخت و نوشت: در یک فیلم سیاسی جنجال برانگیز در حال حاضر ماکرون توانست که نقش ثانوی برای خود مهیا کند به طوری که نخست وزیر مستعفی لبنان که در شرایط مبهمی در ریاض استعفایش را اعلام کرد دعوت به سفر به فرانسه کرد و از این مساله استفاده کرد تا به قول معروف از این کلاه برای خود نمدی ببافد.برخی گمانه زنی ها در این باره به راه افتاده است که آیا حریری با میل و اراده باطنی در ریاض پایتخت عربستان ساکن است یا آن که در خانه اش در حصر خانگی به سر می برد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: ماکرون به جای آن که از دیپلماسی آرام استفاده کند به نوعی می خواهد که یک گروگان را در ملأ عام و جلوی چشم افکار عمومی آزاد کند تا توجه ها به خود رئیس جمهور فرانسه جلب شده و در صورت فرود هواپیمای حریری در پاریس برای وی کف بزنند زیرا تا کنون هیچ کس نمی داند که حریری به میل و رغبت از مقام خود کناره گیری کرد یا تحت فشار کاخ عربستان.

به گزارش جماران، این در حالی است که در پی انتقاد وزیر خارجه آلمان از بازداشت «سعد حریری» نخست وزیر لبنان توسط عربستان سعودی، ریاض سفیر خود را برای مشاوره از آلمان فراخواند و سفیر آلمان در عربستان سعودی را نیز احضار و یادداشت اعتراضی به وی درباره سخنان وزیر خارجه آلمان تحویل داد.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در دیدار با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان طی هفته گذشته در کنفرانسی خبری گفته بود که « از دعوت رئیس جمهور فرانسه برای سفر حریری نخست وزیر لبنان به پاریس استقبال می کنم و سفرش به فرانسه نشان می دهد که تحرکات وی محدود نیست».

در پی این سخنان حکومت عربستان ابراز «تعجب» کرده و سخنان این وزیر آلمانی را نادرست دانست و تأکید کرد که این سخنان نادرست و توهین آمیز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید