شاید دلار گران‌تر نشود!

    کد خبر :151589

گرچه وزیر اقتصاد تاکید داشت سیاستی برای ماندگاری دلار برای بیش از ۴۰۰۰ تومان وجود ندارد، اما فعلا در این نرخ و بیش از آن ماندگار شده و نشانه‌هایی برای برگشت به کمتر از این نرخ دیده نمی‌شود. این در حالی است که تازه‌ترین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی تنها نشان از این دارد که می‌توان مانع از افزایش بیش از این قیمت دلار شد.

به گزارش ایسنا، دلار در سال جاری و در زمانی زودتر از روال معمول سال‌های قبل روند رو به رشد خود در نیمه دوم سال را از سرگرفت. از اوایل شهریورماه از کانال ۳۸۰۰ عبور و در نیمه مهرماه به ۴۰۰۰ تومان رسید، نرخی که در سال گذشته در دی‌ماه ثبت شده بود یعنی زمانی که محرکان افزایش قیمت دلار موجب این رشد شدند، از افزایش تقاضای فصلی گرفته تا تحولات بین‌الملل، زمان تسویه بدهی‌های خارجی و همچنین کمی عرضه توسط پتروشیمی‌ها شرایط نوسان بازار را فراهم کرده بودند.

در جریان نوسانی که در حدود سه ماه گذشته در بازار ارز رخ داد رییس کل بانک مرکزی در اولین واکنش‌های خود اعلام کرد که تقاضای فصلی و به ویژه انتظارات ناشی از تحولات بین‌الملل عامل این موضوع بوده است که منظور از تحولات بین‌الملل و انتظارات آن به سخنرانی که قرار بود رئیس جمهور آمریکا در رابطه با مواضع خود نسبت به ایران اعلام کند، بر می‌گشت که البته بعد از اعلام نظر وی درباره برجام روند رشد نرخ دلار تا حدی متوقف و برای یکی دو روز حتی کاهشی شد، اما رشد قیمت بار دیگر ادامه پیدا کرده و دلار بیش از ۴۰۰۰ تومان قیمت می‌خورد.

در همین اوضاع بود که کرباسیان – وزیر اقتصاد – در واکنشی به صراحت برخی اعلام‌ها مبنی بر این که سیاست دولت بر این است که قیمت دلار را بیش از ۴۰۰۰ تومان نگه دارد را به شدت تکذیب و اعلام کرد که چنین ادعایی صحت ندارد. گرچه بعد از این اعلام وزیر اقتصاد انتظار کاهش قیمت دلار بر برگشت آن به زیر ۴۰۰۰ تومان وجود داشت، اما در سویی دیگر بانک مرکزی به عنوان سیاست ارزی چنین موضعی نداشت و حتی سیف – رییس کل بانک مرکزی – در واکنش نسبت به این اظهارات گفت که به هرحال تا حدی دلار دچار نوسان شده و از دامنه مجاز خود عبور کرده و قابل کنترل است، ولی سخنی درباره برگشت به زیر ۴۰۰۰ تومان نداشت.

حدود یک ماه و نیم از عبور قیمت دلار از ۴۰۰۰ تومان گذشته و در روزهای اخیر تا ۴۱۳۰ تومان در بازار معامله شده است. گرچه دلار در دی‌ماه سال گذشته حتی تا بیش از ۴۱۵۰ تومان معامله و تا مرز ۴۲۰۰ تومان هم پیش رفته بود، اما قیمت فعلی و در بازه زمانی کنونی خود یک رکورد محسوب می‌شود. این در شرایطی است که با توجه به روزهایی پیش رو که می‌تواند موجب افزایش تقاضای فصلی به ویژه برای ارز ژانویه شود و از سوی دیگر برخی محرک‌های دیگر برای افزایش قیمت دلار وجود خواهد داشت، برخی کارشناسان و فعالان بازار ارز معتقدند که قیمت دلار تا دو ماه آینده بیش از نرخ فعلی افزایش خواهد داشت.

اما واکنش جدید رییس کل بانک مرکزی درباره‌ شرایط فعلی نرخ ارز نشانی از این که قرار است دلار ارزان شود ندارد، ولی تاکید دارد که می‌توان بازار را کنترل کرد. سیف با اعلام این که افزایش قیمت ارز به دلیل تقاضای فصلی بوده و نمی‌توان استمرار پیدا کند گفته که این تقاضا را می‌توان کنترل کرد. این در حالی است که در سال گذشته قیمت دلار تا سطح فعلی پیش رفته بود ولی در نهایت در پایان سال به ۳۷۰۰ تومان کاهش یافته است. سیاست گذار ارزی با تاکید بر این که منابع ارزی در حال حاضر کافی بوده و هیچ‌ کمبودی وجود ندارد تاکید دارد که بانک مرکزی با منطق تعادل بازار و جلوگیری از نوسانات هیجانی را کنترل می‌کند.

به هرحال در حدود سه ماه گذشته قیمت دلار در بازار آزاد از حدود ۳۸۲۰ تا ۴۱۳۰ تومان پیش رفته که رشد ۳۰۵ تومانی دارد از سویی دیگر قیمت در مرکز مبادلات ارزی با روندی بی سابقه افزایش یافته و از ۳۲۹۵ تا ۳۵۲۴ تومان رشد داشته که نشان از گرانی ۲۳۰ تومانی دلار مبادله‌ای دارد. در این شرایط که سیاست‌گذار ارزی قرار است بازار را کنترل کرده و اعلام می‌کند هیچ‌گونه کمبود ارز وجود ندارد و منابع کافی است، این انتظار وجود دارد که قیمت دلار تا حدود دو ماه آینده که در اوج افزایش تقاضا قرار می‌گیرد بیش از این افزایش نیافته و کنترل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید