نقشه‌ای برای شناسایی آلوده‌ترین شهرهای اروپا

    کد خبر :151571

آژانس محیط زیست اروپا با انتشار یک نقشه تعاملی به کاربران امکان می‌دهد که به صورت همزمان شاخص کیفیت هوا در شهرهای اروپایی را ببینند.

به این ترتیب ساکنان شهرهای مختلف می‌توانند از میزان آلودگی هوا در محل زندگی خود آگاه شوند و در صورتی که دچار مشکلات تنفسی هستند در روزهای آلوده شهر را ترک کنند.

میزان آلایندگی بر اساس پنج شاخص اصلی طبقه بندی شده که شامل میزان ذرات معلق PM۲.۵ و PM۱۰، ازون (O۳)، دی‌اکسید نیتروژن (NO۲) و دی‌اکسید گوگرد (SO۲) هستند. این آلاینده‌ها تاثیر مستقیم بر سلامت افراد دارند و می‌توانند موجب بروز بیماری‌های کشنده از جمله سرطان ریه، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی شوند.

داده‌های این نقشه از بیش از ۲۰۰۰ مرکز کنترل آلایندگی در سراسر اروپا جمع آوری می‌شود.

خطرناک ترین آلاینده، PM۲.۵ است که از آلودگی خودروها و صنایع ناشی می‌شود. بر اساس آمارها این آلاینده در سال ۲۰۱۴ میلادی موجب مرگ حدود ۴۰۰ هزار نفر در اروپا شد.

به گزارش یورونیوز، بررسی نقشه تعاملی آژانس محیط زیست اروپا نشان ‌می‌دهد که در روزهای اخیر شهرهایی در لهستان، جمهوری چک و اسپانیا آلوده‌ترین شهرهای قاره سبز بوده‌اند در مقابل سوئد، نروژ و فنلاند پاک‌ترین هوا را داشته‌اند.

انتشار این نقشه تنها چند هفته پس از آن انجام می‌شود که آژانس محیط زیست اروپا اعلام کرد اغلب مردم کشورهای اروپایی در معرض استشمام هوای آلوده‌اند و میزان متوسط آلایندگی در این قاره از سطح عادی بالاتر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید