اثرات کمبود خواب بر رابطه زناشویی

    کد خبر :151561

مطالعات انجام شده، کمبود خواب را به سطح پایین تستوسترون هم در زنان و هم در مردان، ربط داده‌اند. باید بدانید که کمبود خواب نه تنها از تمایل جنسی‌تان کم می‌کند بلکه موجب اختلال جنسی نیز می‌شود.

لازم نیست مطالعه‌ی گسترده‌ای انجام دهید تا بدانید که کمبود خواب چه اثری روی توانایی‌های ادراکی‌تان می گذارد، اما به هر حال مطالعات زیادی در این زمینه وجود دارد. کمبود خواب می‌تواند هر چیزی را تحت تاثیر قرار بدهد؛ از ادراک گرفته تا تمرکز و توجه و تصمیم گیری. قرار نیست در این مطلب در مورد فواید خواب کافی حرف بزنیم چون مطمئنا مطالب زیادی در این مورد خوانده‌اید و احتمالا خودتان هم عوارض کمبود خواب را تجربه کرده‌اید. فقط یاد آوری می‌کنیم که کمبود خواب، یک مشکل اپیدمی است و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نیز این واقعیت را اعلام کرده است.

بدون تردید، اگر به اندازه‌ی کافی نخوابیده باشید، مهارت‌های تفکرتان فورا افت خواهد کرد. کاری که اغلب ما در برابر کمبود خواب‌مان انجام می‌دهیم این است که در مصرف قهوه زیاده روی می‌کنیم، خواب آلوده به سمت محل کارمان می‌رویم و سعی می‌کنیم هشت ساعت با کلافگی و آشفتگی کار کنیم و خسته و کوفته و بیحال به خانه بر می‌گردیم.

سوالی که پیش می‌آید این است: آیا سر کلاس چیزی یاد گرفتید؟ در بیشتر موارد جواب منفی است.

بیشتر ما خواب را در الویت قرار نمی‌دهیم و این کار ما، تاثیر منفی در بسیاری از جوانب زندگی‌مان می‌گذارد از جمله روابط‌ مان.

کمبود خواب، به ضرر عشق‌تان است

بسیاری از پژوهش‌ها، تاثیر مخرب کمبود خواب را بر جسم و روح تائید کرده‌اند. با توجه به اینکه روابط بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند، عجیب نیست که کمبود خواب به ارتباط‌هایی که با دیگران داریم نیز لطمه بزند.

۱. واکنش‌های ناگهانی‌تان بیشتر می‌شود

خود کنترلی بخشی از تصمیم‌گیری‌های روزمره‌ی ماست. مطالعات نیز نشان داده کمبود خواب، خود کنترلی را ضعیف می‌کند و پرخاشگری را در افراد افزایش می‌دهد که می‌تواند در محل کار و خانه، مشکلاتی ایجاد کند.

پرخاشگری در روابط، بسیار خطرناک است. لطفا سر همسر و فرزندان‌تان داد نزنید؛ دست کم هفت ساعت بخوابید!

۲. میل جنسی‌تان کم می‌شود

مطالعات انجام شده، کمبود خواب را به سطح پایین تستوسترون هم در زنان و هم در مردان، ربط داده‌اند. باید بدانید که کمبود خواب نه تنها از تمایل جنسی‌تان کم می‌کند بلکه موجب اختلال جنسی نیز می‌شود. تاثیر بالقوه‌ی کسر خواب داشتن شامل خستگی، کم انرژی بودن و خواب آلودگی می‌شود. که همه‌ی اینها از میل جنسی‌تان کم می‌کنند.

برا اینکه ریلکس باشید و جهت خوابیدن آماده شوید، ده دقیقه مدیتیشن کنید. توجه‌تان را معطوف دم و بازدم خود کنید و افکار تصادفی را که به ذهن‌تان خطور می‌کنند از سر بیرون کنید.

۳. از جذابیت‌تان کم می‌شود

همسر شما به دلایل مختلفی شما را دوست دارد که جذابیت ظاهری‌تان یکی از آنهاست. هر چند تمایل اولیه‌ی بشر برای پیدا کردن کسی که جذابیت ظاهری برایش داشته باشد، دیگر چندان قوی نیست اما اهمیت خود را از دست نداده. وقتی احساس سلامتی و انرژي می‌کنیم، جذاب‌تر و با اعتماد بنفس بیشتر به نظر می‌رسیم. در واقع این دو ویژگی، جدانشدنی هستند.

یافته‌های یک مطالعه‌ی سوئدی نشان داده افرادی که کمبود خواب دارند، کمتر جذاب و سالم و بیشتر خسته و بیحال به نظر می‌‌رسند. یعنی نوع بشر، نسبت به علامت‌های مرتبط با خواب در چهره، حساس‌تر است، که روی برداشت‌ها و رفتارهای اجتماعی اثر بزرگی می‌گذارد.

۴. خود خواه‌تر می‌شوید

کمبود خواب می‌تواند ما را خودخواه‌تر کند، چون نیازهای خودمان را به نیازهای همسرمان ترجیح می‌دهیم. وقتی همسرتان کاری برای شما انجام می‌دهد، حتما از او تشکر کنید. کمبود خواب داشتن می‌تواند باعث شود تشکر کردن را فراموش کنید.

۵. آستانه‌ی تحمل‌تان کم می‌شود

هر رابطه‌ای طبیعتا اختلاف‌هایی نیز دارد و هر چقدر هم که خوب بخوابید، این اختلاف‌ها حل نمی‌شوند اما خوب و کافی نخوابیدن، تحمل‌تان را کم کرده و عصبی و پرخاشگر خواهید شد. وقتی کم می‌خوابید، مثل این است که دنیا را با عینک تیره می‌بینید. خلق و خوی‌تان نوسان پیدا کرده و زود عصبانی می‌شوید، در نتیجه رابطه‌تان تاثیر بدی از این رفتارها خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید