آزمایش میکروبی آب آشامیدنی مناطق زلزله زده/ بازرسی موادغذایی

    کد خبر :151486

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: پس از وقوع زلزله در غرب کشور، اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت در این مناطق به طور گسترده آغاز شد.
دکتر علیرضا رئیسی به تشریح عملکرد وزارت بهداشت در حوزه بهداشت در مناطق زلزله زده پرداخت و افزود: خوشبختانه شیرخشک، پوشک بچه، پد بهداشتی، شیشه شیر برای کودکان کمتر از ۵ سال و همچنین پرکلرین برای مقابله با بیماری های روده ای در تمام شبکه های بهداشت شهرستان های زلزله زده توزیع شد.

وی با اشاره به تشکیل تیم های ارزیاب خسارت به ساختمان ها و تجهیزات واحدهای بهداشتی و درمانی و اعزام آنها به شهرستان های آسیب دیده در زلزله غرب کشور، اظهار داشت: تیم های کارشناسی شامل سلامت خانواده، بهداشت محیط، مبارزه با بیماری ها، روانشناس و آزمایشگاه به منظور کمک و سازمان دهی نیروهای بهداشتی شهرستانهای آسیب دیده به این مناطق اعزام شدند.

رئیسی یادآور شد: همچنین تیم دندانپزشکی به همراه کلینیک سیار دندانپزشکی به مناطق زلزله زده غرب کشور اعزام شد و در حال حاضر خدمات رایگان دندانپزشکی را به مردم این مناطق ارائه می دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به سم پاشی و گندزدایی سرویس های بهداشتی و سطل زباله ها درسطح شهرها، پارک ها و آشپزخانه مرکزی و اماکن عمومی در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: با هماهنگی های انجام شده با نهادها و سازمان های مرتبط با آوار برداری، بنا شد دامهای تلف شده، به طور بهداشتی دفن شوند.

وی اضافه کرد: تیم های کنترل و بازرسی مواد غذایی و آب آشامیدنی در شهرستان های آسیب دیده در زلزله غرب کشور تشکیل شده تا بر کیفیت مواد غذایی دپو شده در شهرستانها و کلرسنجی و کدورت سنجی آب آشامیدنی در این مناطق، نظارت داشته باشند.

رئیسی، اظهار داشت: تیم های بهداشتی شامل پزشک، ماما، پرستار، دارویار، سلامت روان و مبارزه با بیماریها جهت ویزیت بیماران و انجام خدمات بهداشتی در سطح روستاهای آسیب دیده و تیم شناسایی گروه های آسیب پذیر مانند مادران باردار، کودکان کمتر از ۵ سال و سالمندان در سطح شهر ها و روستاهای زلزله زده، تشکیل شده و فعالیت خود را از نخستین روزهای وقوع زلزله آغاز کرده اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه پایگاه های بهداشت در سطح شهر و مراکز و خانه های بهداشت در سطح روستاها جهت ارائه خدمات بهداشتی به گروه های آسیب پذیر و آموزش بهداشت فردی، توزیع شیرخشک، پوشک بچه و ملزومات بهداشتی در مناطق زلزله زده، برپا شده است، گفت: یکی از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در این مناطق، برپایی و تجهیز زایشگاه ها در کانکس و انجام زایمان و مراقبت از مادران و نوزادان تا ۶ ساعت پس از زایمان و پیگیری فعالانه وضعیت آنها پس از ترخیص بود.

به گزارش مهر، وی یادآور شد: نمونه برداری از آب تانکرهای آب آشامیدنی جهت آزمایش های میکروبی، سمپایی روستاها و مکان های دارای تلفات دام و سمپاشی بیمارستان صحرایی، آزمایشگاه وخودروهای اورژانس و محوطه بیمارستان شهدای سرپل ذهاب به خوبی انجام شده است.

رئیسی از توزیع کیسه های زباله بین چادرهای اسکان موقت مردم در مناطق زلزله زده، جمع آوری زباله و پاکسازی اطراف چادرها، بررسی وضعیت سلامت کارکنان و محل خدمت آنها در مراکز بهداشتی، استقرار تیم های اعزامی از استان های معین در مراکز بهداشتی جهت ارائه خدمات، اعلام و پیگیری خسارتهای وارده به واحدهای بهداشتی به وزارت بهداشت، راه اندازی و تجهیز یک آزمایشگاه متمرکز جهت انجام آزمایش های میکروب شناسی و هماتولوژی در شهرستان سرپل ذهاب و ارسال محیط کشت و ملزومات دیگر از آزمایشگاه مرجع به عنوان برخی اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده، یاد کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به فعال شدن آزمایشگاه قلعه بهادری، تصریح کرد: خوشبختانه ۱۴ کانکس در مناطق زلزله زده جهت ارائه خدمات به مردم شامل ۲ مرکز بهداشتی درمانی، ۲ پایگاه سلامت و ۱۰ خانه بهداشت در این مناطق استقرار یافته اند. همچنین علاوه بر این، ۲۲ چادر ۵۰ متری به عنوان پایگاه سلامت و خانه بهداشت سیار در سطح شهر و روستاهای مناطق زلزله زده جهت ارائه خدمات به مردم، توزیع شده است.

وی با بیان اینکه نظام مراقبت گزارش گیری و گزارش دهی بیماری ها از تمام منابع ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بر قرار شده است، افزود: نقشه پراکندگی بیماری ها در ستاد هر شهرستان به منظور شناسایی کانون های پرخطر و ارائه خدمات مداخله ای به موقع و به هنگام، تهیه و نصب شده است.

رئیسی گفت: واحد مبارزه با بیماری هاری در شهرستان های آسیب دیده مستقر شده است تا پیشگیری از این بیماری انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان یادآور شد: بروشور و بنرهای آموزشی در خصوص رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در سطح شهرستانهای آسیب دیده توزیع و بسته خدمتی ویژه گروه های سنی جوان و نوجوان، تهیه و در اختیار آنان قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید