قرار گرفتن ۷ ایرانی در بین تاثیرگذارترین دانشمندان در پیشرفت علوم

    کد خبر :151483

بر پایه گزارش سال ۲۰۱۷ موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» درباره «پژوهشگران پراستناد» جهان، ۷ دانشمند ایرانی از تاثیرگذارترین دانشمندان در پیشرفت علوم شناسایی شدند.
«موسسه کلاریویت آنالیتیکس» هر ساله بیش از ۳ هزار پژوهشگر را از سراسر جهان در ۲۱ حوزه موضوعی به‌عنوان پژوهشگر پراستناد شناسایی و نام آنها را منتشر می‌کند و در آخرین شناسایی، ۷ دانشمند ایرانی از تاثیرگذارترین دانشمندان در پیشرفت علوم قرار گرفته‌اند.

برای شناسایی پژوهشگران پراستناد، ۱۳۴ هزار و ۸۳۲ مقاله پراستناد در نشریه‌های نمایه شده «وب‌آوساینس» در حوزه علوم و علوم اجتماعی در ۱۱ سال گذشته (از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵) پیمایش شده‌اند.

مقاله‌های پراستناد آنهایی هستند که بیشترین استناد را در حوزه‌های موضوعی خود می‌گیرند و در یک درصد نخست جای دارند و در پایگاه «شاخص‌های اساسی علم» (آی. اس. آی.) فهرست می‌شوند.

هم‌چنین، پژوهشگرانی که مقاله پراستناد دارند، پژوهشگران تاثیرگذار به‌شمار می‌روند و آنهایی که نامشان با فراوانی بیشتری می‌آید تاثیرگذارتر هستند. از این رو، پژوهشگران بر پایه شمار مقاله‌های پراستنادشان رتبه‌بندی و آنهایی که در رتبه‌های نخستین جای گرفته‌اند به‌ عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی می‌شوند.

به گزارش مهر، در ویرایش پیشین فهرست پژوهشگران پراستناد، ۶ دانشمند ایرانی بودند، ولی در ویرایش ۲۰۱۷، هفت ایرانی در این فهرست جای گرفته‌اند.

نام پژوهشگران ایرانی پراستناد، به همراه حوزه موضوعی، وابستگی سازمانی نخست، و وابستگی سازمانی دوم آنها در زیر آمده است:

مهدی دهقان : حوزه مهندسی ریاضیات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

داود دومیری گنجی: حوزه مهندسی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

مفید گرجی بندپی: حوزه مهندسی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

محسن شیخ‌الاسلامی:حوزه مهندسی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

علی کاوه: حوزه علوم رایانه، دانشگاه علم و صنعت ایران

طاهر نیک‌نام: حوزه مهندسی، دانشگاه صنعتی شیراز

شهرام رضاپور: حوزه ریاضیات ، دانشگاه چاینا مدیکال« China Medical University ‪(Taiwan)‬ »و وابستگی سازمانی دوم دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

گفته شده است که فهرست پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۳ هزار و ۴۰۰ پژوهشگر را در بر دارد که پیشگام تاثیرگذاری علمی در حوزه‌های موضوعی خود هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید