افزایش تعداد دستگاه های لرزه نگاری در کشور/ ثبت سرعت حرکات زمین

    کد خبر :151476

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای کشور با بیان اینکه ۱۲۵ دستگاه لرزه نگاری در کشور مستقر است، گفت: بنا داریم تا ۵ سال آینده این دستگاهها را به ۴۵۱ دستگاه برسانیم.
مهدی رحمتی اظهار کرد: در حال حاضر در سراسر کشور ۱۲۵ دستگاه لرزه نگاری در کشور مستقر است.

وی با بیان اینکه معمولا دستگاه های لرزه نگاری در مناطقی که لرزه خیز هستند نصب می شوند، خاطر نشان کرد: ایستگاه های مرکز لرزه نگاری، سرعت حرکات زمین را به ثبت می رسانند. این دستگاه ها سرعت نگار هستند که می توان با استفاده از آنها مکان و بزرگی زمین لرزه ها را بدست آورد.

رحمتی با بیان اینکه اولین ایستگاه لرزه نگاری در سال ۱۳۳۷ شمسی در تهران مستقر شده است، افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه بناست که دستگاه های لرزه نگاری تا پنج سال آینده به ۴۵۱ دستگاه برسد.

به گزارش مهر ، وی ادامه داد: در زمین لرزه اخیر که یکشنبه ۲۱ آبان ماه در ازگله کرمانشاه رخ داد تنها یک ایستگاه در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری از کانون زمین لرزه در حال کار بوده است. اگر ایستگاهی در سرپل ذهاب و ازگله وجود می داشت مطمئناً تعداد زمین لرزه های بیشتری قابل ثبت بود.

به گفته رئیس پایگاه اطلاعات لرزه ای کشور با استفاده از ایستگاه های لرزه نگاری موجود مکان و بزرگی زمین لرزه اخیر با دقت مناسبی مکان یابی و اطلاع رسانی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید