تور ویژه «شهادت امام رضا (ع)» چند؟

    کد خبر :151286

درحالی‌ نرخ بلیت پروازهای مشهد در روزهای اخیر با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شد و هیچ اخطار و هشداری در پی نداشت که قیمت تورهای مناسبتی این مقصد نیز از این شرایط بی‌تاثیر نماند و به بالاترین حد خود رسید.

بازار فروش تورهای مشهد ویژه شهادت امام رضا (ع)، گویای افزایش نرخی است که مسؤولان و متولیان گردشگری خراسان رضوی، آن را کنترل شده و تحت نظارت می‌خوانند، هرچند بسیاری از آژانس‌ها با تایید بر گرانی نرخ سفر مناسبتی مشهد، این وضعیت پیش آمده را نه تنها کنترل شده، بلکه مرهون قیمت شناور بلیت پروازها و قطارهای این مسیر می‌دانند.

در چند روز گذشته نرخ بلیت قطار به ۱۰۰ هزار تومان رسید و بلیت پروازهای معمولی هم در روزهای پایانی ماه صفر از مرز ۵۰۰ هزار تومان گذشت، اگرچه درحال حاضر بررسی جدول پروازها نشان می‌هد، نرخ بلیت این مسیر، بویژه در برگشت با افت شدیدی همراه است و برخی شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌ها را به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان رسانده‌اند. اما از طرفی قیمت تورها بی‌تاثیر از این تحولات نبوده و توری که سه شب در هتل دو ستاره اقامت دارد و سه وعده غذایی دریافت می‌کند و با ارزان‌ترین پرواز انجام می‌شود، برای هر نفر حدود ۷۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

جدول قیمتی تعدادی از تورهای مشهد به مناسبت ۲۸ صفر ـ شهادت امام رضا (ع) ـ که در بین آن‌ها نرخ تورهای لحظه آخری که معمولا با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود، نیز ثبت شده است؛

به اعتقاد مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری، التهاب قیمت در بازار سفر مشهد تحت تاثیر مدل ساده اقتصادی عرضه و تقاضا است، برای همین در هر مناسبت تکرار می‌شود و کنترل آن سخت است.

این درحالی است که به گفته رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی، «برخلاف سه سال پیش، حجم تقاضا برای سفر به مشهد در روز شهادت امام رضا (ع) کاهش یافته و هتل‌ها و پروازها همچنان جای خالی دارند»، یعنی درحال حاضر عرضه خدمات در مشهد بیشتر تقاضا است.

محمد قانعی، علت اصلی گرانی تورهای مشهد را نه هتل‌ها و نه مدل اقتصادی عرضه و تقاضا می‌داند، بلکه معتقد است؛ قیمت بالای پروازها مسبب این شرایط شده است.

او گرانی تورهای مشهد را که قیمت آن به مرز یک و نیم میلیون تومان برای سه شب اقامت در هتل ۵ ستاره با یک وعده صبحانه و پرواز معمولی، رسیده، بی‌ارتباط با نرخ هتل‌ها می‌داند و به ایسنا می‌گوید: تور ۷۰۰ هزار تومانی که اقامتش در یک هتل دو ستاره است، دست‌کم ۵۰۰ هزار تومانش را برای پرواز پرداخت کرده و هتل تاثیر چندانی روی قیمت تمام شده آن نداشته است، مگر هتل دو ستاره شبی چقدر می‌شود؟ ما در مشهد هتل‌هایی داریم که ۳۵ هزار تومان قیمت دارند و علاوه بر خواب، سه وعده غذا هم روی اتاق می‌دهند و همین حالا هم جای خالی دارند.

این میان اما مدیران میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی که هر سال شاهد دگرگونی نرخ سفر به مشهد متناسب با هر مناسب مذهبی هستند، ترجیح می‌دهند خود را در معرض پرسش‌های خبرنگاران قرار ندهند و از دسترس دور بمانند. پیگیری‌ ایسنا برای دریافت پاسخ از مسؤولان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، درباره نحوه کنترل بازار سفر مشهد در مناسبت خاصی مثل شهادت امام رضا (ع) که هر سال با آشفتگی و پراکندگی نرخ خدمات سفر روبرو است، بی‌نتیجه ماند.

هرچند که رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی به ایسنا می‌گوید، در مشهد همه چیز تحت کنترل است و قیمت اقامتگاه‌ها ثابت مانده است. اگرچه قانعی نیز به نرخ خانه‌های استیجاری که همزمان با مناسبت شهادت امام رضا (ع) با افزایش غیرقابل ملاحظه‌ای همراه بوده‌اند و به گرانی سفر مشهد دامن زده‌اند، معترض است.

او می‌گوید: این خانه‌ها که البته بخشی آز آن‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز گرفته‌اند و سامان‌دهی شده‌اند، مولود غیرشرعی صنعت گردشگری است که مسؤولان به آن مشروعیت داده‌اند، درحالی‌که شهری مثل مشهد با این حجم هتل که حتی در مناسبتی مثل شهادت امام رضا (ع) ۶۵ تا ۷۰ درصد ظرفیت هتل‌هایش تکمیل شده، به خانه‌های استجاری نیازی ندارد.

قانعی با اشاره به ظرفیت خالی برخی از هتل‌های مشهد همزمان با ازدحام جمعیت زائران امام رضا (ع)، اظهار می‌کند: برخلاف سال‌های گذشته کمبودی در بخش اقامت و پرواز وجود ندارد، ضمن این‌که در مشهد با افزایش قیمت بشدت مقابله می‌شود. اتحادبه هتلداران، بازرسی‌ها و نظارت جدی روی اقامتگاه‌های رسمی همچون هتل، مهمانپذیر و هتل آپارتمان‌ها دارد. افزایش نرخ هم اعمال نشده، چون بازار دیگر کشش تحولات قیمتی را ندارد.

او اضافه می‌کند: با وجود آن‌که در روزهای اوج و شلوغی مشهد به سر می‌بریم، اما برخی هتل‌ها که هنوز جای خالی دارند، نه تنها قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند که روی نرخ اصلی ۳۰ درصد تخفیف لحاظ کرده‌اند.

زلزله زائران امام رضا (ع) را درگیر کرده

قانعی معتقد است، مشهد در مقایسه با سه سال گذشته روزهای به نسبت خلوت‌تری را سپری می‌کند و می‌گوید: در دو سه سال اخیر به علت حضور جمعیت قابل توجهی از ایران در مراسم پیاده روی اربعین، جمعیت کمتری به مشهد سفر کرده‌اند، امسال هم کمک به زلزله‌زده‌ها مطرح بوده که قطع به یقین در کاهش حجم سفرهای مشهد تاثیر داشته است. فیلم‌های زیادی از ترافیک اتومبیل‌ها در مسیر مناطق زلزله زده منتشر شده که تاییدی بر این موضوع است؛ مردم یا درگیر زلزله هستند یا مشغول رسیدگی.

وی اضافه می‌کند: سال‌های قبل، در همین مناسبت، هتل‌ها و پروازها یک جای خالی نداشتند، اما حالا اوضاع تغییر کرده و از سه سال پیش تا کنون، هر سال شاهد ۱۰ درصد کاهش در حجم مسافران هستیم. سال ۹۴، حدود ۸۵ درصد از ظرفیت کل هتل‌های مشهد، پُر بود، پارسال ظرفیت اشغال با ۱۵ تا ۲۰ درصد افت مواجه شد و امسال حدود ۳۵ درصد کاهش داشته است.

رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی درعین حال اظهار می‌کند: مردم به نسبت گذشته وقت کمتری برای سفرهای طولانی می‌گذارد و ماندگاری مسافران در مشهد نیز کمتر شده است. مردم کمتری هم دیگر به مشهد سفر می‌کنند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید