سایه سنگین تعطیلی بر سر قدیمی‌ترین صنعت کشور

    کد خبر :15117

کاهش صادرات، فرسودگی خطوط، رکود در بازار ساخت وساز و عدم اجرای فاز چهارم سبب شده تا کارخانه سیمان دورود این صنعت قدیمی‌کشور در آستانه تعطیلی قرار گیرد.

 در طول ماه‌ها و سال‌های اخیر کم نبودند کارخانه‌هایی که به دلایل متعدد اقتصادی مجبور به پایین کشیدن کرکره فعالیت‌های خود شدند که متأسفانه نمونه آن‌ها را می‌توان در قدیمی‌ترین صنایع این کشور نیز سراغ گرفت.

کارخانه سیمان دورود یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور است که این روزها حال چندان مساعدی ندارد و فرسودگی، کاهش صادرات، بدهکاری و نبود بازار فروش به دلیل رکود در ساخت‌وساز حیات این صنعت 58 ساله را تهدید می‌کند.

ازآنجاکه سه فاز کارخانه سیمان دورود به دلیل تکنولوژی ساخت قدیمی بوده اکنون هزینه تولید بسیار بیشتر از قیمت عرضه به بازار است و ادامه فعالیت آن توجیه اقتصادی ندارد و تنها چاره‌ای که برای حیات این صنعت پیر اندیشیده شده راه‌اندازی واحد جایگزین فاز چهار است که آن نیز باگذشت سه سال از وعده دولتمردان هنوز عملی نشده است.

کلنگ زنی فاز 4 کارخانه سیمان دورود در سال93

فاز چهار کارخانه سیمان دورود خردادماه سال 93 در سفر هیئت دولت به استان لرستان و با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ زنی شد اما هنوز خبری از اجرایی آن نیست و بیم آن می‌رود که چرخ این صنعت بزرگ نیز مانند کارخانه‌های زاگرس خودرو، یخچال سازی، کاشی جم و سامان کاشی از ریل خارج و کارگران دیگری به جرگه بیکاران لرستان اضافه شود.

راه‌اندازی فاز چهار کارخانه سیمان دورود که جایگزین فازهای فرسوده می‌شود به ‌یکی از مطالبات جدی مردم استان لرستان و شهرستان دورود تبدیل‌شده تا بارونق آن چراغ این صنعت پیر خاموش نشود اما بااین‌وجود این وعده همچنان در حد یک وعده باقی‌مانده و خبری از اجرای آن نیست، از طرفی حال ناخوش این کارخانه سبب شد تا مجید کیانپور نماینده مردم دورود وازنا سال گذشته درد نامه این کارخانه را در قالب یک نامه به معاون اول رئیس‌جمهور تقدیم کند که وی نیز در پاسخ مطرح کرده بود به‌طور حتم این موضوع را پیگیری می‌کنم وسعی‌ام بر این است تا این مشکل را برطرف کنم اما باز هم خبری نشد و همچنان باید منتظر وعده‌ها ماند!

مسئله”فروش” مشکل اصلی کارخانه سیمان دورود

جمال مومیوند معاون معدن و صنایع معدنی اداره کل صنعت معدن لرستان  اظهار داشت: کارخانه سیمان دورود ماهانه 75 هزار تن تولید دارد و شواهد نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده، زیاد حاشیه سودی برای کارخانه ندارد.

وی مشکل اصلی کارخانه سیمان دورود را مسئله فروش دانست و افزود: تا سال گذشته بازار اصلی صادرات سیمان دورود بازار عراق بود که این کشور سال گذشته برای حمایت از تولید خود، سیمان وارد نکرد تا حداقل یک مرحله از آن در عراق انجام شود این بود که کلین کر را به عراق وارد کردند.

کاهش 20 درصدی صادرات سیمان

معاون معدن و صنایع معدنی اداره کل صنعت معدن لرستان عنوان کرد: ورود کلین کر به عراق سبب شد تا بازار سیمان ما در این کشور افت پیدا کند و بازار صادراتی سیمان را از دست بدهد به‌طوری‌که هم‌اکنون به دلیل از دست دادن این بازار قیمت سیمان به حدود 20 درصد کاهش‌یافته است.

وی بازار عراق را بازار جذابی برای صادرات سیمان کشور دانست و گفت: بیشتر تولید سیمان ایران و به‌ویژه کارخانجات غرب کشور به سمت بازار عراق وارد می‌شد اما متأسفانه عراق این سیاست را پیاده کرد، اکنون نیز بسیاری از واحدهای سیمانی کشور به این سمت می‌روند که در عراق سرمایه‌گذاری و با شراکت کارخانه‌های سیمانی را در آنجا راه‌اندازی کنند.

رکود ساخت‌وساز و کاهش رونق بازار سیمان

مومیوند تصریح کرد: ازآنجاکه عمده مصرف سیمان ساخت‌وساز حوزه مسکن و پروژه‌های عمرانی است در پی رکود بازار مسکن در سال 95 آنچه باید در این بخش اتفاق می‌افتاد، نیفتاد و رونقی در حوزه مسکن و ساخت‌وساز نداشتیم، نمونه آن نیز تعداد پروانه‌های ساختمانی (حدود 300 هزار) است که صادر شد.

وی اظهار داشت: در بحث پروژه عمرانی نیز با توجه به محدودیت‌های دولت و عدم وجود اعتبارات کافی پروژه‌های عمرانی چندانی در کشور انجام نشد و کارخانه سیمان بازار داخل را نیز از دست داد و عملاً این مسائل سبب شد تا سیمان در داخل و خارج از کشور با بازار کم‌کششی روبه‌رو شود.

معاون معدن و صنایع معدنی اداره کل صنعت معدن لرستان افزود: خروجی همه این مسائل این بود که تقاضای سیمان پایین بیاید، تقاضا هم که پایین آمد مجبور شدند تولید را پایین بیاورند و به نسبت بازار بفروشند.

فرسوده بودن خطوط کارخانه سیمان دورود

وی بابیان اینکه کارخانه سیمان دورود بیش از 50 سال قدمت دارد، عنوان کرد: در تکنولوژی و تولید این کارخانه که بیش از 50 سال عمر دارد هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ خطوط یک و دو آن نیز با 50 سال قدمت خطوط فرسوده است.

مومیوند نیروهای کارخانه سیمان دورود را 710 نفر برشمرد و گفت: مازاد نیرو یکی دیگر از مشکلات این کارخانه است که نسبت به نرم واحدهای مشابه بسیار زیاد است به‌طوری‌که بیش از 50 درصد نیروهای مازاد است.

وی بیان کرد: مازاد نیرو سبب شده تا هزینه‌های پرسنلی کارخانه بالا باشد و از طرفی نتواند به‌اندازه هزینه‌ها فروش داشته باشد که این خود وضعیت کارخانه را بغرنج می‌کند.

لزوم اجرای فاز 4 و توسعه کارخانه

معاون معدن و صنایع معدنی اداره کل صنعت معدن لرستان خاطرنشان کرد: اگر فاز چهار این کارخانه که مجوزهای آن در حال اخذ است راه‌اندازی شود همین نیروهای موجود می‌توانند جایگزین شوند.

وی با اشاره به اینکه برای رونق این کارخانه باید به فکر بازار جایگزین عراق باشند و سطح آموزش نیروها رو بالا ببرند، اظهار داشت: می‌توانند با سازمان تامین اجتماعی صحبتی داشته باشند تا به تعدادی از نیروها که کار سخت و زیان‌آور دارند تسهیلاتی بدهند و یا اینکه تعدادی از نیروها را بازخرید یا بازنشسته کنند.

مومیوند افزود: با توجه به نیروی مازاد این کارخانه، باید ابلاغ کنند تا وضعیت کارخانه مشخص نشده غیر از نیروی متخصص و موردنیاز نیروی جدیدی استخدام نشود تا کارخانه به شرایط رقابت برسد.

وی عنوان کرد: برای رونق این کارخانه باید فکر اساسی شود؛ به دنبال جابه‌جایی این سایت بودند اما هنوز اقدام عملی نشده است.

معاون معدن و صنایع معدنی اداره کل صنعت معدن لرستان به بدهی‌های کارخانه سیمان دورود در بخش انرژی اشاره کرد و گفت: تامین اجتماعی مطالبات زیادی از این کارخانه دارد.

مومیوندخاطرنشان کرد: بهترین کار این است که به دنبال طرح توسعه کارخانه باشند، نیروی جدید به مجموعه تحمیل نکنند و به دنبال بازارهای جایگزین باشند.

فرسودگی کارخانه سیمان دورود

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت معدن تجارت لرستان  اجرای فاز چهار سیمان دورود را یکی از مطالبات مردم استان لرستان دانست و اظهار داشت: کارخانه سیمان ریشه صنعت استان لرستان و جزو اولین صنعتی بوده است که در این استان شکل‌گرفته است؛ فاز چهار آن نیز یک‌فاز جدید نیست بلکه جایگزین فاز قبلی می‌شود به‌نحوی‌که می‌خواهیم کارخانه‌ای با تکنولوژی جدید جایگزین یک کارخانه فرسوده کنیم که واقعاً توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: حقیقتاً تمام مسئولان استان نیز به این نتیجه رسیدند که باید هلدینگ فارس خوزستان به این مسئله بیشتر توجه کند از طرفی استاندار لرستان نیز بارها پیگیر این قضیه شد تا وزیر کار ورود کرده و مشکل این کارخانه را حل کند.

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت لرستان سیمان دورود را یک برند معروف در کشور دانست و عنوان کرد: اینکه فاز چهار کارخانه سیمان دورود را عقب بی اندازند، فراموش کنند و بعد بگویند تکنولوژی فرسوده است و کارگران آن باید بازنشست شوند بی‌فایده است.

لزوم اجرای فار 4 کارخانه سیمان دورود

وی با تأکید بر اینکه فاز چهار سیمان دورود باید در استان لرستان شکل بگیرد، بیان کرد: این کارخانه مشتری‌های خود را دارد، راه‌اندازی فاز چهارم توجیه اقتصادی دارد چون یک واحد جایگزین است و ظرفیت آن باکیفیت بهتری افزایش می‌یابد.

مسعود رضا معاون صنعت معدن تجارت لرستان نیز در رابطه با وضعیت کارخانه سیمان دورود نیز گفت: چون صنعت سیمان دورود مربوط به دهه 30 است و اولین صنعتی بوده که در استان لرستان پایه‌گذاری شده ماشین‌آلات آن فرسوده است و واقعاً هزینه انرژی دارد کارخانه را نابود می‌کند.

وی نیز اجرای فاز چهار را یک مطالبه استانی دانست و افزود: به خاطر برند این کارخانه است که تولیدات آن را خریداری می‌کنند وگرنه هزینه انرژی آن خیلی بالا است.

راه اندازی فاز 4 کارخانه در گرو 250 میلیارد تومان اعتبار

معاون صنعت معدن تجارت لرستان عنوان کرد: برای راه‌اندازی فاز چهار کارخانه سیمان دورود حدود 250 میلیارد تومان سرمایه ارزی و ریالی نیاز است.

وی بیان کرد: سال گذشته همه واحدهای تولید سیمان کشور مشکل داشتند چون قبل از تولید سیمان تولید کلین کر داشتند که در این زمینه کل کشور معضل داشتند کارخانه سیمان دورود نیز به دلیل بدهی‌هایی که به شرکت گاز داشت کلین کر زیادی روی زمین داشت اما در ستاد تسهیل مشکل گاز آن حل شد و هم‌اکنون سقف ظرفیت آن‌یک میلیون تن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید