اجلاس فوق العاده اتحادیه عرب به درخواست سعودی ، اما و اگرها

    کد خبر :150891

اجلاس فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب قرار است فردا (یکشنبه) به درخواست سعودی در قاهره پایتخت مصر برگزار شود.

سعودی خواستار برگزاری اجلاس فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب برای آنچه ‘ مداخله ایران در منطقه ‘ خوانده است، برگزار شود.
گفته شده است که عربستان قصد دارد در این اجلاس چنانچه لبنان با آن همراهی نکند،خواستار تعلیق عضویت لبنان در این اتحادیه شود. ناظران گفته اند که این اقدام ریاض با استقبال بیشتر کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب مواجه نخواهد شد.
در حالی که صندلی سوریه همچنان در اجلاس های اتحادیه عرب خالی است، در خصوص امکان مشارکت لبنان در این اجلاس هم و یا سطحی که شرکت خواهد کرد، اما و اگر وجود دارد.
روزنامه لبنانی الجمهوریه به نقل از ‘ شفیق المصری’ کارشناس حقوق بین الملل نوشت که انتظار می رود در اجلاس فردا فقط موضوع ایران بررسی شود و به مسائل مرتبط با لبنان پرداخته نشود.
المصری با بیان اینکه ‘ به نظر می رسد جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در اجلاس قاهره شرکت نکند و سفیر لبنان در اتحادیه عرب را مامور کند در این اجلاس حضور یابد تا هزینه هایی که لبنان در قبال رویکرد و سیاست هایش پرداخت می کند، کاهش یابد.
الجمهوریه همچنین به نقل از منابعی لبنانی هم نوشت که تصمیم برای مشارکت لبنان در اجلاس قاهره و سطح مشارکت به بازگشت سریع ‘ سعدالحریری’ نخست وزیر لبنان به بیروت گره خورده بود
حال که الحریری به پاریس رفته است، این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که اتخاذ تصمیم نهایی در باره مشارکت لبنان در اجلاس قاهره به بازگشت جبران باسیل به بیروت موکول شده است. وزیر خارجه لبنان برای بررسی استعفای نامتعارف و تردیدآمیز سعدالحریری از نخست وزیری لبنان درعربستان و بحران در روابط بیروت و ریاض به چند کشور از جمله فرانسه ، آلمان ، ترکیه ، بلژیک و ایتالیا سفر کرد.
جبران باسیل در پاسخ به سوالی در خصوص مشارکت لبنان در اجلاس قاهره گفت: ما خواستار حضور الحریری در لبنان هستیم و در این صورت تکلیف مسائل زیادی روشن می شود.
الجمهوریه درعین حال به نقل از یک ‘ مسئول ارشد’ نوشت: هرگز مانعی برای مشارکت لبنان در اجلاس قاهره وجود ندارد، ما به قاهره می رویم ، در اجلاس شرکت و با صراحت و روشنی کامل در باره همه مسائلی که مطرح خواهد شد، موضع خود را اعلام می کنیم.
اجلاس فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب به ریاست ‘ محمد علی یوسف’ وزیر خارجه جیبوتی و به درخواست سعودی که مورد تایید بحرین، امارات و کویت قرار گرفت، فردا برگزار می شود.
سعودی به بهانه ‘ شلیک موشک توسط نیروهای یمنی به سوی ریاض و انفجاردر خطوط انتقال نفت نزدیک منطقه بوری در بحرین ‘ و ‘ افزایش نفوذ ایران در منطقه ، حمایت از حزب الله لبنان و حوثی های یمن و ادعای نقض حاکمیت کشورهای عربی به ویژه سوریه ، یمن و عراق توسط ایران’ خواستار برگزاری این اجلاس شده است.
به گزارش ایرنا، روزنامه سعودی الحیات به نقل از منابعی آگاه در اتحادیه عرب ادعا کرد که ‘ تصمیمی که انتظار می رود در این اجلاس قاهره اتخاذ شود، پیامی قوی به ایران است’.
الحیات نوشت که قبل از اجلاس فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب قرار است کمیته وزارتی وابسته به این اتحادیه که ماموریت آن ‘ بررسی مداخله های ایران در امور عربی است’ برگزار شود و مصر، سعودی ، بحران ، امارات و دبیرکل اتحادیه عرب عضو آن هستند.
‘ احمد ابوالغیط’ وزیر خارجه پیشین مصر در زمان حاضر دبیرکل اتحادیه عرب است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید