جامائیکا، سخت‌ترین آزمون دوران صدر اعظمی مرکل

    کد خبر :150750

یک روزنامه آلمانی با توجه به اختلافات زیادی که بین احزاب آلمانی جهت تشکیل ائتلاف آینده موسوم به جامائیکا وجود دارد محقق کردن چنین امری را سخت‌ترین آزمون دوران صدر اعظمی مرکل ارزیابی کرد.

روزنامه “زوددویچه سایتونگ” در مطلبی بهچالش های پیش روی مرکل جهت تشکیل ائتلاف آینده آلمان موسوم به جامائیکا پرداخته و نوشت: صبح روز جمعه که قرار بود مذاکرات مقدماتی درباره تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا (ائتلاف احزاب متحد مسیحی، لیبرال دموکرات ها و سبزها) نهایی شود به دلیل تداوم اختلافات احزاب، این تصمیم از قبل برنامه ریزی شده با شکست مواجه شد. حالا این مذاکرات باید تا روز یکشنبه ادامه یابد.

زوددویچه سایتونگ در ادامه نوشت: شرایط بسیار حساس و خطرناکی برای مرکل به وجود آمده است. در صورت شکست کامل این مذاکرات وی در تشکیل دولت ائتلافی آینده آلمان بدون شریک می ماند. حزب سوسیال دموکرات آلمان بعد از شکست تلخی که در نوزدهمین انتخابات پارلمانی خورد اعلام کرد که دیگر نمی خواهد در ائتلاف بزرگ مشارکت کند و تصمیم دارد به اپوزیسیون بپیوندد.

البته در سال 2013 هم تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به سادگی انجام نشد، اما این بار مرکل در شرایط بسیار ناخوشایند تر و بدتری قرار دارد.

در روز دوشنبه، “مارک روته”، نخست وزیر هلند برای دیدار با مرکل به دفتر صدر اعظم آلمان می آید. وی نخست وزیر یک کشور کوچک اروپایی است، اما می تواند برخی توصیه های مفید را به مرکل بدهد. روته آن اتفاقاتی را پشت سر گذاشته است که حالا در پیش روی مرکل قرار دارد. وی روند تشکیل یک دولت ائتلافی پیچیده متشکل از چهار حزب را پشت سر گذاشته است.

بیش از 200 روز بعد از انتخابات در اواخر ماه اکتبر بالاخره دولت جدید هلند سوگند خورد. در آلمان حدود 8 هفته از انتخابات پارلمانی گذشته است، اما هنوز احزاب متحد مسیحی، لیبرال دموکرات و سبزها نتوانسته اند به نتیجه ای در مذاکرات ائتلافی دست یابند. صبح روز گذشته مذاکرات طولانی مدت احزاب برای نهایی کردن بحث ها با شکست مواجه شد. مرکل هرگز در دوران صدر اعظمی برای دفاع از قدرت خود در پارلمان تا این حد تلاش نکرده است.

احزاب ائتلاف موسوم به جامائیکا در شب جمعه مذاکراتی را در پیش گرفتند که حتی در مقاطعی از آن نگرانی های زیادی درباره شکست آن وجود داشت. آن ها بعد از مذاکرات طولانی مدت تنها توانستند در این باره توافق کنند که این مذاکرات خاتمه نیافته و به وقت اضافه کشیده شود و همچنان در روزهای آینده ادامه یابد.

به گفته یکی از مذاکره کنندگان، این برای مرکل خوب بود و از این طریق هوای تازه ای دریافت کرد. در صورت شکست مذاکرت مقدماتی جهت تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا آنگلا مرکل، رئیس حزب دموکرات مسیحی در تشکیل دولت ائتلافی آینده بدون شریک می ماند. حزب سوسیال دموکرات پیوستن خود به اپوزیسیون را اعلام کرده است و به ندرت کسی می تواند تصور کند که این حزب از این تصمیم خود حداقل تا زمانی که مرکل صدر اعظم آلمان باقی می ماند صرف نظر کند.

به گزارش تسنیم،در دور اخیر مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا مشخص شد اختلافات بین احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی، لیبرال دموکرات ها و سبزها چقدر بزرگ است. همچنین مشخص شد که اعتماد احزاب به هم چقدر کم است. در حزب دموکرات مسیحی این اطمینان وجود ندارد که آیا رئیس حزب لیبرال دموکرات واقعا به صورت جدی برای ساختن یک ائتلاف موسوم به جامائیکا مصمم است. احزاب سوسیال مسیحی و سبزها نیز تقریبا در همه مسائل رو در روی هم ایستاده اند.

پیتر آلتمایر، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان البته روز جمعه اعلام کرد که ما اگر بخواهیم می توانیم به توافق دست یابیم. اما مسئله این است که آیا همه احزاب تمایل به دستیابی به توافق دارند.

نویسنده در ادامه به موضع سرسخت حزب سوسیال مسیحی در سیاست هایش در قبال بحران پناهندگان اشاره کرده و نوشت: برای این حزب شکست مذاکرات موسوم به جامائیکا بهتر از توافق تحمیلی در سیاست پناهندگان است. احزاب متحد مسیحی حالا در چالشی بزرگ قرار گرفته اند. آن ها نمی توانند خودشان به مذاکرات خاتمه دهند. این مسئله عواقب غیر قابل پیش بینی برای اتحادیه احزاب متحد مسیحی دارد اگر حزب سوسیال مسیحی اجازه دهد تشکیل ائتلافی به رهبری مرکل با شکست مواجه شود.

بهر حال مذاکرات با وجود همه اختلاف نظرها ادامه دارد و از ظهر روز جمعه احزاب بار دیگر به مذاکرات برای دستیابی به نتیجه ای رضایت بخش ادامه دادند. این مذاکرات قرار است تا روز یکشنبه ادامه داشته و به نتیجه ای منجر شود.

زوددویچه سایتونگ در ادامه این مطلب نوشت: حدود چهار سال پیش نیز تشکیل ائتلاف بزرگ در آلمان با دشواری هایی همراه بود. سوسیال دموکرات ها درآن زمان هم تمایلی برای شرکت در ائتلاف بزرگ نداشتند اما مرکل بالاخره توانست با وعده و وعیدهایی رضایت این حزب را برای تشکیل ائتلاف بزرگ جلب کند. مرکل همچنین در انتخابات سال 2013 به دلیل نتیجه خوبی که بدست آورده بود ازنظر حمایت در حزب خودش مطمئن بود و در دادن امتیازات به حزب سوسیال دموکرات از طرف حزب خود تحت فشار قرار نداشت.

اما این بار مرکل به دلیل نتیجه بدی که در انتخابات پارلمانی بدست آورده است در حزب خود نیز عنصری غیر قابل اجتناب و انکار ناپذیر نیست. وی در این شرایط نمی تواند به شرکای بالقوه خود در دولت ائتلافی آینده همه آنچه مورد نظر آن هاست را ارائه دهد. شکاف های زیادی که در سیاست پناهندگان و آب و هوا بین احزاب وجود دارد همچنین با صرف هزینه بالا هم پر نمی شود و به این ترتیب مرکل حالا در آستانه بزرگترین آزمون دوران صدر اعظمی خود قرار دارد.

در نوزدهمین انتخابات پارلمانی آلمان که در 24 سپتامبر برگزار شد، احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات شکست تلخی را تجربه کرده و البته حزب مرکل با ریزشَ آراء زیاد نسبت به دور قبل توانست به عنوان قدرتمندترین حزب وارد پارلمان شود.

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم توانست با کسب بیش از 12 درصد آراء موفقیت چشمگیری را به دست آورده و برای اولین بار به پارلمان این کشور راه یابد.

حزب سوسیال دموکرات بعد از شکست تلخی که در این انتخابات خورد اعلام کرد که دیگر نمی خواهد در دولت ائتلافی آینده با احزاب متحد مسیحی مشارکت کند و می خواهد به اپوزیسیون بپیوندد.

بنابراین در این شرایط تشکیل دولت ائتلافی جامائیکا ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی، لیبرال دموکرات و سبزها) تنها گزینه پیش روی مرکل است.

حالا باید بینیم که آیا صدر اعظم آلمان می تواند در این وقت اضافه ائتلاف جامائیکا که تنها شانس برای تشکیل دولت ائتلافی آینده است را نجات دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید