سند راهبردی هاب ایران تنظیم شد

    کد خبر :15062

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آمار و پژوهش‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سند راهبردی هاب جمهوری اسلامی ایران” برای نخستین بار در تاریخ کشور تنظیم شده است.

 به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا ایزدیان، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آمار و پژوهش‌های تجاری با تشریح اهمیت پروژه‌ای تعریف شده گفت: بر اساس تصمیم ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص طراحی و اجرای پروژه‌های مرتبط با موضوعات کلیدی و وظایف مبرم سازمان، که در کوتاه مدت به نتیجه برسد، چهار پروژۀ اصلی برای این دفتر در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: یکی از پروژه‌های مهم “سند راهبردی هاب جمهوری اسلامی ایران” است که برای نخستین بار در تاریخ کشور تنظیم می‌شود و پیش‌بینی شده تا با اجرای آن اقتصاد ملی از منظر هم‌افزایی‌های ناشی از روابط درون‌بخشی آثار القایی سرمایه‌گذاری‌ها و سرریز‌ فناوری‌ها، در میان مدت تحولات جدی را شاهد باشد به نحوی که اشتغال و رفاه از سطح فعلی بالاتر رود.

ایزدیان افزود: از دیگر موضوعات مورد توجه در پروژه‌ها، برنامه‌ریزی راهبردی و عملیاتی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها است که پیشینۀ این موضوع به تدوین برنامه‌های راهبردی تجارت خارجی در استان‌ها باز می‌گردد و برای نخستین بار در وزارت بازرگانی سابق طراحی و با همکاری کلیۀ استان‌ها اجرا شد. با توجه به تغییرات اقتصاد ملی که در ظرفیت‌سازی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های استان‌ها انجام شده و در نهایت منجر به تغییر سیمای آنها خواهد شد، تدوین و اجرای نسل جدید الگوهای برنامه‌ریزی تجارت خارجی استان‌ها و نیز طراحی و اجرای برنامه‌های تخصصی در سطح شهرستان‌ها از موضوعات مهم و اساسی است که در سال جاری انجام خواهد شد. در این راستا دفتر برنامه‌ریزی تجاری در چارچوب و الگوی این برنامه‌ها را بر اساس تجارب جهانی و ملی تدوین و جهت تکمیل در یک فرآیند تعاملی با کلیۀ استان‌ها نهایی خواهد نمود.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آمار و پژوهش‌های تجاری با اشاره به ضعف‌های نظام اطلاعاتی و آمار تجارت خارجی در سطح استان‌ها گفت: عدم تطابق آمارهای تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات با منشأ تولید در استان و صادرات از گمرکات مختلف، منجر می‌گردد که برنامه‌‌ریزی برای ارتقای استان‌های نیمه برخوردار صادراتی و حفظ جایگاه استانهای برخوردار و همچنین بهینه‌سازی و تلفیق برنامه ها در سطح ملی با مشکلاتی روبرو شود که با تأکید ریاست کل محترم سازمان، پروژۀ رهگیری منشأ تولید در سطح استان‌ها در دستور کار قرار گرفته و اجرای آن آغاز شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به نقش و مأموریت اصلی سازمان، همانند سازمان‌های همتراز در دیگر کشورها که عبارت است از هماهنگی و ایفای نقش هاب در شبکه پشتیبانی تجارت خارجی کشور(TSN)، تنظیم روش‌ها و فرمول‌هایی بر اساس تجارب جهانی و ملی برای طراحی ساز و کارهای حکمرانی در موضوعات افقی نظیر تجارت خارجی به منظور افزایش اثربخشی تصمیمات، ارتقای کیفیت سیاست‌ها در کشور به نحوی که پس از اجرای این سیستم، سایر دستگاه‌های اجرایی از این تجربه به منظور بهبود کیفیت سیاست‌های خود در موضوعات به‌ویژه افقی، استفاده نمایند و به کاهش ناهماهنگی‌های موجود در چارچوب مفهوم وحدت فرماندهی در تجارت خارجی یاری رسانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید