عربستان با گشودن جبهه‌های جدید به دنبال جبران شکست در یمن است

    کد خبر :150586

عربستان که نه قدرت ترسیم راهبرد جدید جنگی در یمن را دارد و نه حتی توان خروج آبرومندانه از آن را به جنگ‌های جانبی علیه لبنان، عمان و ایران متوسل شده است.

به گزارش بازتاب تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، عربستان که نه قدرت ترسیم راهبرد جدید جنگی در یمن را دارد و نه توان خروج آبرومندانه از آن را به جنگ های جانبی علیه لبنان، عمان و ایران متوسل شده است به این امید که برگ برنده ای به دست آورد.

نقشه نامعلوم عربستان برای ادامه جنگ در یمن

از زمانی که محمد بن سلمان از ادامه جنگ در یمن خبر داده است تا این لحظه نظام حاکم سعودی در مورد نقشه ادامه این جنگ و راهبرد آن ارائه نکرده و در مورد اهداف جدید ولیعهد و اظهارات او مبنی بر اینکه نمی پذیرد انصار الله به حزب الله دیگری در مرزهای جنوبی کشورش تبدیل شود، توضیحی نداده است.

جنگ شکست خورده عربستان در لبنان

نکته قابل توجه اینکه عربستان جنگ شکست خورده ای را علیه لبنان آغاز کرد و سعد حریری نخست وزیر این کشور را در ریاض بازداشت کرده و گروگان گرفت که همگی در چارچوب نقشه ای صورت گرفت که گذشت زمان ثابت خواهد کرد، بررسی نشده بود و هدف از آن غرق کردن لبنان در ناآرامی و بی ثباتی بود تا از این طریق حزب الله را تحت فشار قرار داده و او را مجبور کند از دخالت در امور یمن دست بردارد.

آخرین برگ برنده عربستان در یمن نیز بی حاصل ماند

به نوشته فارین پالسی آخرین برگ برنده نظامی عربستان در یمن این بود که نیروهای گارد ملی را تحت پشتیبانی بالگردها در نقطه مرزی مستقر کند تا از نفوذ نیروهای انصار الله به داخل خاک سعودی جلوگیری بعمل آورند آن هم در شرایطی که به گفته مسئولان آمریکایی حملات هوایی انصارالله به نقطه مرزی سعودی موجب خشم سعودی ها شده بود.

نکته مهم اینکه کمک گرفتن از نیروهای گارد ملی تحت آموزش و کمک های آمریکایی نتوانست در موازنه نظامی سعودی در صحنه میدانی جنگ یمن هیچ تغییری ایجاد کند زیرا مواضع استقرار نیروهای سعودی هدف بمباران ارتش و کمیته های مردمی یمنی قرار داشت.

متوسل شدن عربستان به کشتار یمنی ها بر اساس سیاست کشتار گروهی

در این میان ریاض اخیرا و در پی شکست گزینه های نظامی به منظور اعمال فشار بر ملت یمن و در چارچوب سیاست مجازات گروهی به کشتار وحشیانه غیرنظامیان متوسل شد تا از این طریق بهای مقاومت وایستادگی را بپردازند.

بیروت توپ را به زمین ریاض انداخت

در بحبوحه این اقدامات ریاض با لبنان وارد کشمکش شد، اما بیروت توانست نقشه عربستان را بی حاصل گذاشته و به این ترتیب فرصت بهره برداری از برگ برنده لبنان در جنگ علیه یمن را از آن سلب کند، به این ترتیب که بیروت توانست نقشه سعودی مبنی بر به کار گرفتن اهرم فشار بر لبنان را بی حاصل گذاشته و توپ را به زمین عربستان انداخته و فشار منطقه ای و بین المللی را متوجه ریاض کند تا جایی که آن را در انزوایی قرار داد که در تاریخ این کشور بی سابقه بود و بحرانی به بحران های داخلی و اقتصادی و خارجی آن افزوده شد.

جنگ پنهانی عربستان این بار علیه عمان

ریاض به موازات جنگ علنی علیه لبنان، با متهم کردن مسقط به تامین گذرگاه جایگزین برای یمنی ها به منظور رفت و آمد به کشورشان، جنگ پنهانی علیه عمان را نیز کلید زده و آن را به موضع گیری در قبال ائتلاف جنگ عیله یمن و حفظ روابط خوب با انصارالله متهم کرد.

پیام تهدید آمیز عربستان علیه عمان

ریاض در همین راستا یک گروه نظامی را به فرودگاه الغیضه در استان المهره و در همسایگی عمان اعزام کرد و هدف از آن را آماده ساختن فرودگاه برای پروزهای غیر نظامی عنوان کرد.

این در حالی است که استان المهره از نظر امنیتی برای مسقط بسیار حائز اهمیت است درنتیجه استقرار نیروهای نظامی در آنجا به مثابه پیام روشنی برای تهدید عمان است.

همزمان با این اقدام رسانه های سعودی و اماراتی در جنگ علیه عمان، مسقط را به پایبندی به دستور کار ایران به ضرر منافع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ایجاد دسته بندی در شورای همکاری و تضعیف اراده آن متهم کردند.

درگیری ذهنی بن سلمان از ادامه جنگ در یمن

نکته قابل توجه اینکه بن سلمان معتقد است بدون پیروزی در جنگ علیه یمن، رهبری او ناقص است از همین رو ادامه این جنگ بدون هیچ چشم انداز روشنی ذهن او را خراب کرده است.

عربستان از خروج آبرومندانه از جنگ یمن نیز عاجز است

این در حالی است که برای دوست و دشمن روشن شده است که عربستان نمی تواند هیچ یک از اهداف مورد نظر از جنگ علیه یمن را محقق سازد و علاوه بر این از ترسیم راهبرد جدیدی که ضامن پیروزی در این جنگ باشد نیز عاجز است و حتی نمی تواند راهبردی برای خروج آبرومندانه از این جنگ داشته باشد، از همین رو به اعمال فشار جانبی و حاشیه ای متوسل شده است به این امید که بتواند برگه های برنده ای پیدا کند که با استفاده از آن صنعاء را به امتیاز دهی مجبور کند و در این راه سخت به جنگ رسانه ای علیه ایران رو آورده است و آن را به تامین نیازهای انصار الله برای مقاومت و ارائه موشک ها و تجهیزات نظامی به آن متهم کرده است.

با این حال بن سلمان از رویارویی مستقیم با ایران اجتناب دارد زیرا مطمئن است هیچ عاملی که مشوق پیروزی او در جنگ با ایران باشد، وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید