غرب تحریم‌­های جدیدی را علی­رغم حفظ برجام اعمال خواهد کرد

    کد خبر :150583

به اعتقاد معاون پژوهشی موسسه ندا، خلاصه همه طرح‌ها و نظرات کارشناسان اروپایی‌، آمریکایی و صهیونیستی این است که برجام حفظ شود و همچنان تحریم‌های مرتبط با برجام لغو بماند؛ اما تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌های دیگر اعمال کنند.

«سلمان رضوی»، معاون پژوهشی موسسه ندا و سردبیر فصلنامه مطالعات فلسطین در خصوص تلاش­‌های غربی­‌ها برای افزایش فشار بر ایران در چارچوب جداگانه از برجام، با اشاره به اینکه غربی­‌ها تحریم­‌های جدیدی را علی­رغم حفظ برجام اعمال می­‌کنند، بیان داشت: اندیشکده‌های صهیونیستی در آمریکا، اسرائیل و بعضاً اروپا به زعم خود به دنبال کنترل یا مهار ایران هستند.

وی با توجه به پرونده­‌هایی که از سوی غربی­‌ها در قبال ایران مطرح شده است، گفت: آن‌ها پرونده­‌های مختلفی را علیه ایران طرح کرده­‌اند. پرونده هسته‌ای، موشکی، حضور ایران در کشورهای منطقه و پرونده حقوق بشر از جمله پرونده­‌های مطرح‌ شده از سوی غربی­‌ها است.

معاون پژوهشی موسسه ندا با تأکید بر هدفی که غربی­‌ها از برجام دنبال می­‌کردند، اشاره داشت: به نظر می‌رسد برجام، مینیاتوری از توافقات مدنظر غربی­‌ها بود. آن­ها یک نمونه‌ از اهدافی را که دنبال می­‌کردند، توانستند به دست آورند.

وی با اشاره به محدودیت­‌هایی که به دنبال برجام اعمال شد، مطرح کرد: برجام ایران را در مسئله هسته‌ای تا حد زیادی کنترل کرده است. غربی­‌ها در مورد غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژها، تحقیقات و توسعه علمی- صنعتی مباحث هسته‌ای تعهداتی از ایران گرفتند و ایران خود را به آن پایبند دانست؛ بنابراین این موضوع نمونه خوب و موفقیت‌آمیزی برای آن‌ها بود.

سردبیر فصلنامه مطالعات فلسطین با توجه به مسیرهایی که غربی­‌ها در قبال برجام پیش روی خود می­‌بینند، گفت: آن‌ها در حال حاضر بر سر یک دوراهی قرار دارند. یک راه این است که برجام را بر هم بزنند و تمام تحریم‌هایی که قبلاً وجود داشت، برگردانند.

در گفت‌وگو با تسنیم،وی با تأکید بر مسیر دومی که غربی­‌ها احتمالاً انتخاب می­‌کنند، اشاره داشت: راه دوم این است که اقدامات تکمیلی در زمینه‌های دیگر برای کنترل ایران انجام دهند؛ به عبارت دیگر تلاش می­‌کنند به دنبال برجام‌های 2، 3 و 4 باشند. به نظر می‌رسد آن‎‌ها راهکار دوم را انتخاب کرده‌اند.

رضوی با اشاره به دیدگاهی که غربی­‌ها در قبال نتیجه برجام برای ایران دارند، مطرح کرد: آن‌ها احساس کردند بازگشت پول‌های بلوکه‌شده ایران، آزاد شدن تحریم‌ها و کنار گذاشته شدن قیدوبندهای اقتصادی علیه ایران به ازای پایبندی کشورمان به توافق هسته‌ای می­‌تواند موجب رونق گرفتن اقتصاد ایران شود.

وی با توجه به تأثیرات رونق گرفتن اقتصاد ایران از دیدگاه غربی­‌ها گفت: آن‌ها بر این باور هستند که رونق گرفتن اقتصاد و قدرت گرفتن کشورمان باعث می­‌شود که ایران سیاست‌های منطقه‌ای خود را با سرعت بیشتری پیگیری کند.

معاون پژوهشی موسسه ندا با تأکید بر تلاش غربی­‌ها برای محدودسازی پیشرفت­‌های ایران اشاره داشت: آن‌ها پیشرفت‌های ایران در عرصه صنایع موشکی، افزایش نفوذ در منطقه و پیروزی‌های جبهه مقاومت در عراق، سوریه و لبنان را مشاهده می‌کنند؛ لذا به این نتیجه رسیده­‌اند که باید راهکارهای دیگری علیه کشورمان در پیش گیرند.

وی با اشاره به برنامه­‌ای که غربی­‌ها علیه ایران دنبال می­‌کنند، تأکید کرد: خلاصه همه طرح‌ها و نظرات کارشناسان اروپایی‌، آمریکایی و صهیونیستی این است که برجام حفظ شود و همچنان تحریم‌های مرتبط با برجام لغو بماند؛ اما تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌های دیگر اعمال کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید