مشکلات درمانی اقلیم کردستان

    کد خبر :150570

رسانه‌های منطقه کردستان عراق فاش کرده‌اند اقلیم در پسا رفرراندوم با کمبود اقلام دارویی روبرو است و شرکت‌های تامین دارویی نیز از وزارت بهداشت و درمان حکومت محلی طلبکار هستند.

در اقلیم کردستان عراق،حکومت اقلیم کردستان همچون دیگر بخش‌ها که به باور کارشناسان و اکراد عراقی کارنامه موفقی نداشته است در بخش درمانی نیز فاقد کارنامه قابل دفاعی است. اینک و در پسا رفراندوم نیز با کنترل منابع درآمدی توسط دولت مرکزی، نگرانی‌های درمانی این منطقه افزایش یافته است، نگرانی‌هایی که در صورت عدم همکاری دولت مرکزی، مشکلات بیشتری را متوجه اربیل خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اقلیم، این منطقه در پسا رفرراندوم با کمبود اقلام دارویی روبرو است و شرکت‌های تامین دارویی نیز از وزارت بهداشت و درمان حکومت محلی طلبکار هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اقلیم کردستان با اشاره به پرداخت بخشی از مطالبات این شرکت‌ها اعلام کرده است که میزان بدهی‌های درمانی اقلیم در حال حاضر افزون بر 80 میلیارد دینار است. همزمان وزیر بهداشت و درمان اقلیم کردستان عراق از کمبود اقلام دارویی و گفتگو با بغداد با هدف تامین آن خبر داده است.

ریکه وت محمدرشید وزیر بهداشت و درمان به هفته‌نامه محلی آژانس گفته است که تا پیش از سال 2014 اقلیم بودجه مناسبی برای تامین نیازمندی‌های درمانی وجود داشته است اما با ظهور بحران اقتصادی، جنگ داعش و استقبال از شمار زیادی از آوارگان عراقی و سوری از چنین بودجه‌ای خبری نبوده و ماهیانه 6 میلیارد دینار بودجه به بخش درمانی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به مذاکرات درمانی اربیل با بغداد گفت: وزیر بهداشت و درمان عراق در این مذاکرات اعلام کرده است که در بودجه سال 2017 سهم 17 درصدی درمانی اقلیم به بهای 108 میلیارد دینار روانه شده است، در خصوص مدت زمانی مانده به سال جدید میلادی هم با نخست وزیر عراق مکاتباتی صورت گرفته است که کمبود درمانی اقلیم مرتفع و از قدرالسهم سال جدید کاسته شود.

خالص قادر سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اقلیم کردستان نیز معتقد است که مشکلات سیاسی اربیل با بغداد به مشکلات بخش درمانی دامن زده است. در حال حاضر نیز پیشنهاد شده است که پس از برگزاری مذاکرات سیاسی حکومت اقلیم و بغداد، وزیر بهداشت و درمان حکومت محلی مذاکراتی را با حکومت مرکزی عراق با هدف افزایش سهمیه درمانی کردستان آغاز کند.

از سوی دیگر، زولفا محمود عضو پارلمان اقلیم کردستان هم با اشاره به بدهی درمانی حکومت اقلیم گفته است، چنین مشکلاتی به نبود برنامه مناسب کاری از سوی وزارت بهداشت و درمان برمی گردد، اگر این وزارتخانه بر اساس برنامه ریزی اصولی فعالیت می‌کرد نباید اینگونه بدهکار شرکت‌های تامین دارویی بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان پارلمان محلی اقلیم کردستان اعلام کرده است: بر اساس اطلاعات دریافتی، حکومت مرکزی عراق پیش از حوادث کرکوک نیمی از نیاز درمانی اقلیم را تامین کرده است، بخش دیگر نیز از سوی حکومت اقلیم تامین شده است که در حال حاضر با نبود بودجه مناسب با مشکل جدی روبرو شده است، بنابراین مشکلات از ناحیه اقلیم است نه بغداد.

وی از همکاری درمانی کشورهای خارجی و حتی دولت مرکزی با حکومت اقلیم کردستان به سبب وجود آوارگان خبر داده و تاکید کرده است که نبود یک برنامه منسجم و فقدان عدالت در توزیع درمانی مناطق مختلف موجبات مشکلات عظیم بخش بهداشت و درمان را فراهم آورده و این مشکلات بیشتر به اربیل برمی‌گردد نه بغداد.

به گزارش تسنیم با برگزاری رفراندوم و حوادث کرکوک و دیگر مناطق مورد منازعه که غالب منابع درآمدی اقلیم کردستان بار دیگر تحت حاکمیت دولت مرکزی عراق درآمده است سردمداران کرد تنها مسیر برون رفت از مشکلات کنونی را بازگشت به بغداد و تمکین به قانون اساسی عراق می‌دانند، از اینرو در اظهارات این روزهای مقامات کرد، بیشتر بر ضرورت گفتگو با بغداد و پایبندی به قانون اساسی عراق دیده می‌شود. اظهاراتی که به هیچ عنوان با اظهارات آنها قبل از برگزاری رفراندوم قابل مقایسه نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید