جلوگیری آمریکا از افشاگری سربازرس ویژه این کشور در افغانستان

    کد خبر :150562

در حالی که گزارش‌های سربازرس ویژه آمریکا درباره فساد، هدر رفتن و سوء استفاده از بودجه بازسازی افغانستان خشم بسیاری از مقامات آمریکایی را برانگیخته، کنگره طرحی را برای محدود کردن این گزارش‌ها تصویب کرده است.

قانونگذاران آمریکایی در تلاش هستند تا محدودیت‌هایی را برای گزارش‌های «جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در نظر بگیرند.

این در حالی است که سپکو با اظهارات خود درباره فساد، هدر رفتن و سوء استفاده از بودجه بازسازی افغانستان بسیاری از مقامات آمریکایی را خشمگین کرده است.

«پولتیکو» گزارش داد که کنگره آمریکا اخیرا لایحه جدیدی را به «مجوز دفاع ملی» این کشور افزوده که از این پس تمام گزارش‌های سربازرسان آمریکایی، از جمله جان سپکو، باید از استانداردهای دقیق حسابرسی و بازرسی دولتی پیروی کند.

این در حالی است که چندی پیش بر اساس تصمیم واشنگتن، اطلاعات کلیدی از جمله شمار تلفات ارتش و نیروی پلیس افغانستان فاش نشود که این موضوع واکنش سربازرس ویژه آمریکایی را نیز در پی داشت.

وی گفته بود که اگر پنتاگون اکنون این اطلاعات را محرمانه کند، معلوم نیست ماه آینده چه اطلاعاتی را محرمانه خواهد کرد.

گفتنی است که وزارت دفاع افغانستان گزارش اخیر سپکو درباره اراضی تحت کنترل دولت افغانستان و مخالفان مسلح این دولت را رد کرده است.

دفتر سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» در این گزارش اعلام کرد دولت کابل تنها بر 18.2 درصد کنترل و 36.6 درصد از خاک افغانستان نفوذ دارد.

به گزارش تسنیم، وزارت خارجه، آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و پنتاگون نیز بارها سپکو را به ارائه گزارشی نادرست از اقدامات خود در افغانستان متهم کرده‌اند.

لایحه جدید به «مجوز دفاع ملی» برای پیروی سربازرسان آمریکا از استانداردهای دقیق حسابرسی و بازرسی به زودی برای امضا به میز ترامپ خواهد رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید