واکنش ولایتی به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه علیه برنامه موشکی ایران

    کد خبر :150467

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند.

علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با رد و تقبیح مواضع ضد ایرانی اخیر رئیس جمهور فرانسه افزود: به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند. این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.

وی گفت: به عنوان فردی ایرانی که با مسائل سیاست خارجی و تاریخ فرانسه آشنایی دارم به رئیس جمهور این کشور توصیه می‌کنم سعی کند مسیر ژنرال دوگل در دوران ریاستش در سیاست خارجی را طی کند یعنی حالت نیمه استقلال داشته باشد.

ولایتی افزود: ما که برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی‌گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم یا بگویند برد موشک هایمان چند کیلومتر باشد.

وی تصریح کرد: این موضوع به آقای مکرون چه ربطی دارد؟ وی اصلا چه کاره است که دخالت می‌کند؟ اگر می‌خواهد رابطه ایران و فرانسه، رابطه‌ای رو به رشد باشد سعی کند در این نوع امور دخالت نکند، زیرا این خلاف مصالح ملی فرانسه هم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معلوم است که پاسخ ما به او منفی است پس چرا این موضوع را مطرح می‌کند که وقتی پاسخ منفی گرفت بگویند آقای مکرون در سیاستش شکست خورده است؟ کاری کند که بگویند در سیاستش موفق بوده است.

ولایتی بار دیگری خطاب به مکرون تاکید کرد: آقای مکرون این جمله را از بنده به عنوان شهروندی ایرانی بشنود و بپذیرد که اگر به این امور وارد شود پاسخ ما حتما منفی است و حتی یک درصد هم احتمال ندارد که به خواستی که دخالت در امور داخلی ماست، پاسخ مثبت بدهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با رد توصیه برخی در داخل برای مذاکره موشکی با اروپا تاکید کرد: هیچ کشور مستقلی منافع و مصالح ملی خود را در معرض حراج قرار نمی‌دهد.

وی درباره انتشار مقاله یکی از استادان دانشگاه تهران در یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر آغاز مذاکره موشکی با اروپا گفت: این یکی از خواص دموکراسی است که هر شخصی می‌تواند حرفش را بزند منتهی اگر سخن معقولی نباشد مردم از این گوش می‌شنوند و از آن گوش به در می‌کنند.

ولایتی تصریح کرد: آیا کسی می‌آید منافع و مصالح ملی اش را این طور در معرض حراج و تمامیت ارضی اش را در معرض یغمای دیگران قرار دهد؟ کدام کشور مستقل و قدرتمندی در دنیا مسائل دفاعی اش را در بازار مکاره دنیا به حراج گذاشته است؟

وی گفت: عیبی ندارد که او نظرش را گفته، اظهار نظر آزاد است، اما حتما بداند که میان عقلا شنونده‌ای نخواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به اینکه جایگزینی مذاکره با اروپا به جای امریکا چه قدر مبتنی بر منافع ملی است؟ اظهار داشت: این موضوعی متقابل است، اروپایی‌ها هم از رابطه با ما نفع می‌برند و جزو آرزوهایشان است که با کشور ثروتمند، بزرگ و قابل اعتمادی مانند ایران که دارای ملتی کارآمد، مومن و مصمم است رابطه داشته باشند.

ولایتی افزود: من سال‌ها با اروپایی‌ها در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی سر و کار داشته ام، آنان هم از داشتن رابطه با ایران استقبال می‌کنند مگر این که زیرفشار امریکا باشند و نتوانند این کار را بکنند. اکنون می‌بینیم که برغم فشار‌های امریکا، برخی کشور‌های اروپایی، سرمایه گذاری در کشورمان را آغاز کرده اند.

وی گفت: البته چاره ما نیز صرفا منحصر به ارتباط با غرب نیست، امریکا نباشد با اروپا کار می‌کنیم، اروپا نیز نه صرفا اروپای متحد که متشکل از 27 کشور است بلکه با تک تک کشور‌های اروپایی دارای روابط مجزا هستیم همچنان که با کلیت اتحادیه اروپا نیز رابطه داریم.

ولایتی افزود: در این چارچوب اگر بخواهیم کار کنیم اولویت بندی می‌کنیم که چه کشور‌هایی این ظرفیت را دارند که با آنان روابط جامع تری داشته باشیم بنابراین صرفا به سیاست کلی رابطه با اتحادیه اروپا بسنده نمی‌کنیم بلکه طبق محاسباتمان با تک تک کشور‌های اروپایی نیز ارتباط داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته رابطه ما صرفا به غرب منحصر نمی‌شود بلکه با دیگر کشور‌ها اعم از روسیه، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و امریکای لاتین که دارای ظرفیت‌های مختلف هستند روابط داریم.

وی افزود: دست ما در این زمینه از برخی کشور‌های وابسته بازتر است.

ولایتی گفت: البته کشور‌های وابسته به نفت که چاره‌ای بجز فروش نفت به امریکا و خرید سلاح از این کشور ندارند آن هم با شرایطی که قیمت نفت را واشنگتن در پشت پرده تعیین و پولش را نیز برای هرکاری که کاخ سفید مشخص کند، هزینه کنند.

وی اضافه کرد: نوع تسلیحات صادره به این کشور‌ها و قیمت آن را نیز امریکا تعیین می‌کند و دست این کشور‌ها خیلی بسته‌تر از ماست، زیرا کاملا وابسته اند و روزی که واشنگتن اراده کند به راحتی می‌تواند آن‌ها را ساقط کند مانند حکومت پهلوی.

ولایتی تصریح کرد: اما اکنون حکومت مستقلی در کشورمان برپاست که گرچه تحت فشار امریکاست، اما ظرفیت‌هایی دارد که در کشور‌های جهان سوم کمتر چنین ظرفیت‌هایی دیده می‌شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران درچارچوب استقلالش می‌تواند تصمیم بگیرد که با کشور‌های مختلف اعم از روسیه، چین، ژاپن، هند، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه و دیگر کشور‌ها رابطه داشته باشد و هیچ شاخصی بجز منافع ملی ما در این خصوص تعیین کننده نیست.

عضو هیئت عالی نظارت بر برجام تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابل زیاده خواهی و عهدشکنی امریکا در برجام محکم می ایستد و از حقوق ملی دفاع می کند.

ولایتی گفت: آمریکایی‌ها از ابتدا که وارد مذاکرات هسته‌ای شدند تا حد ممکن سعی کردند خواسته‌هایشان را یکجانبه تحمیل کنند. دولت جدید آمریکا از همان ابتدا بنا را بر این گذاشت که تعهدات برجامی‌اش را به علت دشمنی با جمهوری اسلامی ایران اجرا نکند. بدون تردید جمهوری اسلامی ایران در مقابل این عهدشکنی ها می‌ایستد و دیگر اعضای 1+5 موظفند آمریکا را به اجرای تعهداتش وادار کنند زیرا این تعهدی بین المللی و متکی به مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد است نه تعهدی دوجانبه میان ایران و امریکا.

وی افزود: البته تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بسیار تلاش کردند و تا حد ممکن مذاکرات را پیش بردند اما دولت جدید امریکا از همان ابتدا بنا را بر این گذاشت که تعهدات برجامی اش را به علت دشمنی با جمهوری اسلامی ایران اجرا نکند.

وی تصریح کرد: فردی که در آمریکا روی کار آمد و رئیس جمهور شد عادت به کلاشی دارد اما اداره کردن این کشور، اداره کردن کاباره یا کازینو نیست که بخواهد با کلاشی و پشت هم اندازی پول جمع کند، چنانکه پس از سفری به منطقه ما و برخی کشورهای دیگر پس از بازگشت به کشورش گفت پول آورده است. معلوم می شود که او به روابط بین الملل به عنوان محل کاسبی نگاه می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به ترامپ گفت: او درباره ایران حتما اشتباه می‌کند، خوب است که از اسلافش پند بگیرد و بداند که حریف ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران نمی شود. ما در مقابل زیاده خواهی و عهدشکنی هایش می ایستیم و از حقوق ملی دفاع می کنیم.

ولایتی همچنین درباره اجرای قانون تحریم های کاتسا علیه کشورمان گفت: آمریکایی ها در طول سال های پس از انقلاب هیچ گاه با نظر مساعد به روابط با ایران نگاه نکرده اند و این تشخیص امام راحل و رهبر معظم انقلاب است که این کشور بنا ندارد جمهوری اسلامی ایران و انقلاب عظیمی را که ملت ایران را از نظام 2500 ساله شاهنشاهی رهانید به رسمیت بشناسد.

وی افزود: به این علت، آمریکا به هر در می‌زند تا علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کند ما نیز به این اقداماتشان عادت داریم. نیروهای مسلح و غیرمسلح ما از گذشته تاکنون از نگاه انسانی این کشور به روابط برخوردار نبوده اند و واشنگتن همواره تحمیلاتش را انجام داده است.

ولایتی گفت: به این علت، ملت ایران روی پایش ایستاده و اقتصاد مقاومتی، پاسخی عملی به تحریم‌های آمریکاست.

عضو هیئت عالی نظارت بر برجام همچنین درباره تصمیمات این هیئت برای مقابله با اجرای قانون کاستا، اظهار داشت: درست نیست علنی بگویم که چه تصمیماتی گرفته ایم؛ برای تصمیم گیری در چالش های سیاسی یکی از عناصر، عنصر غافل گیری است. دست ما برای پشیمان کردن امریکا از کاری که کرده، باز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید